Wednesday, January 9, 2013

ေမာ္ေတာ္ကား မူ၀ါဒသစ္တရပ္ ေရးဆြဲမည္

သာလြန္ေဇာင္းထက္
January 8, 2013

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အစုိးရ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၊ လမ္းတံတားႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ထုတ္လုပ္တင္သြင္း ေရာင္းခ်သူ မ်ား အပါအ၀င္ နယ္ပယ္ေပါင္းစုံမွ ပညာရွင္မ်ားျဖင့္ ေမာ္ေတာ္ကား မူ၀ါဒသစ္တခုကို မၾကာမီ စတင္ ေရးဆြဲေတာ့မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိ ရွိရသည္။

စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ဦးေဆာင္ၿပီး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ထုတ္တင္သြင္းေရာင္းခ်ေသာ ကုမၸဏီမ်ား၊ လုပ္ငန္း ရွင္မ်ား၊ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္ / တုိင္းေဒႀကီး အစုိးရ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား အပါအ၀င္ နယ္ပယ္ေပါင္းစုံမွ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား ပါ၀င္မည္ျဖစ္ၿပီး ယင္း ကားမူ၀ါဒေရးဆြဲၿပီးပါက ေမာ္ေတာ္ကား တင္သြင္းမႈ၊ ထုတ္လုပ္မႈမ်ား၊ ေရာင္း၀ယ္မႈမ်ားကို ယင္းမူ၀ါျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳသြားမည္ ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ကားမူ၀ါဒသစ္ ေရးဆြဲမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လက္ရွိတြင္ ေမာ္ေတာ္ကား တင္သြင္းမႈမ်ားကို တစုံတရာ ပိတ္ပင္ရန္မရွိဘဲ ဆက္ လက္ ခြင့္ျပဳထားဆဲျဖစ္ေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ဒုတိယညႊန္ၾကားေရးမႉးခ်ဳပ္ ဦးတုိးေအာင္ျမင့္က ဧရာ၀တီသုိ႔ ေျပာသည္။

“ႏုိင္ငံတုိင္း ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ သူ႔ႏုိင္ငံရဲ႕ အေျခအေနနဲ႔လုိက္ၿပီး ေမာ္ေတာ္ကား ေပၚလစီဆုိတာ ရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဆီမွာ မရွိေသးဘူး။ တႏုိင္ငံလုံးအတုိင္းအတာနဲ႔ ၾကည့္ရင္ ရန္ကုန္က ကားအမ်ားဆုံးသုံးတယ္။ ကားေပၚလစီက သူ႔ေနရာ သူ႔ေဒသနဲ႔ လုိက္ၿပီး ေရးဆြဲတာ မ်ဳိးေပါ့။ ဂ်ပန္မွာဆုိရင္ တုိက်ဳိၿမိဳ႕နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကားေပၚလစီက တမ်ဳိး၊ အျခားၿမိဳ႕ေတြနဲ႔ မတူဘူး။ ၿမိဳ႕အေျခအေန၊ လမ္းအေျခအေန ကိုလုိက္ၿပီး ေပၚလစီအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတယ္။ ဒီမွာလည္း အဲလုိမ်ဳိး ဘက္ေပါင္းစုံက ပါ၀င္ေဆြးေႏြးညႈိႏႈိင္းလို႔ရတဲ့ ကားေပၚလစီတခု ေရးဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ ေပၚလစီေရးမယ္ ဆုိေပမယ့္ ကားတင္သြင္းတာ ေတြပိတ္ပင္တာမ်ဳိးမရွိပါဘူး” ဟု ဦးတုိးေအာင္ျမင့္က ရွင္းျပသည္။

ကားမူ၀ါဒသစ္ ေရးဆြဲၿပီးစီးမည့္ အခ်ိန္အတုိင္းအတာကို မသိရွိိေသးေသာ္လည္း ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္တင္သြင္းသူ၊ ၀ယ္ယူသုံးစြဲသူမ်ား အဆင္ေျပေစေရး၊ ၿမိဳ႕ျပအဂၤါရပ္မ်ားႏွင့္ ကုိက္ညီေရး၊ အစိုးရ၀န္ႀကီးဌာန၏ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ သင့္ေတာ္ကိုက္ညီေရးတုိ႔ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစား ေရးဆြဲသြားရန္ရွိသည္ဟု သိရွိရသည္။

“မူ၀ါဒတရပ္ အခ်ိန္တုိတုိနဲ႔ ခ်က္ခ်င္းခ်ေရး၊ ၿပီးေတာ့ ျပန္ျပင္ အဲလုိမ်ဳိးမျဖစ္ေအာင္ ဘက္ေပါင္းစုံပါ၀င္ၿပီး သင့္တဲ့မွ်တဲ့ မူ၀ါဒျဖစ္ေအာင္ ေရးဆြဲသြားမယ္” ၎က ရွင္းျပသည္။

ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းေရာင္းခ်လ်က္ရွိေသာ လုပ္ငန္းရွင္တဦးျဖစ္သူ Farmer Auto မွ ေဒါက္တာ စုိးထြန္းက ေမာ္ေတာ္ကားမူ၀ါဒသစ္ ေရးဆြဲမည့္အေပၚ ႀကဳိဆုိလုိက္ၿပီး သင့္တင့္မွ်တ အမ်ားလက္ခံေသာ မူ၀ါဒသစ္ျဖစ္လွ်င္ ျပဳျပင္ရန္ မလိုဘဲ ေရရွည္တည္တံ့မည္ဟု သုံး သပ္ေျပာဆုိသည္။

“မူ၀ါဒဆုိတာ ရွိသင့္တယ္။ ေပၚလစီမရွိဘဲနဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းလဲလုပ္ကုိင္ေနရင္ အလုပ္လုပ္တဲ့ သူေတြအတြက္လည္း ခက္တယ္။ သြင္းတဲ့သူေတြအတြက္လည္း ခက္တယ္။ ျဖစ္သင့္တဲ့ကိစၥပဲ။ ဆြဲတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ဘက္ေပါင္းစုံက လူေတြ ထည့္ႏုိင္ရင္ ပိုေကာင္းတယ္။ တဖက္တည္းက ၾကည့္ဆြဲရင္ေတာ့ အျမင္က တဖက္တည္း။ ဥပမာ – သုံးစြဲသူအပုိင္းက ၾကည့္ဆြဲရင္ေတာ့တမ်ဳိး၊ ေရာင္းသူပုိင္းက ၾကည့္ဆြဲရင္ တမ်ဳိးျဖစ္မွာပဲ။ ေပၚလစီကို ေနာင္လည္း အမ်ားလက္ခံႏုိင္ေအာင္ ဆြဲသင့္တယ္” ဟု ေဒါက္တာ စုိးထြန္းက ဆုိသည္။

လတ္တေလာ ကားအေရာင္းစင္တာ အမ်ားစုတြင္ အေရာင္းအ၀ယ္ က်ဆင္းလ်က္ရွိၿပီး ေရာင္းလုိအားက ၀ယ္လုိအားထက္ လြန္စြာ မ်ားျပားလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္သည္ ကားအေရာင္း စင္တာမ်ားအတြက္ သတိထားရမည့္ႏွစ္ျဖစ္ၿပီး ေရာင္းလုိအားႏွင့္ ၀ယ္လုိ အားကို ခ်ိန္ဆ ကားတင္သြင္းမွသာလွ်င္ အရႈံးမေပၚမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဒါက္တာ စုိးထြန္းက ဆက္လက္ေျပာသည္။

“လက္ရွိက သတိထားရမယ့္ အေျခအေနျဖစ္ေနတယ္။ ေရာင္းလုိအားမ်ားၿပီး ၀ယ္လုိအား နည္းေနတယ္။ လူေတြရဲ႕ စီးပြားေရးက ထင္ သေလာက္ တက္မလားဘူး။ သုံးစြဲႏုိင္အား တက္မလာဘူး။ ၂၀၁၃မွာ ေရာင္းအားနဲ႔ သုံးစြဲအား ခ်ိန္ၿပီးမွ လုပ္သင့္တယ္ထင္တယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ့ အရႈံးနဲ႔ ရင္ဆုိင္ရမယ္” ဟု ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက ဆိုသည္။

အစိုးရက ကားသစ္မ်ား၏ CIF သေဘၤာတင္ ေစ်းႏႈန္းသစ္မ်ား (Cost, Insurance and Freight) ထုတ္ျပန္ၿပီးေနာက္ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားမွ တင္သြင္းထားသည့္ ေမာ္ဒယ္ျမင့္ ကားသစ္မ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား သိန္းႏွစ္ရာမွ သုံးရာအထိ က်ဆင္းၿပီး ဂ်ပန္ကား ေစ်းႏႈန္းမ်ားမွာမူ အ၀ယ္မရွိ၍ ေငြက်ပ္ ၁၀ သိန္း၀န္းက်င္ က်ဆင္းေၾကာင္း သိရွိရသည္။

“ကားေစ်းေတြ အဓိက က်တာ အ၀ယ္ေပ်ာက္ေနလုိ႔။ ကားေဟာင္းေရာ၊ ကားသစ္ေရာ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ေရာင္းမယ့္သူေတြ ပုံေနတယ္။ ပြဲစားေတြလည္း အေရာင္းအ၀ယ္ မျဖစ္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္စိတ္ညစ္ေနၾကတယ္” ဟု ဟံသာ၀တီ ကားပြဲစားတန္းမွ အက်ဳိးေဆာင္ ပြဲစား တဦးက ေျပာသည္။

စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က အစိုးရသစ္ လက္ထက္တြင္ ကား၀ယ္လွ်င္ အရႈံးေပၚမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဧရာ၀တီသတင္းဌာနႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းတခုတြင္ သတိေပး ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့သည္။

သမၼတ၏ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးေကာင္စီ အႀကံေပးလည္းျဖစ္၊ ရန္ကုန္စီးပြားေရးတကၠသိုလ္ အၿငိမ္းစားပါေမာကၡခ်ဳပ္ လည္းျဖစ္သူ ဦးေမာ္သန္းကမူ ေမာ္ေတာ္ကား မူဝါဒ ေရးဆြဲရာတြင္ အမ်ားျပည္သူ လုံၿခဳံမႈ၊ ကားေဟာင္း တင္သြင္းမႈေၾကာင့္ ေနာက္ ဆက္တြဲျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ေသာ က်န္းမာေရး၊ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း ေျပာသည္။

“ဂ်ပန္ကားေတြကို သက္တမ္းနဲ႔ ေပးသြင္းခြင့္ျပဳတာမ်ဳိး။ အမ်ားျပည္သူ လုံၿခဳံမႈနဲ႔ က်န္းမာေရးကိုလည္း အဓိကထား စဥ္းစားတာမ်ဳိး ေတြလည္း ကားေပၚလစီမွာ ပါသင့္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ကားေဟာင္းေတြျဖစ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ကိုယ့္ႏုိင္ငံက အမႈိက္ပုံလုိ ျဖစ္မွာမ်ဳိးေတြ ကုိလည္း ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားရမယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း အရမ္း တင္းက်ပ္လြန္းရင္လည္း ကားေစ်းေတြ တက္မွာလည္း စိုးတယ္” ဟု ဦးေမာ္သန္းက ဆုိသည္။

အစိုးရက ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကားမ်ား တင္သြင္းခြင့္ျပဳထားေသာ္လည္း အမ်ားစုမွာ ေစ်းသက္သာေသာ ဂ်ပန္ကားေဟာင္းမ်ားကို အဓိကတင္သြင္းလ်က္ရွိၾကသည္။

Ref: ဧရာ၀တီ

0 comments:

အေပၚသို႔