ေအာင္ေဇာ္
May 12, 2012
ဒုတိယအႀကိမ္ ျမန္မာျပည္ မျပန္ခင္ကတည္းက မႏၲေလးသြားဖို႔ကို ခရီးစဥ္ထဲမွာ ထည့္ထားလိုုက္ပါတယ္။ ေရာက္တဲ့အခါ က်ေတာ့လည္း ဗီဇာထပ္တိုးရတဲ့ အတြက္ ခရီးစဥ္ကို တိုးခ်ဲ႕ရတာ အဆင္ေျပသြားပါတယ္။ မႏၲေလးကို လြမ္းေနတာ ၾကာပါၿပီ။ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ အထက္ပိုင္းမွာေနတဲ့ ေဆြမ်ဳိးေတြဆီ ကို အလည္သြားတိုင္း မႏၲေလးကို မိဘေတြနဲ႔ ေရာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ စစ္ကိုင္းကို ဝင္တယ္၊ မႏၲေလးမွာ နားတယ္၊ မိုးကုတ္ဘက္ဆီကို ကူးတယ္၊ ေမၿမိဳ႕ကိုလည္း သြားလည္တယ္။
ဒီတေခါက္ေတာ့ မႏၲေလးမွာ တညပဲ ေနလို႔ရခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္ကေန မႏၲေလးအထိ ေနျပည္ေတာ္ လမ္းအသစ္အတုိင္း ၇ နာရီ ၈ နာရီေလာက္ ေမာင္းရ တယ္။ ေနျပည္ေတာ္အထိ ေဖာက္ထားတဲ့လမ္းက လိုင္းတြန္႔ေတြမ်ား၊ ကားမေတာ္တဆ ျဖစ္တာမ်ားေတာ့ ကားဆရာက အေတာ္ကို သတိထားၿပီး ေမာင္းပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ကေန မႏၲေလးၿမိဳ႕ ဝင္တဲ့အထိ လမ္းကေတာ့ အေတာ္ကို ေကာင္းတယ္။
ၿမိဳ႕ထဲမေရာက္ခင္ကတည္းက စာေရးဆရာ ညီပုေလးနဲ႔ ဆက္သြယ္ထားေတာ့ သူ႔အိမ္ကို ေမာင္းၾကတယ္။ မႏၲေလးကို အာ႐ံုထဲမွာ မမွတ္မိေတာ့ပါ။ မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီး တည္ခဲ့တဲ့ နန္းၿမိဳ႕ေတာ္ ရတနာပံု မႏၲေလးဆိုၿပီး ေက်ာင္းစာေတြမွာ သင္ခဲ့ရတဲ့ “အုတ္က်စ္ေက်ာ္ေအး မႏၲေလး၊ အင္ၾကင္းၾကာအံု ရတနာပံု” ဆိုတာေတြကို ျပန္ၿပီး အမွတ္ရမိတယ္။ ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္းနဲ႔ ေနခဲ့ရတယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ေလးကို သြင္းၾကည့္မိတယ္။ ကားဆရာက မႏၲေလးၿမိဳ႕ထဲကို ဝင္ကတည္းက ေပါက္ေဖာ္လို ရႊတ္ေနာက္ေနာက္ေျပာၿပီး ကားေပၚမွာပါလာတဲ့ က်ေနာ္တို႔ တေတြကို ဧည့္ခံေနပါတယ္။
မႏၲေလးကို ၁၈၅၉ ခုႏွစ္မွာ တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ဆိုပါေတာ့။ မင္းတုန္းမင္းက အမရပူရကေနၿပီးေတာ့ မႏၲေလးမွာ ၿမိဳ႕သစ္တည္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက ၿမိဳ႕သစ္တည္တဲ့ အေၾကာင္းကို အမ်ဳိးမ်ဳိး ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။ မင္းတရားႀကီး မက္ခဲ့တဲ့ အိပ္မက္ ေတာ္ေၾကာင့္လုိ႔ အမိန္႔ေတာ္ ရွိခဲ့ေပမယ့္ သမိုင္းဆရာေတြကေတာ့ ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ၿပီးျဖစ္ေနတဲ့ ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕ စစ္သေဘၤာေတြရဲ႕ အေျမာက္ ဒဏ္က ကင္းလြတ္ရာ ကုန္းတြင္းပိုင္းကို ေရႊ႕တယ္လို႔ သံုးသပ္ၾကတာေတြ ဖတ္ဖူးပါတယ္။
