Wednesday, August 3, 2011

ေမတၱာႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရး တုိ႔အတြက္ သမုိင္းသင္ရိုး ညႊန္းတမ္း အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲ က်င္းပၿပီးစီး

02 August 2011

“တုိင္းျပည္ကို နာမည္အသစ္ ေပးသင့္တယ္ - အဲဒီနာမည္ကေတာ့ - ေမတၱာႏုိင္ငံေတာ္ - the Union of Metta-Land လို႔ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ ကရင္ ေက်ာင္းဆရာႀကီးက အႀကံျပဳပါတယ္။ ႏုိင္ငံ တ၀ွမ္းလံုးမွာရွိတဲ့ လူသားအားလံုး၊ လူမ်ဳိးႏြယ္စု အားလံုးကို ကုိယ္စားျပဳတဲ့ ႏုိင္ငံ။”

ျမန္မာ့ ေရႊေျပာင္းေဒသ ဆရာဆရာမမ်ား အစည္းအရံုး (BMTA) ႏွင့္ World Education၊ Curriculum project, Suvanimit Foundation ႏွင့္ ပညာေရးနတ္၀ါ့က္ CTDCEP တို႔ ပူးေပါင္း၍ ပညာေရး အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲ ၂ ခုကို ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။


သမိုင္းဘာသာရပ္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းႏွင့္ သိပၸံဘာသာရပ္ PBL သင္ၾကားနည္း အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ဖြင့္ပြဲ အခမ္းအနားကို မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ CDC အထက္တန္းေက်ာင္းတြင္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၃၀ ရက္ေန႔ တြင္ က်င္းပ ျပဳလုပ္ခဲ့ရာ ေရႊ႕ေျပာင္းေဒသ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္း ၂၀ မွ ဆရာဆရာမ ၄၇ ဦး တက္ေရာက္ ၾကပါသည္။

ထိုအခမ္းအနားသို႔ BMTA ဥကၠဌ ဆရာ မန္းေရႊႏွင္းႏွင့္ BMTA မွ တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ ကေလး ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး နက္ဝပ္ (CTDCEP) ႏွင့္ Suvanimit Foundation မွ ဆရာဦးသိန္းႏိုင္ႏွင့္ ဆရာေမာင္ေမာင္ႀကီး၊ World Education မွ Director ျဖစ္သူ Mr. Greg Antos, Curriculum Project မွ တာဝန္ရွိသူမ်ားက ဖြင့္ပြဲ အမွာစကားမ်ား ေျပာၾကား ခဲ့သည္။ BMTA မွ အလုပ္အမႈေဆာင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ေစတနာ အလယ္တန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာဦးဖိုးခ်ဳိက အခမ္း အနားမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။

သမိုင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္းႏွင့္ သင္ၾကားေရး အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲကို ျမန္မာ့သမိုင္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္း မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အေမရိ ကန္ႏုိင္ငံ၊ Cornell University တြင္ ပါရဂူဘြဲ႕ PhD စာတမ္း ျပဳစုခဲ့သူ ဆရာမရိုစ့္ Rosalie Metro က ဦးေဆာင္ ေဆြးေႏြးၿပီး၊ သိပၸံသင္ရိုးညႊန္းတမ္း PBL အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲကို စကၤာပူႏိုင္ငံ ပိုလီ တကၠနစ္ေက်ာင္းတြင္ သင္ၾကားခဲ့သူ ဆရာမ ေဒၚစိုးစိုးတို႔က ဦးေဆာင္ ေဆြးေႏြးၾကပါသည္။ သမုိင္း သင္ရိုးညႊန္တမ္း ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ စကားျပန္အျဖစ္ CDC ေက်ာင္းမွ အထက္တန္းအဆင့္ သမုိင္းဆရာ ဦးေအာင္ခိုင္မွ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

