(စာေရးမယ့္ လူငယ္မ်ားသုိ႔၊ ကၽြန္ေတာ့္စာတန္း ကြ်န္ေတာ့္အဟမ္းမ်ား၊ မႏၲေလး ၾကီးပြားေရး၊ ၁၉၈၃ထုတ္မွ ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပသည္။)
…. စာေရးဆရာလုပ္မယ့္ လူငယ္တေယာက္အဖို႔ သတင္းစာမွာေရးတဲ့သားတဲ့ အေလ့အက်င့္ ရမႈဟာလဲ အင္မတန္ အဖိုး တန္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ သတင္းစာေရးနည္းက ေပးလိုက္တဲ့ စာေရးတဲ့ အတတ္ပညာကို တျခားေက်ာင္းမ်ားက သင္မေပးႏိုင္လို႔ပါ။
သတင္းစာမွာ ေရးရတဲ့ အေရးအသားက (၁) တိုတိုတုတ္တုတ္ က်စ္က်စ္လ်စ္လ်စ္ ရွိရမယ္။ (၂) ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိရမယ္။ (၃) တိတိက်က် ျဖစ္ရမယ္။ ဒီလိုေရးမွ သတင္းစာေကာင္းရဲ႕ အေရးအသား စည္းဝိုင္းထဲကို ဝင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုေရးတတ္ဖို႔ စာေရးဆရာ အတြက္ အင္မတန္ လိုပါတယ္။
တခ်ိဳ႕ ဝတၳဳေရးဆရာမ်ား ေရးၾကတဲ့အထဲမွာ စာေတြေဖါင္းပြၿပီး ဘာကို ေရးေနမွန္း မသိတဲ့ အေရးအသားမ်ဳိးေတြ ပါေနၾကပါတယ္။ ဥပမာ မိန္းကေလး တေယာက္ မနက္ေစာေစာ ႏွင္းေတြေဝေနတဲ့ အခ်ိန္ လမ္းေလွ်ာက္ ထြက္လာခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကေလး ေရးခ်င္တာကို ႏွင္းေရာ မနက္ခင္းေရာ ဖြဲ႔ေနလိုက္တာ စာမ်က္ႏွာ သံုးမ်က္ႏွာနဲ႔လဲ မၿပီးေသးဘူး။ သံုးထားလိုက္တဲ့ စကားလံုးေတြကလဲ မလိုတာေရာ လိုတာေရာ ေရာေထြးလြန္း အားၾကီးတယ္။ သူေရးခ်င္တာ ဘာပါလိမ့္မလဲလို႔ စာအျမႇပ္ေတြကို ဖယ္ဖယ္ၿပီး ရွာၾကည့္ ေပမယ့္လဲ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မေတြ႔ရဘူး။ စိတ္ပင္ပန္း လူပင္ပန္း အင္မတန္ျဖစ္ရတယ္။ စာေရးတဲ့ အတတ္ဟာ စာဖတ္သူကို အႏွစ္မေရာက္ခင္ အကာေတြကို အၾကာၾကီး ဖယ္ေနရတဲ့ အာဟာရမ်ိဳး ေကၽြးတာလို မျဖစ္သင့္ဘူး။ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ထင္းကနဲ ရွင္းကနဲ သိေစ ျမင္ေစသင့္တယ္။