ျမန္မာျပည္ရဲ႕ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္ေတြ သူတို႔ရဲ႕ နန္းတည္ရာ ေနျပည္ေတာ္ေတြကို ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့တာ အႀကိမ္ေပါင္း ၁၂ ႀကိမ္ထက္မနည္း ရွိခဲ့တာဆိုေတာ့ ဒီလိုေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့တာကလည္း ျမန္မာ့သမိုင္းရဲ႕ ျဖစ္စဥ္တခုလို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။ ဒီဘက္ေခတ္မွာေတာင္ ေနျပည္ေတာ္ဆိုၿပီး လူမသိသူမသိ ၿမိဳ႕ေတာ္အသစ္ ေတာႀကီးမ်က္မည္းထဲ တည္ခဲ့ေသးတာပဲ။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဘ႑ာေတြကို ဘယ္လိုသံုးစြဲၿပီး တည္ခဲ့တယ္ဆိုတာ အခုထက္ထိ ဘယ္သူမွ ရွင္းရွင္းလင္း မသ ိၾကပါဘူး။
မင္းတုန္းမင္းကေတာ့ နန္းၿမိဳ႕တြင္းကို က်ဳံးပတ္လည္ဝိုုင္းထားၿပီး ဘုရင္ရယ္၊ မိဖုရားေတြရယ္၊ ဝန္ႀကီးေတြနဲ႔ မင္းမႈထမ္းေတြရယ္ ေနၾကပါတယ္။ မင္းတုန္းမင္း
က ၿမိဳ႕ကို ၿမိဳ႕ကြက္ ေသေသခ်ာခ်ာခ်ၿပီး တည္ခဲ့တာပါ။ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္က “စည္မ်က္ႏွာကဲ့သို႔ ညီညာေပသကိုး” လို႔ သူ႔ရဲ႕ ျမနႏၵာသီခ်င္းထဲမွာ ေရးဖြဲ႔ သီကံုးခဲ့ေၾကာင္း ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္တဲ့ စာေရးဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာက ေရးခဲ့တာ ဖတ္မွတ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။
ထူးျခားတာက ၁၉ ရာစုႏွစ္တုန္းက မင္းတုန္းမင္းဟာ အခု ေခတ္စားေနတဲ့ “ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး” ကို လိုလားတဲ့ ေခတ္မီတဲ့၊ အေျမာ္အျမင္ရွိတဲ့ မင္းတပါးလို႔ သမိုင္းဆရာေတြက ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းဟာ သူ႔လက္ထက္မွာ အိႏၵိယနဲ႔ ဥေရာပကို ပညာေတာ္သင္ေတြ လႊတ္ခဲ့တယ္။ လခစားနဲ႔ ေပးတဲ့စနစ္၊ ျဗဴ႐ိုုကေရစီစနစ္ကို တည္ေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ စက္႐ံုုေတြ တည္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာရဲ႕ ပထမဆံုး ေၾကးနန္းပို႔ နည္းစနစ္ျဖစ္တဲ့ ေမာ့စ္သေကၤတ (Morse Code) ကို စၿပီး မိတ္ဆက္ခဲ့တယ္။ ဒါ့အျပင္ ထူးထူးျခားျခား သူ႔ရဲ႕လက္ထက္မွာ ပဥၥမသဂၤါယနာ တင္ခဲ့သလို အဂၤလိပ္ေတြ အုပ္စိုးေနၿပီျဖစ္တဲ့ ရန္ကုန္ကိုလည္း သူ႔ရဲ႕ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ေတြ လႊတ္ၿပီး ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ႀကီးမွာ ထီးတင္ခဲ့တယ္။ အဂၤလိပ္မင္း မတင္ႏိုင္ဘူး၊ ျမန္မာမင္းပဲ တင္ႏိုင္တယ္လို႔ ျပခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းက ၿဗိတိသွ် သိမ္းထားၿပီျဖစ္တဲ့ ေအာက္ျပည္က သတင္းစာေတြကိုလည္း မွာယူဖတ္႐ႈေလ့ရွိတဲ့အတြက္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ရတနာပံုသတင္းစာကို ထုတ္ေဝခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီမွာ သတင္းစာ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေတာ္ကို စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့ ဥပေဒကို ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာ ဖတ္လို႔ရပါတယ္။ မီဒီယာဥပေဒ ေရးဆြဲေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုေတာ့ မင္းတုန္းမင္းႀကီး မိန္႔ၾကားခဲ့ဖူးတဲ့ “ငါမေကာင္း ငါ့အေၾကာင္းေရး … နန္းေတာ္ထဲကို တံခါးမရွိ ဓားမရွိ ဝင္ေစထြက္ေစ” ဆိုတဲ့ စကားကို ဒီေန႔ေခတ္မွာ စတုတၳမ႑ိဳင္အေၾကာင္းကို ခဏခဏ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုေနတဲ့ အစိုးရပိုင္းက လူႀကီးေတြ သိမွတ္ အတုယူသင့္ပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းဟာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြနဲ႔လည္း ဆက္ဆံေရးကို အဆင္ေျပေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အေမရိကန္၊ ျပင္သစ္၊ အဂၤလန္ စတဲ့ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ သံတမန္ေရးရာ ဆက္ဆံမႈေတြ လမ္းေဖာက္ခဲ့သလို ကင္းဝန္မင္းႀကီးကိုလည္း သူ႔ရဲ႕ အထူးသံအျဖစ္ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြဆီ ေစလႊတ္ခဲ့တတယ္။
အခြန္အေကာက္ေတြနဲ႔ ဘဏ္လုပ္ငန္းကို စတင္ခဲ့သလို ပထမဆံုး ေၾကးနန္းစနစ္ကိုလည္း သူ႔ရဲ႕ေခတ္မွာ စတင္အသံုးျပဳခဲ့တာပါ။ ရတနာပံု ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္နဲ႔ အထက္ျမန္မာျပည္ သူ႔ကၽြန္ဘဝ ေရာက္ခဲ့ခ်ိန္ကေတာ့ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္မွာပါ။ ၿမိဳ႕တည္ၿပီး ၂၆ ႏွစ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။
ၿဗိတိသွ် အစိုးရလက္ထက္မွာ ႐ံုုးစိုက္ရာၿမိဳ႕ဟာ ရန္ကုန္ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ တခု အမွတ္ရမိတာက မႏၲေလးမွာေရာ ရန္ကုန္မွာပါ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ဓာတ္ရထား တည္ေဆာက္ တပ္ဆင္ေပးခဲ့တာပါ။ ကားေတြ၊ လူေတြ၊ ဆိုင္ကယ္ေတြနဲ႔ ျပည့္ၿပီး ဖုန္ထူတဲ့ ေနပူပူ မႏၲေလး ကားလမ္းေပၚမွာ ဓာတ္ရထား ေတြသြားေနတဲ့ ေရွးေခတ္မႏၲေလးကို ႀကိဳးစားၿပီး က်ေနာ္ ပံုေဖာ္ၾကည့္မိပါတယ္။
ဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာကေတာ့ ပါေတာ္မူအၿပီး ၁၉ ႏွစ္အၾကာမွာ မႏၲေလးမွာ ဓာတ္ရထားကို တည္ေထာင္တဲ့အေၾကာင္း၊ အရင္းေငြ ေပါင္စတာလင္ ၂ သိန္းနဲ႔ စတင္ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာ ဒ႐ူး ဘားနီးစ္က အခမ္းအနားနဲ႔ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ေၾကာင္း ေရးသားထားတာ မွတ္သားရပါတယ္။