အေတြ႔အႀကံဳမ်ားကို ဖလွယ္

သမိုင္းဘာသာရပ္ အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ တက္ေရာက္သူ Love& Care ေက်ာင္းမွ ဆရာႀကီး ရွိးရွီထြန္းမွ “ကၽြန္ေတာ့ကို ၁၉၄၇ ခုႏွစ္မွာ ေမြးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ကရင္လူမ်ိဳး တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ျဖတ္သန္း ေတြႀကံဳ လာခဲ့ရတဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာေတြကို ပါဝင္ ေဆြးေႏြးဖို႔ရယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ေပၚေပါက္ လာေရးဆိုတဲ့ ရႈေထာင့္ကေန ပါဝင္ ေဆြးေႏြး ပါတယ္။ အခုလိုမ်ိဳး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္ေပးတာ အရမ္းေကာင္းတယ္။ မၾကာခဏ ဆိုသလို လုပ္ေပးသင့္ပါတယ္။ ပါဝင္တက္ ေရာက္ၾက သူေတြ အားလံုး ပါဝင္ၿပီး ပိုမို ေဆြးေႏြးႏိုင္ၾကဖို႔နဲ႔ ဒီေဆြးေႏြးခ်က္ေတြကို စာအုပ္ စာတမ္းေတြအျဖစ္ ထုတ္ေဝ သြား ႏိုင္ရင္ ပို ေကာင္းပါတယ္။ ” ဟု ေျပာျပ ခဲ့သည္။

လူမႈအနိဌာရံု ကင္းစင္သင့္သည့္ မူလတန္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္း

ဆရာအတတ္ပညာနည္းျပႏွင့္ ပညာေရး သုေတသီတစ္ဦးျဖစ္သူ ဆရာ ဦးသိန္းႏုိင္မွ တက္ေရာက္လာၾကသည့္ သမိုင္းဆရာမ်ား အား ပညာေရး စိတ္ ပညာ၊ ကေလးသူငယ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးႏွင့္ သမုိင္းသင္ၾကားေရးတို႔ ဆက္စပ္ ယွက္ႏြယ္မႈကို ေဆြးေႏြး တင္ျပခဲ့ပါ သည္။

“မူလတန္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေတြမွာ အထူးသျဖင့္ အသက္ ၁၃ ႏွစ္ေလာက္အထိ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းမ်ားမွာေတာ့ လူမႈအနိဌာရံု ေတြ၊ တဖက္သက္ အေတြးအျမင္ေတြ ကင္းစင္သင့္ပါတယ္။ ႏုနယ္လွတဲ့ စိတ္ႏွလံုးသားေတြမွာ အနာတရ မျဖစ္ဖို႔၊ ျပင္းထန္တဲ့ နာက်င္မႈ မရသြားဖို႔ အင္မတန္မွ အေရးႀကီးတယ္။ လက္ရွိသမို္င္း ဖတ္စာအုပ္ေတြကို ျပန္လည္ စိစစ္ သင့္ၾကပါတယ္။”

အထက္တန္းအဆင့္မ်ားတြင္ ယခုရွိသည့္ သမုိင္း ဖတ္စာအုပ္မ်ားႏွင့္ မလံုေလာက္ေၾကာင္းကိုလည္း ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။

သမိုင္းဖတ္စာအုပ္မ်ား ပိုမိုလိုအပ္ေန

“ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတဲ့ဥာဏ္ ပိုရင့္သန္လာတဲ့ အထက္တန္း အဆင့္ေတြမွာေတာ့ အခုရွိတဲ့ သမိုင္း စာအုပ္ေတြအျပင္ အျခားေသာ စာအုပ္စာတမ္းေပါင္းမ်ားစြာကို ဖတ္ရႈေလ့လာခြင့္ ေပးႏုိင္ပါတယ္။ သမိုင္းထဲက ဗမာပေဒသရာဇ္၊ မြန္ပေဒသရာဇ္၊ ရွမ္းပေဒ သရာဇ္၊ ကရင္ပေဒသရာဇ္ေတြရဲ႕ အဆိုး၊ အေကာင္း၊ အမွား၊ အမွန္ လုပ္ရပ္ေတြကို ခံစားမႈေကာ အသိဥာဏ္နဲ႔ပါ ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္တတ္ေအာင္ ေလ့က်င့္ ပ်ဳိးေထာင္ရမွာပါ။ အဲဒီအခါမွာ ၁၅-၁၆ ႏွစ္အရြယ္ ဗမာ၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ကရင္ကေလးေတြဟာ တဖက္သက္ အျမင္မ်ဳိးနဲ႔ မဟုတ္ေတာ့တဲ့ မွ်တတဲ့ အျမင္ေတြ၊ သင္ခန္းစာေတြ ရလာၾကမယ္။ မိမိရပ္ရြာနဲ႔ လူမ်ဳိး၊ လူ႔အဖြဲ႔ အစည္း အေပၚမွာ အက်ဳိးကို လိုလားတဲ့ စိတ္အေျခခံ အေကာင္းျမင္ သေဘာထားနဲ႔ အသိဥာဏ္ ၾကြယ္၀ လာမယ္” ဆရာဦးသိန္းႏုိင္၏ ေဆြးေႏြးခဲ့မႈမ်ား ျဖစ္ပါသည္။