သတင္းစာမွာ အဲဒီလို သူဘာေရးခ်င္တာပါလိမ့္ဆိုၿပီး စဥ္းစားရွာေဖြေနရတဲ့ စာမ်ဳိးေတြပါေနလို႔ မျဖစ္ဘူး။ ပါယင္လဲ ညံ့တာပဲ။ လူေတြမွာ အခ်ိန္မရွိဘူး။ ဒီဟာ ဘာသတင္းဆိုတာ မျမင္မွာ မသိမွာစုိးလို႔ စာလံုး ၾကီးၾကီးနဲ႔ေတာင္ ေဖၚျပၾကရေသးတယ္ မဟုတ္လား။ သတင္းစာ ေရးနည္းေကာင္းဟာ အကာမပါပဲ အႏွစ္သက္သက္ ထုတ္ေရးနည္းပါ။ စာေရးဆရာ လုပ္ခ်င္တဲ့ လူငယ္မ်ားအဖို႔ အေျခခံ အေနနဲ႔ ဒီအေလ့အက်င့္မ်ဳိး လိုပါတယ္။
သတင္းစာမွာ စကားလံုးေတြ ပြၿပီး ေဝ့လယ္လယ္ေရးလို႔မရဘူး။ လိုတာထက္ တလံုးပိုေရးယင္ စာတလံုး အတြက္ ေနရာ ကုန္တယ္။ စာဖတ္တဲ့သူရဲ႕ အသိအျမင္ကိုလဲ အဲဒီ စာတလံုးနဲ႔ ဖံုးေစတယ္။ စဥ္းစားေနရတဲ့ အတြက္ အခ်ိန္ကုန္ေစတယ္။
စာမွာ စကားလံုးတိက်မႈဟာ စာေရးပံုေရးနည္းအတြက္နဲ႔ စာအရသာအတြက္သာ လိုတာ မဟုတ္ဘူး။ စာအဓိပၸာယ္ အတြက္လဲ သိပ္လိုပါတယ္။ စကားလံုးေတြ ပြပြေယာင္းေယာင္းနဲ႔ ေလွ်ာက္ေရးေနယင္ အားလံုး ဘိုသီဘတ္သီ ျဖစ္ကုန္တာပဲ။ ၿပီးေတာ့ ေရးထားတဲ့ စကားလံုးေတြ မ်ားေနေတာ့ အလံုးတိုင္းက အားမရွိ ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ အားမပါတဲ့ စာဟာ အေတြးမွာလည္း ေလးနက္မႈ ေရာ့တတ္တယ္။
အဲဒီစာမွာေရးတဲ့လူ ကိုယ္ႏႈိက္က ေရးစရာအခ်က္အလက္ေတြ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ထားရွိဖို႔၊ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စဥ္းစား ေတြးေခၚ ထားတာမ်ား ရွိဖို႔လိုတယ္။ ေနာက္တခု က်ေနာ္ ေျပာခ်င္တာက စာေရးခ်င္တဲ့ လူတေယာက္ဟာ ေရးခ်င္စရာရွိမွ ေရးေကာင္းတယ္၊ ဒီအေၾကာင္း အရာကို ငါေရးျပ ခ်င္လိုက္တာ၊ ေရးေျပာခ်င္လိုက္တာ၊ သူမ်ားေတြ သိေစခ်င္လိုက္တာ ဆိုတာမ်ဳိး ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာ ထက္ထက္သန္သန္ ရွိရပါမယ္၊ ေရးစရာေတြ ရွိေနရပါမယ္။ တကယ္ေျပာခ်င္တာ သိေစခ်င္တာ ေျပာစရာ ေရးစရာ အေၾကာင္းအရာလဲ ရွိတာ မဟုတ္ပဲနဲ႔ ဖ်စ္ၫွစ္ၿပီးေရးေရာ။ ကိုယ့္မွာ တိတိက်က် မရွိေတာ့ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စိတ္ထဲကေန ဆြဲထုတ္ယူလာစရာ မရွိဘူး။ မရွိပဲနဲ႔ ေလွ်ာက္ေရးေနေတာ့ စာေတြဟာ ဝိုင္းၾကီးပတ္ပတ္ ျဖစ္ကုန္ေရာ။ ဒီအထဲက စကားလံုး အဆန္းထြင္ခ်င္တာ၊ အဆန္း သံုးျပခ်င္ရတာ ဆိုတာေတြက ရွိေနတတ္ေသးေတာ့ အဲဒီ စာေရးဆရာရဲ႕စာဟာ ဖတ္ရတဲ့လူေတြ အင္မတန္ စိတ္ဆင္းရဲစရာ ေကာင္းတဲ့ စာမ်ဳိး ျဖစ္လာတတ္တယ္။