ဒီဓာတ္ရထား လုပ္ငန္းႀကီးဟာ တကယ္စနစ္က်ၿပီး ေသေသသပ္သပ္ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းတခုပါ။ ဒါေပမယ့္ ဓာတ္ရ ထားသြားႏိုင္တာက ၆ မိုင္ပဲ ရွိတယ္တဲ့။ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ေက်ာက္လမ္း မိုင္ ၆၀ ခင္းေပးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး မႏၲေလးမွာ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ အင္အားႀကီးလာခ်ိန္ ျမန္မာအမ်ဳိးသားေတြရဲ႕ ဆိုက္ကားငယ္ငယ္ေတြလည္း ေပၚလာခ်ိန္မွာေတာ့ ဓာတ္ရထားဟာ ခြက္ခြက္လန္ေန ေအာင္႐ံႈးၿပီး ရပ္လိုက္ရတာလို႔ ဆရာမႀကီး လူထုေဒၚအမာရဲ႕ “ရတနာပံု မႏၲေလး” မွာ မွတ္သားရပါတယ္။
မႏၲေလးအေၾကာင္း ေရးမယ္ဆိုရင္ ကုန္ႏိုင္စရာ မရွိပါဘူး။ မလြန္ေစ်း ဆန္လႉအသင္းႀကီး၊ ေစ်းခ်ဳိေတာ္၊ အယ္ဒီတာႀကီး ဖိုးဝဇီရနဲ႔ ရတနာပံုသတင္းစာ၊ ေစ်းေကာက္တဲ့ လူေမ်ာက္၊ မႏၲေလးမွာ ေနသြားတဲ့ ကမာၻေက်ာ္ စာေရးဆရာႀကီး ေဂ်ာ့ဂ်္ေအာ္ဝဲလ္၊ ဒါေတြအျပင္ စစ္ဒဏ္ကို အလူးအလဲ ခံခဲ့ရတဲ့ မႏၲေလး၊ ဂ်ပန္ေလယာဥ္ေတြရဲ႕ ဗံုးဒဏ္ကို မ႐ႈမလွ ခံခဲ့ရတဲ့ မႏၲေလး။ ဂ်ပန္ထြက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ၿဗိတိသွ်တပ္ေတြနဲ႔ မဟာမိတ္တပ္ေတြ ဝင္လာေတာ့လည္း မႏၲေလးဟာ ၿမိဳ႕ပ်က္ပါပဲ။ အဲဒီတုန္းက တပ္မဟာ ၁၄ ကို ဦးစီးလာတာက ၿဗိတိသွ် ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး စလင္းပါ။ သူ႔ရဲ႕တပ္ဟာ အိႏၵိယကေန ခရီးၾကမ္းကိုျဖတ္၊ ခ်င္းတြင္းျမစ္ကိုကူး၊ တပ္ေတြကို ရိကၡာမျပတ္ေအာင္ ေထာက္ပံ့ၿပီး ျမန္မာျပည္သိမ္းတိုက္ပြဲ ျပင္ဆင္ခဲ့တာပါ။ မိတၳီလာကိုသိမ္းၿပီးေတာ့ မႏၲေလးကို သိမ္းပါတယ္။
အဲဒီတပ္မွာ ၿဗိတိသွ် စစ္သားေတြအျပင္ ေဂၚရခါးေတြ၊ အိႏိၵယေတြနဲ႔ အာဖရိက စစ္သားေတြလည္း ပါပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ယူဂန္ဒါႏိုင္ငံမွာ အာဏာရွင္ ျဖစ္လာမယ့္ စစ္သားေလး အီဒီ အာမင္ (Idi Amin) လည္း ပါသလို အေမရိကန္ သမၼတ အိုဘားမားရဲ႕ ကင္ညာႏိုင္ငံက အဖိုးလည္း အဲဒီတပ္ေတြမွာ လိုက္ပါလာခဲ့ပါတယ္။
ေရးမကုန္ ေျပာမကုန္တဲ့ မႏၲေလးပါ။ ဒါေပမယ့္ မႏၲေလးကို ေမ့ထားၾကၿပီလားလို႔ က်ေနာ္ ကားစီးေနရင္း ေတြးေနမိပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ၂၆ ႏွစ္ အုပ္စိုးခဲ့တဲ့ ဦးေနဝင္းရဲ႕ ေခတ္မွာလည္း မႏၲေလးဟာ အရင္လိုပါပဲ။ ဘာမွ ေျပာင္ေျပာင္ေရာင္ေရာင္ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ နန္းတည္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ဆိုတာကို အသိအမွတ္ျပဳ မခံခဲ့ရပါဘူး။ ဦးေနဝင္းလည္း သူ႔ကိုယ္သူ ဘုရင္စိတ္ ေပါက္ခဲ့တယ္ဆိုတာေတြ ဖတ္မွတ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးမွ ေလွ်ာခ်ခဲ့တာေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္း စစ္အာဏာရွင္ေတြ တက္လာေတာ့လည္း ပိုလို႔ေတာင္ ဆုိးသြားပါတယ္။ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးကို အႀကီးအက်ယ္ လုုပ္ျပခ်င္တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တခ်ဳိ႕က မႏၲေလး နန္းၿမိဳ႕ရိုုးနဲ႔ နန္းေတာ္ကို ျပင္ခဲ့ပါတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ကို ထိမ္းသိမ္းကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္ဆိုတဲ့ အသိနဲ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ နန္းၿမိဳ႕႐ိုုးက်ဳံးကိုု ေဖာ္တာေတာင္ အတင္းအဓမၼခိုင္းေစမႈေတြ ရွိခဲ့တာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာက ျပစ္တင္႐ံႈ႕ခ်ျခင္း ခံခဲ့ရတဲ့အထိ လုပ္ခဲ့တာေတြ ၁၉၉၀ ဝန္းက်င္ ကာလေတြက ရွိခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ မႏၲေလးကို ေပါက္ေဖာ္အသစ္ေတြ ေျမာက္ပိုင္းဘက္ကေန ဝင္လာေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က ျမန္မာျပည္မွာေနတဲ့ ေပါက္ေဖာ္အေဟာင္း ေတြနဲ႔ မတူဘူးလို႔ စာေရးဆရာ ညီပုေလးက က်ေနာ္တို႔ကို ရွင္းျပပါတယ္။
ျမန္မာျပည္မွာေနတဲ့ တ႐ုုတ္လူမ်ဳိးအေဟာင္းေတြက ျမန္မာေတြ ျဖစ္ကုန္ၿပီ၊ ျမန္မာ့ထံုးစံ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ျမန္မာလိုေန ျမန္မာလိုေျပာၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တ႐ုတ္ျပည္ ယူနန္နဲ႔ စီခြ်မ္ ျပည္နယ္ဘက္က လာတဲ့ တ႐ုုတ္ေတြကေတာ့ သူတို႔ဖာသာ သီးသန္႔ေနတယ္။ က်ဳံးေရွ႕က အိမ္ေတြ၊ ၿခံေတြကို ေစ်းေကာင္း ေကာင္းနဲ႔ ေပးဝယ္တယ္။ စီးပြားေရးလုပ္တယ္။ သူတို႔က စီးပြားေရးသမားေတြ။ တ႐ုုတ္နဲ႔ ျမန္မာရဲ႕ ေဆြမ်ဳိးေပါက္ေဖာ္ ခ်စ္ၾကည္ေရးကို ၾကည့္ၿပီး ဒါဟာ ေရႊေခတ္ဆိုၿပီး ေရာက္လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာလို မေျပာတတ္ေပမယ့္ ျမန္မာမွတ္ပံုတင္ ကိုင္ထားၾကတယ္။ အာဏာပိုင္ေတြကလည္း အေရးယူျခင္း မျပဳတဲ့အျပင္ တဖက္တလမ္းကေနေတာင္ လူကုန္ကူးတဲ့အမႈေတြမွာ ပါဝင္ပတ္သက္ေနပံုရပါတယ္။
မႏၲေလးမွာတည္းရမယ့္ ဟိုတယ္ကို က်ေနာ္တို႔ေရာက္ေတာ့ ေနေစာင္းေနၿပီ။ ပစၥည္းေတြထားၿပီး ျပန္ထြက္၊ သြားစရာရွိတာ သြားရမယ္ဆိုတဲ့ အသိေၾကာင့္ ခပ္ျမန္ျမန္သြက္သြက္ပဲ လႈပ္ရွားရပါတယ္။ သတင္းသမား မ်က္စိကေတာ့ လိုက္ၾကည့္ေနမိပါတယ္။
ဟိုတယ္ေကာင္တာက အမ်ဳိးသမီးတခ်ဳိ႕က တ႐ုတ္မေတြနဲ႔ ႐ုပ္ဆင္သလို စကားေျပာရင္လည္း တ႐ုုတ္သံဝဲတာ သတိထားမိပါတယ္။ ကမာၻလွည့္ခရီး သြားေတြအတြက္ ေလယာဥ္လက္မွတ္ေတြ ခရီးစဥ္ေတြ ေၾကာ္ျငာတဲ့ ဆိုုင္းဘုတ္ကလည္း ျမန္မာ၊ တ႐ုတ္ ႏွစ္ဘာသာနဲ႔။ က်ေနာ္တိုု႔ကားအဆိုက္မွာ ဟိုတယ္ထဲက ထြက္လာၾကတာေတြကလည္း ေဘာင္းဘီဝတ္ တ႐ုတ္ေတြ။ က်ေနာ္ကဧည့္သည္ သူတိုု႔က အိမ္ရွင္လိုလို။ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္တိုင္းျပည္ ေရာက္ေနတာလဲလို႔ က်ေနာ္တို႔အထဲက တေယာက္ကေနာက္ၿပီး ေမးသံကို ၾကားရပါတယ္။