စံျပဳထိုက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ၾကရာ၀ယ္

“သမုိင္းသင္ရိုးမ်ားထဲတြင္ စံျပဳထို္က္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ ေရြးခ်ယ္ရာမွာလည္း စစ္ ဘုရင္ေတြ၊ စစ္သူႀကီးေတြ၊ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြတင္ မကဘဲ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ အမ်ဳိးသမီးေရး၊ စာေပ၊ ဂီတနဲ႔ လက္မႈပညာရပ္ နယ္ပယ္မ်ားထဲက ျမန္မာ ရပ္ရြာနဲ႔ လူသား အက်ဳိးျပဳခဲ့တဲ့ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကိုလည္း ေရြးခ်ယ္ၾကသင့္ပါတယ္။”

ဆရာမ ရို႕စ္မတ္ထရို၏ သံုးသပ္ခ်က္

ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပည္တြင္းႏွင့္ ထုိင္း-ျမန္မာနယ္စပ္တြင္ ပညာေရး သုေတ သနမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး NHEC ဆရာအတတ္ပညာ သင္တန္း မ်ားတြင္ လည္း နည္းျပအျဖစ္ သင္ၾကားခဲ့သူ ဆရာမရို႕စ္မွ သမုိင္းသင္ရိုး ညႊန္း တမ္း သင္တန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေမာကၡပညာေရး မဂၢဇင္းကို ေအာက္ပါ အတုိင္း သူမ၏ အျမင္အား အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းျပခဲ့ပါသည္။

အမ်ဳိးသား ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ သမုိင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္း

“သမုိင္းဘာသာရပ္ သင္ၾကားရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ေတြးေတာတတ္ဖို႔ရယ္၊ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရးေတြအတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ သမုိင္းကို မတူတဲ့ ရႈေထာင့္အမ်ဳိးမ်ဳိးကေန ကေလးမ်ားဟာ သိျမင္ ေလ့လာခြင့္ရဖို႔ ကူညီေပးရပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအခ်က္ကို လူတုိင္းက သေဘာ မတူညီႏုိင္ဘူးဆိုတာကိုလည္း က်မတို႔ နားလည္ ထားပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဒီသင္တန္း ေဆြးေႏြးပြဲမွာ သမိုင္းဆရာ တခ်ဳိ႕ရဲ႕ အျမင္မွာေတာ့ သမိုင္းမွန္ တမ်ဳိးတည္းပဲ ရွိတယ္ လို႔ ခံယူထားၾကပါတယ္။”

သမုိင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး

“ေနာက္ၿပီးေတာ့ အဲဒါကို ႏုိင္ငံေရးနဲ႔လည္း မေရာေထြး ပစ္သင့္ဘူးလို႔ သူတု႔ိက ရႈျမင္ၾကပါတယ္။ က်မရဲ႕ အျမင္မွာေတာ့ သမုိင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးဆိုတာဟာ ဆက္စပ္ ယွက္ႏြယ္ေနတာပါ။ အဲဒီအတြက္ သမုိင္းကို သင္ၾကားၾကတဲ့အခါမွာ ဘယ္လုိ ႏုိင္ငံေရး ဦးတည္ ခ်က္ကို ရရွိ ေစခ်င္သလဲ ဆိုတာကိုလည္း ေလ့လာ သံုးသပ္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါကေတာ့ သင္ရုိး ဖတ္စာအုပ္ ထဲမွာ ပါတဲ့ အေတြးအေခၚ အယူအဆ ေလာက္နဲ႔ပဲ မလံုေလာက္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီသင္တန္းကေတာ့ အခုလိုမ်ဳိး သမုိင္း သင္ၾကားေရး အေပၚမွာ မတူညီတဲ့ အေတြးအျမင္ေတြကို လြပ္လြပ္လတ္လတ္ ေဆြးေႏြဖလွယ္ခြင့္ရရွိတဲ့အတြင္ အင္မတန္မွ အက်ဳိးရွိပါတယ္။ ဆရာဆရာေတြကလည္းပဲ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းစြာ ေဆြးေႏြးေပးၾကတဲ့ ေက်းဇူးအမ်ားႀကီး တင္ရပါတယ္။

