Thursday, January 5, 2012

ေျမယာဥပေဒ ျပႆနာမ်ား

ဝင္းမ်ိဳးသူ
January 4, 2012

သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ တက္လာၿပီးေနာက္ လႊတ္ေတာ္မွာ ေျမယာဥပေဒေတြ ျပင္ဆင္ေရး ျဖည့္စြက္ ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔ ပတ္သက္ လို႔ တင္သြင္းေဆြးေႏြးၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ တည္ဆဲ ေျမယာဥပေဒမ်ားဟာ အဓိကအားျဖင့္ ျပႆနာ ၄ မ်ဳိး ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီျပ ႆနာရပ္ေတြဟာ ခက္ခဲ႐ႈပ္ေထြး သိမ္ေမြ႔တဲ့အတြက္ စနစ္တက် ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး ဘက္စုံေထာင့္စုံက က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျပည္သူ႔ အသံေတြ နားေထာင္ၿပီးမွ ဥပေဒကို အခ်ိန္ယူ ျပင္သင့္ပါတယ္။

(၁) ေတာင္တန္းေဒသ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ မိ႐ုိးဖလာစိုက္ပ်ဳိးေရးကို အကာအကြယ္ေပးမႈ မရွိျခင္း။


တည္ဆဲဥပေဒမွာ စိုက္ပ်ဳိးေျမေတြကို အေၾကာင္းမဲ့ လွပ္မထားရလုိ႔ ကန္႔သတ္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ မိ႐ိုိးဖလာ ေရႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာမ်ားဟာ ဦးပုိင္ေလွ်ာက္ထားလို႔ မရတဲ့အတြက္ ဥပေဒရဲ႕ အကာအကြယ္ အျပည့္အဝ မရၾကပါ။ ဒီကေန႔ ႏိုင္ငံနဲ႔ အဝွမ္းမွာျဖစ္ေနတဲဲ့ ေျမယာသိမ္းဆည္းမႈ အျငင္းပြားမႈေတြဟာ ဒါနဲ႔ဆက္ႏြယ္ေနပါတယ္။

ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးေစတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္တခ်က္တည္းနဲ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာေတြကို အဆိုးမျမင္သင့္ပါဘူး။ ႐ိုးရာဓေလ့ အသိပညာနဲ႔ စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲတဲ့ ေရႊ႕ေျပာင္းေတာင္ယာေတြဟာ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ သဟဇာတျဖစ္ေစတယ္ဆုိတဲ့ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ျပည္တြင္္း သုေတသန ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြကို ဖတ္႐ႈေလ့လာႏိုင္ပါတယ္။ အၿမဲတမ္း စိုက္ပ်ဳိးေျမ ေျပာင္းလဲဖိုု႔ ႏိုင္ငံေတာ္က အျပည့္ အဝ မပ့ံပိုးႏိုင္ေသးတဲ့အေျခအေနမွာ ေတာင္တန္းေဒသ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ မိ႐ုိးဖလာစိုက္ပ်ဳိးေရးနဲ႔ ပိုင္ဆိုင္မႈကို လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒေၾကာင္းအရ ကာကြယ္မႈေတြကို ေပးထားသင့္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေက်းရြာ၊ ဓားမဦးခ် ဘုံစိုက္ပ်ဳိးအသုံးခ်ေျမ အတန္း အစားအျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီး စုေပါင္းအခြန္ ေကာက္ယူသင့္မသင့္၊ ေလ့လာဆန္းစစ္သင့္ပါတယ္။

တဆက္တည္းမွာပဲ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ေျမယာအေမြဆက္ခံႏုိင္မႈ မရွိဆိုတဲ့ ဓေလ့ထုံးစံေတြကို အမ်ဳိးသမီး မ်ား တန္းတူညီမွ်မႈရွိေရးဆိုတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး ရႈေထာင့္ကေန သုံးသပ္ၿပီး ခံစားသင့္၊ ခံစားခြင့္ရွိေသာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား မနစ္နာ ေအာင္ ဥပေဒေရးရာ အကာအကြယ္ေပးသင့္ပါတယ္။

(၂) ေခတ္စနစ္၊ နည္းပညာ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္အညီ ေတာင္သူမ်ား လြတ္လပ္စြာ အသုံးျပဳ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ မရွိျခင္း။

