Wednesday, June 2, 2010

ရာဇ၀င္ထဲမွာ တုိ႔ကိုိ မထားခဲ့ၾကပါနဲ႔

ေ၀လင္း / ၁၁ ေမ ၂၀၁၀

ဆႏၵျပမႈ တသီႀကီး ဆက္တုိက္ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ ေခတၱ ၿငိမ္သက္ေနခဲ့ ရာကေန ၿပီးခဲ့တဲ့ အပတ္ အတြင္း ဧၿပီလ (၉) ရက္ေန႔က ေတာင္ဒဂံုၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းရွိ အုိင္အုိ၀မ္း အီလက္ထေရာနစ္ စက္႐ံုမွာ (၂) ႏွစ္ၾကာ မရရွိခဲ့တဲ့ ေဘာနပ္ဆုေၾကး ရရွိေရး ဆႏၵျပမႈတခု ထပ္မံ ျဖစ္ပြားခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။ တျခား အေရးေတြက ထိပ္တန္းတက္ေနခ်ိန္၊ အတာကူး သႀကၤန္ခ်ိန္လည္း နီးၿပီမို႔ အမွတ္မထင္ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဒီဆႏၵျပမႈဟာ မၾကာခင္ ထပ္ၿပီး ေပၚလာဦးမယ့္ အလုပ္သမား သပိတ္မ်ားစြာ အတြက္ တပ္လွန္႔သံ တခ်က္ဆိုရင္လည္း မမွားပါဘူး။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီ၊ ေဖေဖာ္၀ါရီနဲ႔ မတ္လေတြအတြင္း လိႈင္သာယာ စက္မႈဇုန္က မေျပမလည္ ျဖစ္မႈမ်ားအေပၚ စံုစမ္းေရး အစီရင္ခံစာ၊ ေျဖရွင္းခ်က္ (သို႔) ေနာင္ လုိအပ္မယ့္ ဥပေဒ တစံုတရာေလးမွ နအဖတို႔ ဆီက ထြက္ေပၚ မလာခဲ့ၾကပါ။

ေမလ (၁) ရက္ေန႔က အနွစ္ (၁၂၀) ေျမာက္ အလုပ္သမားေန႔မွာ စက္မႈဇုန္ လုပ္သားမ်ား အပါအ၀င္ အျခား လုပ္သားအမ်ားစုအတြက္ ထုတ္ျပန္ခ်က္ (သို႔) လုပ္သား ဥပေဒအသစ္ တစံုတရာ ထုတ္သင့္ ပါလ်က္ ထြက္ေပၚ မလာခဲ့ျခင္းဟာ ဘ၀အခက္အခဲေတြ ေျဖရွင္းဖို႔ အလုပ္သမားေတြ သပိတ္ေမွာက္ ဆႏၵျပၾကဆိုတဲ့ လမ္ေၾကာင္းဆီကိုပဲ နအဖက တမင္ တြန္းပို႔ေပးေနသလုိလိုပါ။

အလုပ္သမားေတြအဖို႔ ထုိက္သင့္တဲ့ ဥပေဒေရးဆုိင္ရာ အကာအကြယ္ေတြ လံုး၀ မရခဲ့ၾကတာ န၀တတို႔ တက္လာၿပီးမွသည္ အခု နအဖေခတ္ တေလွ်ာက္လံုး လုိလိုပါပဲ။ ဥပေဒ စာအုပ္ထဲမွာနဲ႔ တရား႐ံုးေတြ ေပၚမွာသာ ဥပေဒ၊ က်င့္ထံုးနဲ႔ ပုဒ္မမ်ဳိးစံု (ဒါကလည္း အရင္ကိုလုိနီေခတ္ အိႏၵိယဆီက မွီျငမ္းထားတဲ့ ဥပေဒေတြသာ အမ်ားစု) ရွိပါလိမ့္မယ္။ လုပ္သားရပို္င္ခြင့္ေတြကို အာမခံၿပီး အေထာက္ အကူ ျပဳေပးမယ့္ (လုပ္သားအစည္းအ႐ံုး၊ အလုပ္သမားခံု႐ံုး၊ လုပ္ငန္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႔) စတဲ့ အင္အားစုေတြ မဆလေခတ္ ကုန္ကာနီး ကာလကတည္းက မရွိခဲ့ေတာ့ပါဘူး။ လုပ္သား သက္သာ ေခ်ာင္ခ်ိေရး၊ လူမႈဖူလံုေရး၊ အလုပ္သမားေဆး႐ံု ေဆးေပးခန္းမ်ား အျပင္ အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမား ၀ါဏိစၥ တရား႐ံုး စနစ္ေတြအားလံုး မဆလေခတ္ အေထြေထြ လာဘ္စားမႈေတြၾကား လံုး၀ ကြယ္ေပ်ာက္ သြားခဲ့ၾကပါၿပီ။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း တက္လာၾကတဲ့ န၀တ၊ နအဖအစုိးရမ်ား ကိုယ္တုိင္ကလည္း ဒီအလုပ္သမား ကိစၥေတြ အေပၚမွာ သိပ္ဂ႐ုမစိုက္၊ အေလးမထားၾကေတာ့ပါဘူး (အလုပ္သမား အေရးထက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ေတြ႔ဆံုဖုိ႔ရာ အလုပ္သမား ၀န္ႀကီးကို ဆက္ဆံေရး ၀န္ႀကီး အျဖစ္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလအတြင္း တာ၀န္ ေျပာင္းေပးခဲ့တာကိုပဲ ၾကည့္ၾကပါေတာ့)။