က်ေနာ္က ရတဲ့ ၂၄ နာရီမွာ လုပ္ခ်င္တာေတြက မ်ားေတာ့ ကင္မရာဆြဲၿပီး ကားေပၚျပန္တက္၊ ဒ႐ိုုင္ဘာေလးကို ၿမိဳ႕ျပင္ ေမာင္းခိုင္းရတယ္။ သူက က်ေနာ့္ကို ျပန္ေနာက္ၿပီး တ႐ုတ္လို “ဟုတ္ကဲ့” လို႔ ေျဖေတာ့ အားလံုး ပြဲက်သြားတယ္။ ေတြ႔ပါၿပီ။ ျမန္မာေတြ၊ စက္ဘီးေတြကိုယ္စီနဲ႔ အလုပ္ၿပီးလို႔ အိမ္ျပန္ဖို႔ ၿမိဳ႕ျပင္ ထြက္လာၾကတာ။ ဒီပံုေတြကို႐ိုက္ဖို႔ ေစာင့္ေနရတာ။
ညက်ေတာ့ ျခင္ေပါတဲ့ မႏၲေလးမွာ လူငယ္တခ်ဳိ႕နဲ႔ ဘီယာေသာက္၊ မႏၲေလးရဲ႕ညကို ခံစားၾကည့္တယ္။ ျမင္းလွည္းသံနဲ႔ ျခဴသံေတြ ေပ်ာက္ေနတယ္။ မႏၲေလးရဲ႕ေႏြက ပူစပ္စပ္ အိုက္စပ္စပ္၊ ရပ္ကြက္ထဲမွာ မီးေတြက ခပ္မွိန္မွိန္၊ ဟိုတယ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ အိပ္မေပ်ာ္ဘဲ မႏၲေလးရဲ႕သမိုင္းကို ေတြးေနမိတယ္။
မနက္ေစာေစာက်ေတာ့ ေတာင္သမန္က ဦးပိန္တံတားဆီ ေျပးၾကတယ္။ အဲဒီမွာ မႏၲေလးကို ျပန္ေတြ႔ရတယ္။ တံတားေပၚက ကိုရင္ေတြ၊ ဘုန္းႀကီးေတြ၊ စက္ဘီးစီးၿပီး သြားေနတဲ့ မႏၲေလးသူ မႏၲေလးသားေတြရဲ႕ ပံုေတြကို႐ိုက္၊ စကားေျပာ။ အျပန္မွာ မႏၲေလး ေတာင္ေလးလံုးေက်ာင္းကို ခဏဝင္။ ဆရာေတာ္ ဦးပညာ (ကိုပညာ – အမရပူရ) ကေတာ့ ဖ်ားေနလို႔ ခဏပဲ ဖူးေတြ႔ခြင့္ရတယ္။ ေနာက္ ဆရာေတာ္တပါးက သမိုင္းဆရာႀကီး ေဒါက္တာ သန္းထြန္းရဲ႕ အုတ္ဂူကို လိုက္ျပလိုု႔ ဓာတ္ပံု ႐ိုုက္ခဲ့ရတယ္။
ဆရာႀကီး ေဒါက္တာ သန္းထြန္းကို ဖုန္းကေနတဆင့္ ၂၀၀၂-၂၀၀၃ ဝန္းက်င္က အင္တာဗ်ဴး လုုပ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဆင္ျဖဴေတာ္ ေရာဂါစၿပီး ထေန တဲ့ အခ်ိန္ဆိုပါေတာ့။
“ဆင္ဆိုတာ တိရိစာၦန္ပဲကြာ၊ ရွိခိုးစရာ မလိုပါဘူး။ ဆင္ျဖဴဆိုတာကလည္း ခ႐ုသင္းစြဲေနတာပဲကြာ” လို႔ ဆရာက သူ႔ထံုးစံအတိုင္း ေျပာလိုက္ေတာ့ ေရဒီယို ကေန လႊင့္လိုက္တာ သြားၿပီးသတိရေနမိတယ္။
ဆရာႀကီးက မႏၲေလးမွာဆံုးတာ။ ေတာင္ေလးလံုးေက်ာင္းမွာ ဂူသြင္းတယ္။ ဆရာ့ရဲ႕ အုုတ္ဂူကို ေနရာေရႊ႕ခိုင္းလို႔ ေရႊ႕ေပးရတဲ့အေၾကာင္းလည္း ဆရာေတာ္ တပါးက ရွင္းျပပါတယ္။ ေတာင္ေလးလံုးမွာ ဆရာႀကီး ဦးတင္မိုး အမွတ္တရ ေက်ာက္တံုးလည္း ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ထဲ ျပန္ေရာက္ေနသလို ခံစားရတဲ့ တကယ့္ ခံစားမႈအစစ္အမွန္ကို ရလိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိန္က ၾကာၾကာေနလို႔ မရေတာ့ မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီးဆီသြားၾကတယ္။ သြားေန တုုန္း က်ေနာ္တို႔ ေဂါဝန္ဆိပ္ကိုေတာ့ ခဏဝင္ၾကည့္ရေအာင္လို႔ ပါလာတဲ့ မိတ္ေဆြေတြကို အေဖာ္ညွိရေသးတယ္။
မဟာျမတ္မုနိ မသြားခင္ လက္ဖက္ရည္ဝင္ေသာက္၊ မုန္႔တီစား။ စားပြဲထိုကေလးေတြက ငယ္ငယ္ေလးေတြ။ ေက်ာင္းတဖက္၊ အလုပ္တဖက္နဲ႔။ မဟာျမတ္မုနိ ဖူးရတာက ဗုဒၶဘာသာ အယူအရေတာ့ ကုသိုလ္ရပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ ကုသိုလ္မရတာကေတာ့ မႏၲေလးက ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ေတြ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းေတြ၊ ဘုရားေစတီပုထိုုးေတြကို အိမ္ေတြ၊ ေစ်းဆိုင္ေတြ၊ ကြမ္းယာဆိုင္ေတြ၊ က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ေတြက ဝါးမ်ဳိေနတာကို ေတြ႔ေတာ့ စိတ္အလိုမက် ျဖစ္မိလို႔ပါပဲ။
ဒီအေၾကာင္းေတြကို ေနျပည္ေတာ္မွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယက ဦးခင္ေအာင္ျမင့္နဲ႔ အျပန္မွာေတြ႔ေတာ့ ေျပာျပခဲ့ပါတယ္။ ေရႊတိဂံုဘုရားက ေစတီ တခ်ဳိ႕မွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ မီးေတြကအစ ထိုင္းႏိုင္ငံက ႏိုက္ကလပ္နဲ႔ အရက္ဆိုင္ေတြမွာ အလွဆင္တဲ့ မီးေတြလိုပဲ ျဖစ္ေနတဲ့အေၾကာင္း စသျဖင့္ ေျပာျပခဲ့ ပါတယ္။ သူက အရင္က ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီး လုပ္ခဲ့ဖူးတာကိုး။ သူ႔မွာ အျမင္ရွိတယ္လို႔ ထင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈ လကၡဏာကိစၥေတြ ခဏေလး ႀကံဳတုန္း ေဆြးေႏြးမိတာပါ။
မႏၲေလးက ျမန္မာလူငယ္ေတြကေတာ့ တ႐ုုတ္ရဲ႕ရန္ကိုုေၾကာက္တဲ့အေၾကာင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းပဲ ေျပာၾကပါတယ္။ မၾကာေသးခင္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ မႏၲေလး ေက်ာက္ဝိုင္းက အဓိက႐ုဏ္းကိုလည္း မေမ့ၾကေသးတာ ၾကားခဲ့ရပါတယ္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ထဲမွာ ကြန္ဖ်ဴးရွပ္ေက်ာင္း ဆိုတာေတြလည္း ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။
၁၉၆၇ က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တ႐ုုတ္-ဗမာ အေရးအခင္း ျဖစ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒီလိုအေရးအခင္းမ်ဳိး ျပန္မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ မေျပာႏိုင္ေၾကာင္း မႏၲေလးၿမိဳ႕က ေဒသခံေတြ၊ စာေရးဆရာေတြက သတိေပး ေျပာၾကားၾကပါတယ္။ တ႐ုုတ္ေတြကလည္း ဒါကိုုတြက္ထားၿပီး စိုးရိမ္ေနပံုရပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္အတြင္း တ႐ုုတ္ရဲ႕ စီးပြားေရးအရ လႊမ္းမိုးမႈ၊ လူမ်ဳိးေရး စိမ့္ဝင္ထိုးေဖာက္လာမႈ၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ ေရကာတာ ဆည္ေဆာက္တဲ့လုပ္ငန္း၊ ဓာတ္ေငြ႔နဲ႔ ေရနံပိုက္လိုင္းစတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ အႀကီးအက်ယ္ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ခြင့္ ရခဲ့တာေတြ၊ အရင္က ျပည္သူျပည္သားေတြအေပၚ အတင္း အဓမၼ ရက္ရက္စက္စက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ ပေဒသရာဇ္ စစ္အာဏာရွင္ေတြကို တ႐ုတ္က ႏိုင္ငံတကာမွာ မ်က္ႏွာေျပာင္တိုက္ ခုခံေျပာဆိုခဲ့တာေတြ၊ လက္နက္ အင္အား ေထာက္ပံ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဖိႏွိပ္ေရး သက္တမ္းရွည္ေအာင္ ေအာက္စီဂ်င္ သြင္းေပးခဲ့တာေတြကို ျမန္မာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက မ်က္စိစပါးေမြး စူးေနခဲ့တာ၊ ရင္ထဲမွာ ခံစားေနခဲ့ရတာကို မႏၲေလးမွာ ျမင္ရၾကားရပါတယ္။