လက္ရွိ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ေဘာင္အတြင္းမွာ ေတာင္သူေတြ လြတ္လပ္စြာ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္္္ကားခြင့္ ရွိသင့္ပါတယ္။ တည္ဆဲ ဥပေဒ ပုဒ္မ လန ၃၈ အရ အစိုးရက စီမံကိန္းနယ္ေျမ သတ္မွတ္ ထား တဲ့ေနရာမွာ အစိုးရသတ္မွတ္ထားတဲ့ စီမံကိန္း သီးႏွံကို ေတာင္သူေတြ စိုက္ရမယ္ဆိုၿပီး ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစနစ္ပုံစံအတိုင္း ထိန္းခ်ဳပ္ထားတာဟာ ေခတ္စနစ္နဲ႔ မကိုက္ညီပါဘူး။

ဒီအျပင္ လန ၃၈ (က) အရ စိုက္ပ်ဳိးေျမ အသုံးခ်မႈပုံစံေတြကို ကန္႔သတ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ ဥပမာ – ေျမဩဇာ ညံဖ်င္း လာတဲ့ လယ္၊ ယာေျမမွာ ေတာင္သူက ဥယ်ာဥ္ၿခံ ေျပာင္းစိုက္မယ္ဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္လိုပါတယ္။ ေရွးက အခြန္ ႏႈန္းထားေတြ စိုက္ပ်ဳိးေျမအသုံးခ်မႈ မတူညီသည့္အေလ်ာက္ ကြဲျပားတဲ့အတြက္ ဒီလိုသတ္မွတ္ထားတာျဖစ္ၿပီး လက္ေတြ႔မွာ တိတိ က်က်ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ေတာင္သူအတြက္ေရာ အစိုးရအတြက္ေရာ ခက္ခဲပါတယ္။ ဒီအေျခအေနမွာ ေတာင္သူကို အက်ပ္ ကိုင္႐ံု သက္သက္ ျဖစ္ေစၿပီး ၾကားက လာဘ္ေပးလဘ္ယူ ျဖစ္ေစတဲ့၊ ျဖစ္ဖို႔ အားေပးေစတဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြကို ပယ္ဖ်က္ဖို႔လိုပါတယ္။

စိုက္ပ်ဳိးေရးနည္းစနစ္ေတြ ေျပာင္းလဲလာတာနဲ႔အညီ စိုက္ပ်ဳိးေျမအသုံးခ်မႈပုံစံေတြ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ဖို႔ လုိလာ ပါတယ္။ ဥပမာ – ေပါင္းစည္းလယ္ယာ စနစ္ဆိုရင္ စပါး၊ ငါး၊ တိရစာၦန္၊ သီးပင္စားပင္၊ သစ္ေတာပင္ ဘက္စုံေရာေနွာ စိုက္ပ်ဳိး ထုတ္လုပ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ လက္ရွိဥပေဒအရ ငါးေမြး၊ သစ္ပင္စိုက္တယ္၊ ေျမအသုံးခ်မႈ ေျပာင္းတယ္ဆိုၿပီး လန (၃၉) ေလွ်ာက္ ဖို႔လိုသလို ထြက္ကုန္ေတြကို စီးပြားျဖစ္သုံးဖို႔ဆိုရင္ တျခား ငါးလုပ္ငန္းဥပေဒ၊ သစ္ေတာဥပေဒေတြနဲ႔ပါ ၿငိစြန္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မို႔လို႔ ဘက္စုံစိုက္ပ်ဳိးထုုတ္လုပ္ေသာေျမ ဆိုၿပီး သီးျခားေျမအသုံးခ်မႈ အတန္းအစားအသစ္တခုု သတ္မွတ္ၿပီး အခြန္စည္းၾကပ္သင့္ ပါတယ္။ ဒီလိုုပဲ သစ္ေတာႀကိဳးဝိုုင္းထဲကို အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ ေနထိုုင္ စိုက္ပ်ဳိးလုပ္ကိုင္ေန တဲ့သူေတြ ကိုလည္း ငဲ့ညွာေထာက္ထားၿပီး သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳေစတဲ့ သီးႏွံသစ္ေတာ နည္းစနစ္ေတြ လက္ခံက်င့္သုံးေစၿပီး လက္ခံက်င့္သုံးတဲ့အေလ်ာက္ ေျမယာလုံၿခဳံမႈကို ဥပေဒေၾကာင္းရာ အကာအကြယ္ေပးသင့္ပါတယ္။ ဥပမာ – ႀကိဳးဝိုုင္း ကန္႔သတ္ စိုက္ပ်ဳိးထုုတ္လုပ္ေျမ (လႊဲေျပာင္းေရာင္းခ်၊ အေမြဆက္ခံ ခြင့္မေပးဘဲ သတ္မွတ္သီးႏွံ သစ္ေတာပုံစံအတုုိင္း လက္ဝယ္ထား စိုက္ပ်ဳိးထုုတ္လုပ္ခြင့္ႏွင့္ အမေတာ္ေၾကး ရရွိခံစားခြင့္ေပးရန္)

(၃) ေျမယာစီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အခြင့္အလမ္း အျပည့္အဝ အသုံးမခ်ႏိိုုင္ျခင္း။

တဦးခ်င္းအတြက္ေရာ ေဒသအတြက္ေရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုုးတက္ေစဖိုု႔ ေျမယာစီးပြားေရး (Land economy) အခြင့္အလမ္း စြမ္းအား ရွိသေလာက္ အျပည့္အဝ အသုံးခ်ဖိုု႔လိုုပါတယ္။ လက္ရွိဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ တစ္ဦးခ်င္း ေျမယာပိုုင္ဆုိင္မႈ မေပးႏိုင္ ရင္ေတာင္မွ တ႐ုုတ္၊ ဗီယက္နမ္တုုိ႔မွာ က်င့္သုံးသလိုု တရားဝင္ လႊဲေျပာင္း ေပါင္ႏွံ ေရာင္းခ်ခြင့္ ေပးသင့္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ေတာင္သူေတြရဲ့ ပိုုင္ဆိုင္မႈ အရင္းအႏွီး ျမင့္မားလာၿပီး ပုဂၢလိကေငြေၾကးေစ်းကြက္က အရင္းအႏွီးစီးဝင္မႈ အားေကာင္းလာကာ စိုက္ပ်ဳိးေရးမွာ ပိုုမိုုအက်ဳိး ရွိေစပါတယ္။ ေပါင္ႏွံခြင့္ဆိုတာ ေရာင္းဝယ္ခြင့္ရွိမွ အဓိပၸာယ္ရွိပါတယ္။ အေပါင္ဆုံးေျမ ေရာင္းခ်ခြင့္ မရွိရင္၊ ဘယ္သူမွ အေပါင္ခံမွာ မဟုုတ္လိုု႔ ေျမယာေငြေၾကးေစ်းကြက္ မျဖစ္ႏုုိင္တဲ့အတြက္ ေျမယာစီးပြားေရး၊ မဖြံ႔ၿဖိဳးႏုိင္ပါဘူး။ လက္ရွိလည္း လယ္ယာေျမ အေရာင္းအဝယ္ အျပင္မွာ တကယ္ျဖစ္ေနၿပီး အစိုးရအခြန္ နစ္နာတာသာ အဖတ္တင္ပါတယ္။ ေျမယာေရာင္းဝယ္မႈအေပၚ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ ျဖစ္ေနၿပီး တရားမဝင္ ေငြေၾကးေစ်းကြက္ကို ျဖစ္ေစကာ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္ကို ပုံပ်က္ေစပါတယ္။

ေျမယာေတြဝယ္ယူၿပီး ေစ်းကစားတာေတြ မျဖစ္ဖိုု႔ကေတာ့ Tax structure အခြန္ႏႈန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္နိုုင္လိုု႔ အစိုးရ အတြက္ ပိုုၿပီး အက်ဳိးရွိေစပါတယ္။ ဥပမာ – ဧက ၁၀၀ အထက္ ပိုုင္ဆိုင္သူေတြကို အခြန္ပိုုမိုု ေကာက္ခံျခင္း။ လက္ရွိ ေျမ ယာခြန္ႏႈန္းထားေတြဟာလည္း ေဒသအတြင္း စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ လိုအပ္တဲဲ့ အခြန္ဘ႑ာရရွိဖို႔ ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္ ေနပါတယ္။ လယ္ယာေျမ တရားဝင္ ေရာင္းခ်ခြင့္ ေပးျခင္းအားျဖင့္ ေတာင္သူေတြဟာ ရပိုုင္ခြင့္နဲ႔တာဝန္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မွ်တမႈကို နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္ၿပီး အခြန္ႏႈန္းတိုုးျမွင့္မႈကို လက္ခံနိုုင္ပါလိမ့္မယ္။ ေကာက္ယူရရွိတဲ့ စစ္တမ္းမ်ားအရ ေတာင္သူအမ်ား စုုဟာ တဧက ၅၀၀-၁၀၀၀ က်ပ္ အထိ ေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေျဖဆုိသလုိ ေျဖဆုိသူ ၃ ပုံ ၁ ပုံဟာလည္း ေျမေကာင္းမ်ားမွာ ေျမခြန္ တဧက ၂၅၀၀-၅၀၀၀ က်ပ္ အထိေပးဖိုု႔ ဝန္မေလးေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။

(၄) ေျမယာအျငင္းပြားမႈ၊ ေျဖရွင္းပုံနည္းလမ္း လုပ္ထုုံးလုပ္နည္း အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိေနျခင္း။

လယ္ယာေျမ အျငင္းပြားမႈေတြကို တရား႐ုုံးမွာ ေျဖရွင္းခြင့္မရွိဘဲ အစိုးရဌာန တခုုထဲက လႊမ္းမိုုးတဲ့ ေကာ္မတီက ဆုံးျဖတ္တဲ့ စနစ္ဟာ အက်ဳိးစီးပြားဆန္႔က်င္မႈေတြ ရွိတဲ့အေလ်ာက္ အဂတိကင္းရွင္းမႈနဲ႔ တရားမ်ွတမႈကို အာမ မခံႏုိင္ပါဘူး။ ဥပမာ – ရာဘာ စိုက္ပ်ဳိးေရးအတြက္ ေျမသိမ္းတဲ့ကိစၥေတြမွာ ရာဘာစိုက္ပ်ဳိးေရးကို အားေပးခ်င္တဲ့ ေကာ္မတီအဖြဲ႔ဝင္ အစိုးရဌာနရဲ့ သေဘာထား ဟာ ေျမသိမ္းခံရတဲ့ ေတာင္သူရဲ့ အက်ိဳးစီးပြား ဆႏၵသေဘာထားနဲ႔ အေျခခံအားျဖင့္ ဆန္႔က်င္ေနမွာပါ။ ဗဟိုုေျမယာေကာ္မတီက ဆုံးျဖတ္ခ်က္ဟာ အတည္ျဖစ္တယ္လိုု႔ သတ္မွတ္ထားေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာသံုုးရပ္ကို ခြဲျခားက်င့္သုံးဖိုု႔ ျပဌာန္းထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနပါတယ္။ တဘက္မွာလည္း တရား႐ုုံးစရိတ္ ေတာင္သူေတြ မပိရေစဖိုု႔ ေျမယာေကာ္မတီက စီရင္ဆုံးျဖတ္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီအခ်က္ေတြကို ဘက္ေပါင္းစုုံက စဥ္းစားၿပီး သင့္ေတာ္တဲ့ ေျမယာအျငင္းပြားမႈ ေျဖ႐ွင္းတဲ့ စနစ္တရပ္ ေဖာ္ထုုတ္ဖိုု႔ လိုုေနပါတယ္။

သင့္ေတာ္မယ့္နည္းစနစ္ကေတာ့ ေျဖရွင္းနည္း ႏွစ္မ်ဳိး ထားရွိျခင္းပါပဲ။ ပထမ အဆင့္အေနနဲ႔ ေျမယာေကာ္မတီမ်ားက ၾကားဝင္ ျဖန္ေျဖေပးျခင္း အဆင့္ (Mediation option) နဲ႔ တရား႐ုုံးတင္ျပ ေလွ်ာက္ထား ဆုံးျဖတ္အနာယူခံျခင္း ( Litigation option) ဆုိၿပီး ထားသင့္ပါတယ္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆုိရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္ကို အေျခခံတဲ့ေျမယာဥပေဒကေန ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစမယ့္ ေျမယာဥပေဒေတြျဖစ္ေစဖိုု႔ စနစ္တက်ေလ့လာ၊ ျပည္သူေတြနဲ႔ ညွိႏႈိင္းတိုုင္ပင္ၿပီး ျပင္ဆင္သင့္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သတိျပဳရာမွာ ကေတာ့ ေက်းလက္ေနျပည္သူေတြရဲ့ ၃ ပုံ ၁ ပုံဟာ ေျမယာမဲ့ေတြျဖစ္ေနၿပီး ေျမလက္ဝယ္ရွိတဲ့ ေတာင္သူ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကပဲ ခိုုင္မာတဲ့ ဦးပိုုင္စာရြက္ အေထာက္အထားျပႏုိင္ေတာ့ သူတိုု႔အတြက္ အက်ဳိးရွိေစမယ့္၊ ေျမယာျပဳျပင္ေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳမယ့္ ေျမယာဥပေဒေတြ ျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။

လက္ရွိေျမယာစစ္တမ္းေတြအရ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ရယူထားတဲ့ ေျမအမ်ားစုုဟာ စိုက္ပ်ဳိးအသုံးခ်မႈမရွိဘဲ ေျမလက္ ဦးမႈရယူတဲ့ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲ ေျမရွင္၊ ဓနရွင္ စနစ္ကို ဦးတည္ေနတဲ့အတြက္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ကို အေထာက္အကူ မျပဳပါဘူး။ ဒီအစြန္း ႏွစ္ပါးကို ေရွာင္ရွားၿပီး ေျမယာမဲ့ေတြအတြက္ေရာ၊ အမွန္တကယ္ စိုက္ပ်ဳိးရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမယ့္ သူေတြကို အေထာက္အကူျပဳမယ့္ ဥပေဒေတြ ေရးဆြဲသင့္ပါတယ္။ ဒီလိုုလုပ္ဖိုု႔ ပ်က္ကြက္ခဲ့ရင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လိုု႔လဲဆုိရင္ေတာ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈမ်ဥ္းေအာက္ ေရာက္ေနတဲ့သူ အမ်ားစုဟာ ေျမယာမဲ့ေတြ ျဖစ္ေနလိုု႔ပါပဲ။

မွန္ကန္တဲ့ေျမယာျပဳျပင္ေရး လုပ္ႏုိင္ဖုိ႔ အေရးတႀကီးေဆာင္ရြက္ရန္ လိုုေနတာေတြကေတာ့ -

၁။ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္ စုုံစမ္းေလ့လာေရး အဖြဲ႔တဖြဲ႔ကို သက္ဆုိင္ရာ ဌာနဆိုင္ရာ ကုုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ NGO မ်ားမွ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႔စည္း၍ စုုံစမ္းေလ့လာမႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္၊
၂။ ပမာဏ စုုံစမ္းေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားကို ျပည္နယ္ႏွင့္တုုိင္း အလုိက္ အလုပ္႐ုုံ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ရန္၊
၃။ ကမာၻ႔စားနပ္ရိကၡာအဖြဲ႔ (FAO) အကူအညီနဲ႔ Peer Review Team ဖြဲ႔စည္းကာ ႏုုိင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကဳံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာ သုံးသပ္အႀကံျပဳရန္၊
၄။ သတင္းစာ၊ တီဗီထဲမွ ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား ျပဳလုပ္၍ ျပည္သူ႔အႀကံျပဳခ်က္မ်ား ျဖည့္စြက္ရန္။
၅။ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေဆြးေႏြးအတည္ျပဳရန္။

ဒီဟာေတြ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ တႏွစ္ခန္႔ၾကာျမင့္ႏုုိင္ၿပီး လိုုအပ္တဲ့ ရန္ပုံေငြကို NGO မ်ားနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာက္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ရရွိႏုုိင္ပါတယ္။

ဦးဝင္းမ်ိဳးသူသည္ ျပည္တြင္းအေျခစိုက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ ပညာေပးေရး အဖြဲ႔တခုျဖစ္ေသာ Ecodev ကို ပူးတြဲတည္ေထာင္သူတဦး ျဖစ္သည္။

Ref: ဧရာ၀တီ

0 comments:

အေပၚသို႔