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုဥပေဒ အတည္မျဖစ္ေသးတဲ့ အခုအခ်ိန္မွာ ယခင္ ၁၉၄၇/ ၁၉၇၄ ခု ဖြဲ႔စည္းပံု ဥပေဒထဲက အခ်က္ေတြကို လိုရာ ဆြဲသံုးေနေပမယ့္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဥပေဒအခန္း (၂)၊ အပို္ဒ္ (၉) ပါ အလုပ္သမား လယ္သမားထု အေပၚ အေျခခံၿပီး သူတုိ႔အက်ိဳးကို ဦးထိပ္ထား ေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္ အစိုးရတရပ္ ျဖစ္တယ္္ ဆုိတဲ့ အခ်က္ကိုလည္း နအဖတုိ႔ ေမ့ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ လုပ္သား အခြင့္အေရး ဟူသမွ်ကိို သြားေလသူ မဆလ စနစ္ႀကီးနဲ႔အတူ နအဖတုိ႔က သမုိင္းမွာ တမင္ ခ်န္ထားပစ္ခဲ့ၾကပါၿပီ။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကတည္းက စၿပီးဖြင့္ခဲ့ၾကတဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး တံခါး အပြင့္မွာ ျပည္ပ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတြကို နအဖတုိ႔ တၿပိဳင္တည္း ကမ္းလွမ္း ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေမ (၃၀) အမိန္႔ ေၾကညာစာ အမွတ္ ၁/၈၉ အရ ျမန္မာျပည္တြြင္း စုိက္ပ်ဳိး၊ ငါးဖမ္း၊ သစ္ေတာ၊ သတၱဳ၊ ခ်ည္ထည္၊ စက္မႈလုပ္ငန္း၊ တကုိယ္ေရသံုး/အိမ္သံုး ပစၥည္းထုတ္လုပ္မႈ၊ သယ္ပို႔၊ ေဆာက္လုပ္ေရး၊ ေပ်ာ့ဖတ္ထည္၊ သံ၊ စတီး၊ ကုန္သြယ္၊ ၀န္ေဆာင္ … စတဲ့ က႑စံုမွာ လာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၾကဖို႔ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားကို ဖိတ္ေခၚ ကမ္းလွမ္းခဲ့သလုိ ႏုိင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးနဲ႔ ၿငိမ္၀ပ္ ပိျပားေရးေကာင္စီ အမိန္႔အမွတ္ ၂၀/၉၀ အရ ပုဂၢလိက စက္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားဥပေဒကို ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာ (၂၆) ရက္ေန႔မွာ ထုတ္ျပန္ ေပးခဲ့ပါတယ္။

ဥပေဒအရ လုပ္ငန္းရွင္တုိင္း …

၁။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ မွတ္ပံုတင္ေၾကးနဲ႔ အျခားထမ္းေဆာင္ရမယ့္ အခြန္မ်ား ေပးသြင္းရမည္။
၂။ မွတ္ပံုတင္စာခ်ဳပ္ပါ အခ်က္လက္နဲ႔ သေဘာထားမ်ားကို လက္ခံရမည္။
၃။ လုပ္ငန္းအမည္ျဖင့္ ဆုိင္ရာ ဘဏ္မွာ ဘဏ္ေငြစာရင္းဖြင့္ၿပီး လုပ္ငန္းကို ဖြဲ႔စည္းရမည္။
၄။ လုပ္ငန္းတစံုလံုးနဲ႔ အစီအစဥ္ေတြကို အထက္ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ ျပင္ဆင္ရမည္။
၅။ အထက္က စစ္ေဆးမႈကို ခံယူရမည္။
၆။ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရသာ လုပ္ငန္းေနရာ၊ ပံုစံ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း၊ လုပ္ငန္းငယ္မ်ား ခြဲျခင္းတို႔ကို လုပ္ရမည္။
၇။ ၀န္ႀကီးဌာနနဲ႔ ၫႊန္ၾကားေရး႐ံုးမ်ားက လုိအပ္သလုိ ထုတ္ျပန္ေသာ အမိန္႔ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လုိက္နာရမည္္။
၈။ တည္ဆဲ တရားဥပေဒမ်ားကိိုလည္း ေလးစားလုိက္နာရမည္။

… စတဲ့ အစိုးရ ျခယ္လွယ္ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ဖုိ႔ အခြင့္အေရးမ်ားသာ ပါရွိၿပီး လုပ္သားထုအေပၚ မည္သို႔ မည္ပံု လုပ္ေဆာင္ ေပးရမည္ ဆုိတာေတြ မပါလာခဲ့ပါဘူး။

တဘက္ကလည္း ဒီဥပေဒပုဒ္မ (၁၄) ထဲမွာ လုပ္ငန္းရွင္တုိင္း ေျမ၊ ေရ၊ လွ်ပ္စစ္၊ ဆက္သြယ္၊ သယ္ပို႔ … စတဲ့ လုပ္ငန္းလုိအပ္ခ်က္ေတြ တင္ျပေတာင္းခံႏိုင္သည္။ ကင္းလြတ္ခြင့္နဲ႔ အခြန္ေလ်ာ့ေပ့ါ သက္ညႇာမႈ၊ လုပ္ငန္းအတြက္ လုိအပ္သည့္ ကုန္ၾကမ္း၊ စက္ကရိယာ၊ အပို ပစၥည္းမ်ားကုိ ျပည္တြင္း ျပည္ပကေန မွာယူႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္ … စတဲ့ မက္လံုးေတြသာ ေပးခဲ့ေပမယ့္ လုပ္ငန္းအေပၚမွာ အစိုးရ ဘက္က တာ၀န္ခံမႈကို ဘာတခုမွ ထည့္ေရး မထားခဲ့ပါဘူး။ ဥပမာျပရရင္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ အစပိုင္း အစိုးရ ၀န္ထမ္းေတြ ရွားပါးစရိတ္ တုိးေပးေတာ့ စက္မႈဇုန္ လုပ္သားမ်ားကိစၥကို ထည့္မစဥ္းစား ခဲ့ၾကသလုိ စက္မႈဇုန္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔လည္း ညိႇႏိႈင္းခဲျ့့ခင္း မရွိတာဟာ လိႈင္သာယာ စက္မႈဇုန္ သပိတ္ေတြ ျဖစ္ပြားရျခင္း ေနာက္ကြယ္က အေၾကာင္းရင္းတခု ျဖစ္ခဲဲ့သလုိ သပိတ္ေတြ ျဖစ္လာ ျပန္ေတာ့လည္း အစုိးရက တာ၀န္မယူ ေခါင္းေရွာင္တဲ့အျပင္ အလုပ္ရွင္မ်ားကိုပဲ ဖိအားေပးခဲဲ့ျပန္ပါတယ္။

ျမန္မာျပည္ တနံတလ်ား စက္မႈဇုန္ေပါင္း (၈၂,၀၀၀ ) ဖြင့္လွစ္ႏုိင္ခဲ့တယ္လို႔ နအဖတုိ႔ ေျပာေနခ်ိန္မွာ တကယ့္ စက္မႈဇုန္အစစ္က (၈,၄၆၃) ခုသာျဖစ္ေၾကာင္း သိရပါတယ္္။ ဒီလုိ စက္မႈဇုန္မ်ားက တက္လာတဲ့ ျပႆနာေတြ ေျဖရွင္းဖုိ႔ နအဖအစိုးရမွာ လုိအပ္တဲ့ဥပေဒနဲ႔ စီစဥ္ေျဖရွင္းမႈေတြ ရွိမရွိ ဆိုတာကို ဆက္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။

နအဖ ထုတ္ျပန္တဲ့ ၁၉၉၅-၁၉၉၆ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာအရ ျမန္မာျပည္မွာ လုပ္သားဖူလံုေရး အဖြဲ႔ေပါင္း (၂,၂၃၄) ဖြဲ႔ရွိၿပီး အဖြဲ႔၀င္ဦးေရ (၄၈၃,၂၈၃) ဦး ရွိေၾကာင္း၊ (၂) ႏွစ္အတြင္း လုပ္သား အျငင္းပြားမႈ (၃၆၂) မႈ (တႏွစ္အမႈ ၁၈၀ မွ်) နဲ႔ နစ္နာေၾကး အမႈေပါင္း (၃၂၁) မႈ ေျဖရွင္း ေပးႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသလို လုပ္သား (၁၇၇) ဦးဟာ က်ပ္ေငြ ၁,၃၀၂,၀၅၀ (အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁,၈၃၃ ေဒၚလာ ဖုိးေလာက္) ျပန္ရခဲ့ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ (၂) ရက္မွာ အလုပ္သမား အမႈတခုျဖစ္ၿပီး ဒီ အလုပ္သမား တဦးအတြက္ အေမရိကန္ တေဒၚလာခြဲဖုိးေလာက္ နစ္နာေၾကးေငြ ျပန္ရေအာင္ လုပ္ေပး ႏိုင္ခဲ့တာကိုမ်ား လူၾကားလို႔မေတာ္ အလြန္ရယ္စရာေကာင္းတဲ့ စာရင္းဇယား အေသးအမႊား မ်ားနဲ႔ ေဖာ္ျပ ခဲ့ၾကပါတယ္။

၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ (၃၀) မွာ ႏုိင္ငံပိုင္လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔ ကုမၼဏီလက္စြဲ ဥပေဒကို ထုတ္ျပန္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ အရင္ ကိုလုိနီေခတ္ အိႏိၵယ အက္ဥပေဒေတြကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ကုမၸဏီ အက္ (၁၉၁၄)၊ အထူး ကုမၸဏီအက္ (၁၉၅၀) ေတြကို မဆန္႔က်င္ရင္ ဆက္ၿပီး အတည္ျပဳေပးတဲ့ ဥပေဒပြား တခုမွ်သာ ျဖစ္သလုိ လက္ရွိ အေျခအေနကို ထင္ဟတ္ၿပီး ေခတ္မီ ျပည့္စံုေအာင္ ေရးဆြဲ လိုက္တဲ့ ဥပေဒသစ္ တရပ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဥပေဒသစ္အရ စက္႐ံုမ်ားနဲ႔ အေထြေထြ လုပ္သား ဥပေဒ စစ္ေဆးေရး ဌာနတခု ထပ္ဖြဲ႔ခဲ့ၿပီး အဲဒီ ၫႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ လက္ေအာက္မွာ စက္႐ံုမ်ား စစ္ေဆးေရး အတြက္ အင္ဂ်င္နီယာ/သိပၸံဘြဲ႔ရ စစ္ေဆးေရးမႉး (၁၁) ဦး အကူ (၇) ဦးပါ ဌာနတခု၊ အေထြေထြ လုပ္သား ဥပေဒ စစ္ေဆးေရးမႉး (၃၆) ဦးနဲ႔ အကူ (၂၃) ဦးပါ ဌာနတခု ဖြင့္လွစ္ခဲ့သလုိ တျပည္လံုး အတုိင္းအတာ အရ ျပည္နယ္နဲ႔တုိင္း (၅) ခု၊ ခ႐ိုင္ (၃၉) ခု၊ ၿမိဳ႕နယ္ (၁၀) ခုမွာသာ ႐ံုး (၅၄) ႐ံုးေလာက္ ဖြင့္လွစ္ၿပီး လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့တာကို ေတြ႔ရမွာပါ။

အရင္ မဆလေခတ္တုန္းကလည္း ၁၉၇၇ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ အက္ဥပေဒ (၁၀၃) အရ ထပ္မံ ဖြဲ႔စည္းလုိက္တဲ့ ၀ါဏိစၥ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရး ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ ၿမိဳ႕နယ္ေကာင္စီ (၁) ဦး၊ အလုပ္သမား ေကာင္စီ (၁) ဦး၊ လယ္သမားေကာင္စီ (၁) ဦး၊ သမ၀ါယမ (၁) ဦး၊ ပါတီေရးရာဆင္း (၁) ဦး ဆုိၿပီး (၅) ဦးပါ အဖြဲ႔မွတဆင့္ ျပႆနာျဖစ္တဲ့ စက္႐ံုမ်ား၊ လုပ္ငန္းမ်ားတည္ရွိရာ ၿမိဳ႕နယ္ေကာင္စီ ႀကီးၾကပ္မႈ ေအာက္က အလုပ္ရွင္/လုပ္သား ႏွစ္ဘက္ၾကား ညိႇႏိႈင္းေပးျခင္း၊ ၀ါဏိစၥေကာ္မတီ အယူခံ ဗဟုိရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို မလုိက္နာပါက ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ၀ါဏိစၥ ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းေရး ပုဒ္မ (၁၁) အရ ပစၥည္းသိမ္း၊ ဖမ္းဆီး တရားစြဲဆုိျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ၁၉၇၁ ဇန္န၀ါရီ (၁) ရက္ေန႔ တိုးခ်ဲ႕ ဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၁) အရ လုပ္သားလစာေငြကို ေနာက္က်ၿပီး တလေက်ာ္မွ ေပးခဲ့ရင္ (၅၀) ရာခုိင္ႏႈန္း အပိုေဆာင္း တုိးေပးဖို႔၊ ေနာက္ထပ္ တလ ထပ္ေက်ာ္တုိင္း (၁၀) ရာခုိင္ႏႈန္း တိုးနဲ႔ (၂) လ ဆက္တိုက္ျဖစ္ခဲ့ရင္ အလုပ္ရွင္ေတြ တရားစြဲဆုိျခင္း ခံရမယ္လို႔ ျပ႒ာန္း ခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ မဆလတုိ႔ လုိမ်ိဳး နအဖအစုိးရတုိ႔ ကိုယ္တုိင္ ေျဖရွင္း မေပးႏုိင္လို႔သာ ၂၀၀၇ -၂၀၀၈-၂၀၁၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း စက္မႈဇုန္ေတြမွာ လုပ္ခ၊ အခ်ိန္ပို၊ ေနာက္က် လစာေငြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပႆနာေတြ ဆက္တုိက္ ျဖစ္လာခဲ့ၾကတာပဲ မဟုတ္ပါလား။

နအဖတုိ႔ေခတ္မွာ ေနာက္ထပ္ ရွာမေတြ႔ႏုိင္တဲ့ ကိစၥေတြကေတာ့ အလုပ္သမား အခြင့္အေရးမ်ားပါ။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ အလုပ္သမား အက္ဥပေဒ မူရင္းသေဘာမ်ားကို မဆန္႔က်င္ဘဲ ၁၉၆၄ အလုပ္သမား ဥပေဒပါ လူႀကီး အလုပ္ခ်ိန္ (၈) နာရီနဲ႔ ကေလးကို (၄) နာရီသာ ခုိင္းေစဖို႔၊ (၅) နာရီၾကာ တဆက္တည္း မခုိင္းေစဖို႔ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြအျပင္ ပုဒ္မ (၇၃) အခ်ိန္ပို လုပ္ခေငြ၊ ပုဒ္မ (၁၃) လုပ္ငန္းခြင္ သန္္႔ရွင္းေရး၊ ပုဒ္မ (၂၁) ေသာက္ေရ၊ အိမ္သာ၊ ပုဒ္မ (၅၀) အမ်ိဳးသမီး အလုပ္သမ (၅၀) ေက်ာ္ခဲ့ရင္ သူတို႔ရဲ႕ ကေလးမ်ားအတြက္ သီးသန္႔နားေနခန္း … စတဲ့ အခ်က္ေတြကိုေကာ ဒီကေန႔ လိႈင္သာယာ စက္မႈဇုန္ေတြမွာ ရႏိုင္ ၾကပါေတာ့ရဲ႕လား။

တဆက္တည္းမွာ ၁၉၅၄ ခုကို ဆက္ခံတဲ့ ၁၉၆၄ အက္ဥပေဒပုဒ္မ (၁) ပုဒ္မ (၅)၊ ပုဒ္မ (၈) တုိ႔ပါ လုပ္သားတုိင္း အက်ဳံး၀င္ ခံစားခြင့္ရွိတဲ့ လူမႈဖူလံုေရး အက်ိဳး ခံစားခြင့္မ်ားအတြက္ လစာရဲ႕ (၃.၀၁) ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ အာမခံေငြ (၅၈ က်ပ္စား အလုပ္သမား တဦးအေနနဲ႔ တလလွ်င္ ၁ က်ပ္ ၇၅ ျပားႏႈန္း) ကို ထည့္၀င္သြားဖို႔ လုိသလုိ ဒီလုိ ထည့္၀င္ထားသူတုိင္း အတြက္ ပုဒ္မ (၇) ပါ အခမဲ့ ေဆးကုသခြင့္၊ အလုပ္လက္မဲ့ ခံစားခြင့္၊ မီးဖြားစဥ္ ခံစားခြင့္၊ အသုဘစရိတ္ … စတာေတြအျပင္ ယာယီ/အၿမဲတမ္း မသန္မစြမ္း ခံစားခြင့္ (လစာေငြရဲ႕ ထက္၀က္ႏႈန္း) နဲ႔ က်န္ရစ္သူ မိန္းမ/ကေလး ခံစားခြင့္ မူရင္း လစာရဲ႕ (၅/၃၀) နဲ႔ (၈/၄၅) က်ပ္ အခ်ဳိးႏႈန္းျဖင့္ … စတဲ့ အက်ဳိးခံစားခြင့္၊ အခြင့္အေရးမ်ားကို စက္မႈဇုန္ေတြမွာ ရၾကတာ မေတြ႔ရေတာ့ပါဘူး။ ဒီလုိမ်ဳိး အျခား အလုပ္သမား ေလ်ာ္ေၾကးဥပေဒ၊ လုပ္ငန္း ဖ်က္သိမ္းျခင္း ေဒ၀ါလီ အက္ဥပေဒမ်ားအရ ေသဆံုး နစ္နာေၾကးအျဖစ္ လုပ္သား မူရင္းလစာရဲ႕ (၃၆) ဆ ရတာ၊ ထိခုိက္မႈ အဆင့္အလိုက္ ေလ်ာ္ေၾကး ရတာေတြအျပင္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္က ေပၚတာလုိက္ရင္း ေသဆံုးခဲ့ရသူ အတြက္ပါ အလုပ္သမား ေလ်ာ္ေၾကး ေပးခဲ့ရတဲ့ ထူးျခားဖြယ္ အျဖစ္ေတြကိုမ်ား ေျပာရရင္ ဒီကေန႔ စက္မႈဇုန္ လုပ္သားေတြအဖို႔ သိပ္ပံုုျပင္ ဆန္ေနလြန္းမယ္လုိ႔ ထင္မိပါရဲ႕။

၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာ တေၾကာင္းေလာက္သာ ေရးထားတဲ့ ဥပေဒ (အခန္း ၂ အပိုဒ္ ၉ ပါ) စာသားနဲ႔ အတူ ဖြဲ႔စည္းခြင့္ ရလုိက္တဲ့ အလုပ္သမား အစည္းအ႐ံုးမ်ားရဲ႕ အာဏာစက္ တခ်ိဳ႕ေၾကာင့္သာ ဒီလုိ ခံစားခြင့္ ရခဲ့ၾကတာပါ။

အလုပ္သမားအစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႔စည္းျခင္းကို မဆလေခတ္ တေလွ်ာက္လံုး လုပ္ခဲ့ရာမွာ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္ လုပ္သားထု ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြးပြဲကေန ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ဗဟို အလုပ္သမား ေကာင္စီ အဖြဲ႔၀င္ (၃၅,၁၁၁) ဦးပါ အဖြဲ႔၊ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္မွာ အလုပ္သမား ေကာင္စီ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ၁၉၇၆ ခုနွစ္တြင္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္း … စတာေတြ အသီးသီး လုပ္ေဆာင္ခဲ့သလုိ တျပည္လံုး လုပ္သားဦးေရဟာ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္္ စာရင္းအရ (၁,၅၆၉,၇၇၅ ဦး) ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ စာရင္းအရ လူေပါင္း (၁,၃၅၆,၄၅၆) ဦး ရွိခဲ့ၿပီး ထူးျခားခ်က္တခု အေနနဲ႔ မဆလ ေခတ္ပ်က္ကာနီးမွာ အလုပ္သမား အစည္းအ႐ံုး၀င္ ဦးေရ (၂ သိန္းခန္႔) ေလ်ာ့နည္း ခဲ့ျခင္းပါ။

အရင္ မဆလေခတ္လက္က်န္ အလုပ္သမား ဦးစီးဌာန၊ အလုပ္သမားေရးရာ … စတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပိုင္း ဖြဲ႔စည္းပံုေလာက္ကိုသာ နအဖတို႔ ဆက္ခံက်င့္သံုးခဲ့ၿပီး က်န္တဲ့အပိုင္းေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈခဲ့ၾကလို႔ လုပ္သား အစည္းအ႐ံုးမ်ား အားနည္းလာၿပီး အစုိးရစက္႐ံုနဲ႔ စက္မႈဇုန္အတြင္း အလုပ္သမားေတြ တက္ႂကြစြာ လႈပ္ရွားႏုိင္ျခင္း မရွိေတာ့သလုိ္ စက္မႈဇုန္တြင္း ျပႆနာမ်ားကို လုပ္သားထု ကုိယ္စားျပဳ တင္ျပ ေတာင္းဆုိေပးႏုိင္မယ့္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း တဦးတေယာက္မွ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ မၾကာေသးခင္ ဇန္န၀ါရီနဲ႔ ဧၿပီလအတြင္း ရန္ကုန္-ပဲခူးလမ္းေဘးရွိ ခ်င္စုေမ ဖလား၀ါး အထပ္သား စက္႐ံုက လုပ္သား (၂) ဦး စက္ထဲ လက္ပါၿပီး ညာလက္ေတြ ျပတ္ခဲ့ၾကတာကို ကုိယ္စားျပဳ တင္ျပေပးမယ္သူ မရွိလို႔ ေဆးဖုိးကလြဲၿပီး တျပားတခ်ပ္မွ နစ္နာေၾကး မရေသးေၾကာင္း သိခဲ့ရတာ အလြန္ ရင္နင့္စရာ အျဖစ္ပါ။

အတိတ္က ေရႊထီးေဆာင္းႏိုင္ခဲဲ့တဲ့ ဘ၀မ်ဳိး ျပန္ေမွ်ာ္လင့္ဖုိ႔ ဆုိတာထက္ကုိ လက္ရွိ လုိအပ္ေနတဲ့ လုပ္ခ၊ အခ်ိန္ပိုေၾကး … စတဲ့ အခြင့္အေရးနဲ႔ စား၀တ္ေနေရး ေျပလည္ဖို႔သာ စက္မႈဇုန္ လုပ္သားေတြ အဓိကထား ေတြးေလ့ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။ အမွန္တကယ္ ခံစားရရွိသင့္တဲ့အခ်က္ေတြ ေလ့လာစူးစမ္း ဆင့္ပြားၿပီးေနာက္ ဆိုင္ရာကို တင္ျပ ေတာင္းဆုိ တုိက္ပြဲ၀င္ၾကတဲ့ အခြင့္အေရး အေျချပဳ တုိက္ပြဲမ်ိဳး (right base)၊ တည္ဆဲ ဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္း ေပးထားတဲ့ အလုပ္သမား ဦးစီး၊ ေရးရာ၊ ၀န္ႀကီးဌာန လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားအရ အဆင့္ အလုိက္ စနစ္တက် ေဘာင္၀င္ေအာင္ ျဖတ္သန္းတင္ျပ ေတာင္းဆိုမႈ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း အေျချပဳ တုိက္ပြဲမ်ား (officially procedure base)၊ လုပ္သားဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားပါ လုပ္သားထု အက်ဳိးျပဳ အခ်က္အလက္ မ်ားအား စိစစ္ျခင္း လုိအပ္သည့္ အခ်က္မ်ား ထပ္မံ ျဖည့္စြက္ေစျခင္း၊ ရရွိၿပီးသား လုပ္သား ဥပေဒပါ အခ်က္မ်ားကို အာမခံေစျခင္းေတြ ျဖစ္ေစဖို႔အတြက္ တရားေရးေဘာင္တြင္း ဥပေဒျပဳ တုိက္ပြဲ (legal base)၊ မိမိတို႔ ခံစား နစ္နာခ်က္မ်ားကို ကုိယ္စားျပဳ ထင္ဟပ္ ေပးႏုိင္မယ့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား လြတ္လပ္စြာ (စက္႐ံု တခုခ်င္းမွသည္ အစည္းအ႐ံုးႀကီး အဆင့္သို႔) ဖြဲ႔စည္းခြင့္ ရရွိေရး (association base) တုိက္ပြဲမ်ားကို တဆင့္ခ်င္း ေသာ္လည္းေကာင္း အေျခအေန ေပးလာတဲ့အေပၚ သက္ဆုိင္ရာ အဆင့္လိုက္ ေသာ္လည္းေကာင္း အက်ဳိးျမတ္ရွိရွိ တုိက္ပြဲ၀င္ျခင္းျဖင့္ ေနာင္လာမယ့္ ဆႏၵျပသပိတ္ (strike base) တုိက္ပြဲမ်ားကို ၀ုိင္းရံေပးႏိုင္ဖုိ႔ လိုပါလိမ့္မယ္။

ထစ္ကနဲျဖစ္တာနဲ႔ ထ ဆႏၵျပၾကတာမ်ိဳးက နအဖတုိ႔အႀကိဳက္ပါ။ ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူ တခ်ိဳ႕ကို ဖမ္းဆီး အလုပ္ထုတ္ ပစ္လုိက္႐ံုနဲ႔ ေနာက္လူေတြ ေၾကာက္ၿပီး ကာလတခု၊ အတုိင္းတာတရပ္ အထိ ျပႆနာ ၿငိမ္းေအးသြားေစ ကုန္တတ္တာမုိ႔ ဒီလမ္းေၾကာင္းေပၚ ထပ္တလဲလဲဲ ေလွ်ာက္ေအာင္လည္း တမင္လမ္းဖြင့္ ဟေပးထားတာပါ။ လုပ္သားေတြ တျခားလမ္း ေရြးသြားမွာကိုသာ နအဖတို႔ စိုးရိမ္ ေနၾကပါတယ္။

စက္မႈဇုန္သပိတ္ရဲ႕ သင္ခန္းစာမ်ားစြာထဲမွာ အလုပ္သမားတုိ႔ ဦးတည္ပစ္မွတ္ မေရြးခ်ယ္ တတ္ျခင္း ကလည္း အခရာက်တဲ့ အခ်က္တခု ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ နစ္နာမႈေတြကို အလုပ္ရွင္ (အရင္းရွင္) ေတြဆီ တင္ျပ ဆႏၵေတာင္းခံ႐ံုနဲ႔ ၿပီးသြားလိမ့္မယ္လို႔ သူတို႔ ထင္မွတ္ မွားခဲ့ၾကျခင္းပါ။ စက္မႈဇုန္ေတြ အတြင္း နအဖ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ေဆြမ်ိဳးမိသားစု အရင္းအႏွီးမ်ားစြာ စီး၀င္ေန႐ံုမက စက္႐ံုဆံုးျဖတ္မႈ အာဏာ အရပ္ရပ္ကိုလည္း သူတုိ႔က ကိုင္ထား ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စက္မႈဇုန္ေတြကို လက္ရွိ ႀကီးစိုး ျခယ္လွယ္ ေနတာဟာ စက္႐ံုပိုင္ရွင္၊ အရင္းရွင္ေတြခ်ည္း သက္သက္ပဲ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ သူတို႔ ေနာက္ကြယ္မွာ ရွိေနတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားမ်ားနဲ႔ ထပ္တူ ျမင္ႏုိင္ဖြယ္ မရွိေသာ ကိုယ္ေပ်ာက္ အာဏာမ်ားကိုလည္း အလုပ္သမားတုိ႔ သိထားၾကဖို႔ လုိပါလိမ့္မယ္။

လုပ္သားအေရးသက္သက္ ေတာင္းဆုိလာခဲ့ရင္ လစာတုိးေပးမယ္ဆုိတဲ့ ေကာလာဟလနဲ႔ နအဖက အသာကေလး (၆) လကေန တႏွစ္ေလာက္ အခ်ိန္ဆြဲ ထိန္းထားတာမ်ိဳး လုပ္တတ္ၾကပါတယ္။ အခုလည္း ဧၿပီလအကုန္မွာ လစာေတြ ထပ္တုိးမယ္လုိ႔ နအဖတုိ႔ သတင္း လႊင္ခဲ့ၾကျပန္ပါၿပီ။ ဒါ သူတို႔ သံုးေနက် ေဆးၿမီးတိုတခုမို႔ အလုပ္သမားေတြ နားမေယာင္ သြားဖို႔သာ အေရးႀကီးပါတယ္္။ ေတာင္းလိုက္ တုိးလုိက္ သံသရာႀကီး ဆက္လည္ေနရင္ ေရွ႕ေရးအတြက္ တိက်တဲ့ အလုပ္သမား ဘ၀ အာမခံခ်က္ေတြ ဘာတစ္ခုမွ ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ အဓိက ပစ္မွတ္ကို ေရြးခ်ယ္ တတ္ပါမွလည္း ေအာင္ပြဲ ႀကံဳတတ္ၾကပါတယ္။

လုပ္သားထုအေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ ေခါင္းနဲ႔ပန္း ပမာသာလွ်င္ျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္ကို အလုပ္သမားထုတရပ္လံုး အၿမဲသတိခ်ပ္ထားသင့္ၾကေၾကာင္းပါ။ ။

Ref: ေခတ္ၿပိဳင္

0 comments:

အေပၚသို႔