ထူးျခားျဖစ္စဥ္ ၂ ခု

ဒီေန႔ဆရာမ်ားရဲ႕ သင္တန္းမ်ား အင္မတန္မွ ထူးျခားလွတဲ့ ျဖစ္ရပ္ ၂ ခု ရွိပါတယ္။ တခုကေတာ့ ေစတနာမူလတန္းေက်ာင္းက ၅ တန္းေက်ာင္းသား ၂ ဦးကို က်မ ဖိတ္ေခၚခဲ့တာပါ။ အဲဒီ ေက်ာင္းသားငယ္ ေလးေတြက သမုိင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအေပၚမွာ သူတုိ႔ေလးေတြရဲ႕ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြကိုလည္း ဆရာ ဆရာမမ်ားကို တင္ျပခြင့္ရရွိခဲ့တာပါ။ အဲဒီကေလးေတြကေတာ့ ငယ္ငယ္ေလးကတည္းက ေက်ာင္းသား ဗဟုိျပဳ - ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ စဥ္းစားေတြးေတာတဲ့ သင္ယူျခင္း နည္းလမ္းမ်ားနဲ႔ ေက်ာင္းတတ္ခဲ့ၾကသူေတြလည္း ျဖစ္တယ္။ သူတုိ႔ေလးေတြရဲ႕ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြကို ဆရာမ်ားရဲ႕ ေရွ႕မွာ ထုတ္ေဖၚ ေဆြးေႏြးဖို႔ ၀န္မေလးၾကဘူး။ မေၾကာက္ၾကဘူး။ သင္တန္းမွာ တတ္ေရာက္လာၾကတဲ့ ဆရာမ်ားကလည္း တေလးတစား နားေထာင္ၿပီးေတာ့ ေမးခြန္းေတြ ျပန္ေမးၾကတာပါ အင္မတန္မွ ၾကည္ႏူးစရာ ေကာင္းလွတယ္။ အဲဒီလိုမ်ဳိး အၿမဲတမ္း ျဖစ္ေနရင္ သိပ္ေကာင္းမွာပဲ။

ေမတၱာႏုိင္ငံေတာ္

ဒုတိယ ထူးျခားခ်က္တခုကေတာ့ Love and Care စာသင္ေက်ာင္းက ဆရာႀကီး ရွီရိႈထြန္းက သူရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားကို ေ၀မွ် ခဲ့တာပါ။ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ကာလမွာ ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီးျဖစ္တယ္။ သမုိင္းကို ကုိယ္ပိုင္မ်က္လံုးမ်ားနဲ႔ ျမင္ေတြ႔ခဲ့ သူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတိုင္းျပည္ရဲ႕နာမည္ကို Burma ဒါမွမဟုတ္ Myanmar (ဗမာ၊ ျမန္မာ) လို႔လည္း မေခၚသင့္ဘူးလို႔ ေျပာျပခဲ့တယ္။ တုိင္းျပည္ကို နာမည္အသစ္ ေပးသင့္တယ္ - အဲဒီနာမည္ကေတာ့ - ေမတၱာႏုိင္ငံေတာ္ - the Union of Metta-Land လို႔ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ ေက်ာင္း ဆရာႀကီးက အႀကံျပဳပါတယ္။ ႏုိင္ငံ တ၀ွမ္းလံုးမွာရွိတဲ့ လူသားအားလံုး၊ လူမ်ဳိးႏြယ္စု အားလံုးကို ကုိယ္စားျပဳတဲ့ ႏုိင္ငံ။ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာတရားလည္း ထြန္းကားေသာ နယ္ေျမ။ ဆရာႀကီးက ႏုိင္ငံေတာ္၊ အမ်ဳိးသား သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ကိုလည္း စပ္ထားပါေသးတယ္။ ဒီေမတၱာ ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးကို ဂုဏ္ျပဳဖို႔ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ေလာက္ ကတည္းက သူေရးစပ္ သီကံုးခဲ့ တယ္လို႔ ေျပာျပပါတယ္။ ဒီေတးသီခ်င္းကိုလည္း သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္နဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ဦးသန္းေရႊတို႔ထံကို ပို႔ဖို႔ အစီအစဥ္ ရွိတယ္လို႔လည္းေျပာျပပါတယ္။ ေမတၱာႏုိင္ငံေတာ္သစ္ရဲ႕ အမ်ဳိးသားသီခ်င္းေပါ႔။ လက္ခံတယ္- လက္မခံဘူးဆိုတာကိုေတာ့ က်မတို႔ ေစာင့္ၾကည့္ၾကမယ္ေလ။”

Ref: ေမာကၡ

0 comments:

အေပၚသို႔