စာဆိုတာ အေတြးမရွင္းပဲနဲ႔ အေရးမရွင္းႏိုင္ဘူး။ ေရးမယ့္လူရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ခံစားမႈအျပည့္နဲ႔ ေရးခ်င္တဲ့ ကိစၥတခု ရွင္းရွင္းလင္းလင္း တိတိက်က် ရွိေနမွ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးခ်လို႔ရႏိုင္တယ္။ အေၾကာင္းအရာ တခု လက္ဆုပ္ လက္ကိုင္ရွိၿပီးတဲ့ အခါမွာ ဒီအေၾကာင္း အရာကို ေဖၚထုတ္တဲ့အခါ အထိုက္အေလ်ာက္လွပေအာင္ တန္ဆာဆင္ၿပီး ေရးတာမ်ဳိး ျဖစ္ရမွာေပါ့။ မိုးႏွင္းေဝေနတဲ့ တမနက္ခင္း ကေလးကို စာ ၃ မ်က္ႏွာေရးတာမ်ိဳးဆိုယင္ေတာ့ ဘယ္မွာ ျပတ္သား ရွင္းလင္းတဲ့ သ႐ုပ္ထင္ေအာင္ ေရးလို႔ ဖြဲ႔လို႔ ရေတာ့မွာလဲ။
စာေရးတယ္၊ ဖြဲ႔တယ္၊ သီကံုးတယ္လို႔ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ေရးပါ၊ ဖြဲ႔ပါ၊ သီကံုးပါ။ ဒါေပမယ့္ ေရးသင့္သေလာက္ သာေရး၊ ဖြဲ႔သင့္သေလာက္သာဖြဲ႔၊ သိသင့္သေလာက္သီပါ။ က်စ္လ်စ္ သိပ္သည္းဖို႔ ရွင္းလင္းတိက်ဖို႔ကိုေတာ့ မ်က္ျခည္ မျပတ္သင့္ပါ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ား ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေယာက္်ားေလးမွန္ယင္ ေသစာရွင္စာေတာ့ သိၾကတာပဲ ဆိုေပမယ့္ စာဖတ္ခ်ိန္ မရွိလို႔ မဖတ္ရတဲ့လူေတြ၊ စာအုပ္ ဝယ္ဖတ္ေလာက္ေအာင္ ပိုက္ဆံ မတတ္ႏိုင္တဲ့ လူေတြက လယ္သမားနဲ႔ အလုပ္သမားထဲမွာ အမ်ားၾကီး ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒီလူေတြ စာဖတ္လာႏိုင္ဖို႔၊ ဖတ္ယင္လဲ ရွင္းရွင္း လင္းလင္း နားလည္ႏိုင္ၾကဖို႔ လိုပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေရးတဲ့စာဟာ စိတ္ကူးယဥ္အားတဲ့ ေက်ာင္းေနႏိုင္တဲ့ အပ်ဳိေပါက္ လူပ်ဳိေပါက္ ကေလးမ်ား အတြက္ခ်ည္း မဟုတ္ပါဘူး။ စာမဖတ္ႏိုင္ေသးတဲ့ လူမ်ားစုၾကီး အတြက္ အဓိကထား ရည္စူးၿပီး ေရးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလုပ္သမား လယ္သမားေတြဟာ အင္မတန္ ပင္ပင္ပန္းပန္း အလုပ္ လုပ္ၿပီး ေခတၱခဏကေလး အားလပ္တဲ့ အခ်ိန္အတြင္း ေရနံ ဆီမီးခြက္လို အလင္းေရာင္မ်ဳိးနဲ႔ ၾကိဳးစားၿပီး ဖတ္ရမွာပါ။ ဒီေတာ့ တမင္ခက္ေအာင္ ပညာျပတဲ့ စာမ်ဳိးဟာ သူတို႔အတြက္ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ ေရးသားမႈမွာ အႏုပညာပါရမွာေပါ့။ ပညာတတ္အခ်င္းခ်င္း သမားဂုဏ္ျပတဲ့စာ၊ ဝင့္တဲ့စာ၊ ဟန္လုပ္တဲ့စာ၊ ပညာတံခြန္ ထူတဲ့ စာမ်ဳိးေတြေရးၿပီး စာနဲ႔ေပနဲ႔ အလွမ္းေဝးေသးတဲ့ အလုပ္သမား လယ္သမားေတြကို ေဝးသထက္ ေဝးေအာင္လဲ မလုပ္ေဆာင္ သင့္ပါဘူး။
သတင္းစာမွာေရးရတဲ့ အေရးအသားေတြက ကေန႔ လူေတြမွာ ဘာျဖစ္ေနသလဲ၊ ဘာျပႆနာေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ ေနရသလဲ ဆိုတာေတြ ခ်ည္းမို႔ ဘဝနဲ႔ တသားတည္း ရွိလွပါတယ္။ သတင္းစာဆရာဟာ ေအာက္ေျခလြတ္လို႔ စိတ္ကူးယဥ္လို႔ မရဘူး။ သူေန႔တိုင္း ေတြ႔ထိ ျမင္ေနရတာက လူေတြရဲ႕ တကယ့္ အျဖစ္အပ်က္ေတြပဲ။ သတင္းစာ ေကာ္လံေတြက အေၾကာင္းအရာေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္က လူ႔ဘဝကို မွန္ေထာင္ ျပထားတာေတြပဲ မ်ားပါတယ္။ အဲဒါကို သတင္းစာသမားက ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖၚျပေနရတယ္။ ဒီေခတ္ဒီအခ်ိန္က လူေတြ ဘာျဖစ္ေနတယ္၊ ဘယ္လုိေတြးတယ္၊ ဘယ္လိုျမင္တယ္ဆိုတာကို သူက ဆက္စပ္ျပေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းစာ အေရးအသားဟာ အေျခထားသင့္တဲ့ အေရးအသားပါပဲ။ အဲဒီအေရးအသားမ်ဳိးကို ခြင့္သာသေလာက္ ယူၿပီး ေလ့က်င့္ သင့္ပါတယ္။ ထပ္ၿပီးေျပာရရင္ စာေရးခ်င္တဲ့ လူငယ္ လူရြယ္ေတြဟာ က်စ္က်စ္လ်စ္လ်စ္နဲ႔ တိတိက်က် ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေရးတဲ့ အေရးအသားမ်ဳိးကို ပထမ စၿပီး ေလ့က်င့္ပါလို႔ က်ေနာ္ ထပ္မံ တိုက္တြန္း ပါရေစ။
စာေရးဆရာလုပ္မယ့္ လူငယ္ဟာ သတင္းစာဆရာေကာင္း တေယာက္လို ေရးတတ္ၿပီဆိုၿပီး ရပ္ေနဖို႔လဲ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေရးတဲ့ အတတ္ပညာ ဆိုတာ ကုန္ဆံုးႏိုင္တယ္လို႔ မရွိတာကို အၿမဲသတိျပဳရပါမယ္။ စာေရး ေကာင္းလွၿပီဆိုတဲ့ အဆင့္အတန္း ေရာက္တဲ့တိုင္ေအာင္ တိုးတက္မႈဟာ ရပ္တယ္လို႔ မရွိႏိုင္တာမို႔ မျပတ္ဆက္ၿပီး ၾကိဳးစားေနရမွာပဲ။….
(၁၉၆၈ မႏၲေလး ၿမိဳ ႔ေတာ္ခန္းမ စာဆုိေတာ္ေန႔ စာတန္းဖတ္ပြဲတြင္ ဖတ္ၾကားသည္။)
Ref: မဇၽၥိမ
0 comments:
Post a Comment