မီဒီယာရဲ႕ အခန္းက႑ဆိုတာ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရး၊ အဓိက႐ုုဏ္းေတြျဖစ္ေအာင္၊ မုန္းတီးမႈေတြျဖစ္ေအာင္ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ပါဝင္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုျဖစ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြ၊ ျပႆနာေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေဝဖန္ပိုင္းခ်ျပရမွာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုလည္း မႏၲေလးအျပန္လမ္းမွာ သတိေလးနဲ႔ ေတြးလာခဲ့မိပါတယ္။
မႏၲေလး ေဂါဝန္ဆိပ္ကို ကမန္းကတန္းသြားၾကည့္၊ ၿပီးေတာ့ အရမ္းေတြ႔ခ်င္ေနတဲ့ ဦးပါပါေလး ႏႈတ္ခမ္းေမႊး ညီအစ္ကိုမ်ား အၿငိမ့္ဆီကို ေျပးရပါတယ္။ သူတို႔က လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ဝမ္းသာအယ္လဲ ႀကိဳပါတယ္။ ရင္ထဲက စိတ္ထဲက ရင္းႏွီးခင္မင္ေနၿပီး ေတြ႔ခြင့္မရခဲ့တဲ့ မိတ္ေဆြေတြပါ။
ဦးလူေမာ္၊ ဦးလူေဇာ္နဲ႔ ဦးပါပါေလးတို႔က ခ်က္ခ်င္းပဲ ဇာတ္အဝတ္အစားေတြဝတ္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕ ျပက္လံုးေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ကို ဧည့္ခံေတာ့ တေသာေသာနဲ႔ ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ သူတို႔ ျပက္တာက တ႐ုုတ္ေတြအေၾကာင္း၊ သူတို႔တေတြ ဇာတ္ကခြင့္ပါမစ္ မရေသးတဲ့အေၾကာင္း၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေၾကာင္း၊ အဂတိလိုက္စားမႈေတြအေၾကာင္း အစံုပါပဲ။
က်ေနာ္တို႔မလာခင္ တရက္က ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အေမရိကန္ အထူးကိုယ္စားလွယ္ ဒဲရက္ မစ္ခ်ယ္ (Derek Mitchell) က သူတို႔ဆီ ဝင္လည္ေတာ့လည္း ဒီလိုပဲ ဝမ္းသာအားရ ျပက္လံုးေတြနဲ႔ ဧည့္ခံလိုက္တဲ့ အေၾကာင္းလည္း ေျပာျပပါတယ္။ မစၥတာ ဒဲရက္ မစ္ခ်ယ္နဲ႔ သူတို႔ေတြ တြဲ႐ိုုက္ထားတဲ့ပံုကို ပံုႀကီးခ်ဲ႕ၿပီး ခ်ိတ္ထားတာ ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ကားေပၚျပန္တက္ေတာ့ ေန႔လယ္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ မႏၲေလးကို ၂၄ နာရီ ျပန္လာၾကည့္ရတာ မဝပါဘူး။
မႏၲေလးကို အခ်ိန္ယူ၊ ေလွ်ာက္ၾကည့္ၿပီး စာေရးဦးမယ္လို႔ စဥ္းစားရင္း ကားဆရာေလးကို ရန္ကုန္ဘက္ကို ျပန္လွည့္ဖို႔ မခ်င့္မရဲနဲ႔ ေျပာလိုက္ရပါေတာ့တယ္။
Ref: ဧရာ၀တီ
Monday, May 14, 2012
လွ်ပ္တျပက္ မႏၲေလး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment