ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)
မတ္လ ၀၄ ရက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္
ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ခုံ႐ုံး ဥပေဒ အခန္း ၃ တြင္ ခုံ႐ုံး၏ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကုိ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဤဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂ (ခ) တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊ တိုင္းေဒသၾကီးလႊတ္ေတာ္၊ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ သုိ႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္းဦးစီးအဖြဲ႔ႏွင့္ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔တို႔က ျပ႒ာန္းသည့္ ဥပေဒမ်ားသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိမရွိ စိစစ္ျခင္းဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။
၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပုံဥပေဒ ဇယား (၁) ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျပဳစာရင္း (ပုဒ္မ ၉၆ ကို ရည္ညႊန္းသည္) တြင္ က႑ ၁၁ ခုကုိ ေဖာ္ျပထားသည္။
(၁) ႏုိင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရး
(၂) ႏုိင္ငံျခားေရး
(၃) ဘ႑ာေရးႏွင့္ စီမံကိန္း
(၄) စီးပြားေရး
(၅) စုိက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ ေမြးျမဴေရး
(၆) စြမ္းအင္၊ လွ်ပ္စစ္၊ သတၱဳႏွင့္ သစ္ေတာ
(၇) စက္မႈလက္မႈ
(၈) ပို႔ေဆာင္ေရး၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရး
(၉) လူမႈေရး
(၁ဝ) စီမံခန္႔ခြဲေရး
(၁၁) တရားစီရင္ေရး
ဇယား ၂ တုိင္းေဒသၾကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳ စာရင္း (ပုဒ္မ - ၁၈၈ ကို ရည္ညႊန္းသည္) တြင္ က႑ ၈ ခုကုိ ေဖာ္ျပထားသည္။
(၁) ဘ႑ာေရးႏွင့္ စီမံကိန္း
(၂) စီးပြားေရး
(၃) စိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ ေမြးျမဴေရး
(၄) စြမ္းအင္၊ လွ်ပ္စစ္၊ သတၱဳႏွင့္ သစ္ေတာ
(၅) စက္မႈ လက္မႈ
(၆) ပို႔ေဆာင္ေရး၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ ေဆာက္လုပ္ေရး
(၇) လူမႈေရး
(၈) စီမံခန္႔ခြဲေရး
ဇယား ၃ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း သို႔မဟုတ္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔၏ ဥပေဒျပဳစာရင္း (ပုဒ္မ ၁၉၆ ကို ရည္ညႊန္းသည္) တြင္ ေအာက္ပါတို႔ကို ေတြ႔ရသည္။ မည္သည့္က႑မွ် ပါမလာသည္မွာ ထူးျခားခ်က္ျဖစ္သည္။
(၁) ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ ေက်းရြာ စီမံကိန္းမ်ား
(၂) လမ္းတံတားမ်ား ေဖာက္လုပ္၊ တည္ေဆာက္၊ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရး
(၃) ျပည္သူ႔က်န္းမာေရး
(၄) စည္ပင္သာယာေရး လုပ္ငန္း
(၅) မီးေဘးအႏၲရာယ္ ၾကိဳတင္ကာကြယ္ေရး
(၆) စားက်က္ေျမမ်ား ထိန္းသိမ္းေရး
(၇) သစ္ေတာမ်ား ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေရး
(၈) ျပည္ေထာင္စုက ျပ႒ာန္းသည့္ ဥပေဒႏွင့္အညီ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး
(၉) ၿမိဳ႕ႏွင့္ ေက်းရြာမ်ားအတြင္း ေရႏွင့္ လွ်ပ္စစ္မီးဆိုင္ရာ ကိစၥ
(၁ဝ) ၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ ေက်းရြာမ်ား၏ ေစ်းမ်ားဆုိင္ရာ ကိစၥ
အထက္ဇယား ၃ ခုစလုံးပါ အခန္းမ်ားအရ ဥပေဒျပ႒ာန္းၾကရာတြင္ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ ဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္ျခင္း ရွိမရွိကုိ စိစစ္ေပးရမည့္ တာဝန္သည္ ခုံ႐ုံးတြင္ ရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံသို႔ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲထားသည့္ ၿငိမ္းအဖြဲ႔ ၁၃ ဖြဲ႔ စုေပါင္း တင္သြင္းခဲ့သည့္ ဥပေဒျပဳရန္ စာရင္းဇယား ၇ ခ်က္မွာကား ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ေလၿပီ။
၁၃ ဖြဲ႔ တင္ျပခဲ့သည့္ ျပည္ေထာင္စု အေျခခံ ဥပေဒျပဳရန္ အခ်က္မ်ားမွာ -
(၁) ထပ္တူဥပေဒျပဳစာရင္း ထားရွိေရး
(၂) အၾကြင္းအက်န္ အာဏာကုိ ျပည္နယ္တြင္ ထားရွိေရး
(၃) ဥပေဒျပဳက႑မွာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုကုိ သီးျခားထားရွိေရး
(၄) ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ လုံၿခံဳေရး၊ ကာကြယ္ေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ ရွိေရး
(၅) ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ ရွိေရး
(၆) တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ဓေလ့ထုံးတမ္း ဥပေဒေတြကို ျပည္နယ္ေတြမွာ ဥပေဒျပဳ ျပ႒ာန္းပိုင္ခြင့္ ရွိေရး
(၇) ျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ သီးျခားေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းက်င့္သုံးခြင့္ ရွိေရး
ျပည္ေထာင္စု မုန္႔ဆီေၾကာ္မွာ နအဖ စစ္အုပ္စု ႏႈတ္ခမ္းနာႏွင့္ မတည့္လိုက္ေလျခင္း။ တျပည္ေထာင္ ဖက္ဆစ္နာဇီစနစ္သို႔ ခ်ီတက္ေနေလၿပီ။ ကန္႔သတ္ဥပေဒျပဳ စာရင္း၊ ၾကြင္းက်န္ ဥပေဒျပဳစာရင္းႏွင့္ ထပ္တူဥပေဒျပဳ စာရင္း ဟူ၍ကား ဘာတခုမွ် မေတြ႔ရွိရပါ။ အားလုံး သီးသန္႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ စာရင္းမ်ားသာ ျဖစ္ေနပါသည္။
အကယ္၍ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္း သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔ တတိုင္းတိုင္း၊ တဖြဲ႔ဖြဲ႔က ဇယား ၃ ဥပေဒျပဳ စာရင္းတြင္ မပါသည့္ ဥပေဒ တရပ္ရပ္ကို တင္ျပလာခဲ့သည္ ရွိေသာ္၊ သုိ႔မဟုတ္ - အထက္ပါ ၇ ခ်က္ကို ယခုလႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ အကယ္၍ တင္ျပလာသည္ရွိေသာ္ ဤခုံ႐ုံးက ဘာမ်ား တတ္ႏုိင္ပါမည္နည္း။ ဤသည္မွာ အဓိက အက်ဆုံး ေမးခြန္းျဖစ္ပါသည္။
ဤဥပေဒ အခန္း ၄ ။ ခုံ႐ုံး၏ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ႏွင့္ သေဘာထား ရယူရန္ တင္သြင္းျခင္း။ ပုဒ္မ ၁၄ တြင္ ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ခုံ႐ုံး၏ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိခ်က္၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္၊ သေဘာထားရယူရန္ ကိစၥမ်ားကုိ ပုဒ္မ ၁၅ ပါ နည္းလမ္းႏွင့္အညီ ခုံ႐ုံးသုိ႔ တင္သြင္းခြင့္ ရွိသည္။
(က) တိုင္းေဒသၾကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္၊
(ခ) တုိင္းေဒသၾကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊
(ဂ) ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းဦးစီးအဖြဲ႔ သို႔မဟုတ္ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသဦးစီးအဖြဲ႔ ဥကၠ႒၊
(ဃ) ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္အားလုံး၏ အနည္းဆုံး ၁ဝ ရာခုိင္ႏႈန္း အေရအတြက္ရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။
ပုဒ္မ ၁၅ (ဃ) တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလုံး၏ အနည္းဆုံး ၁ဝ ရာခုိင္ႏႈန္း အေရအတြက္ရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္လွ်င္ မိမိ၏ တင္ျပခ်က္ကို သက္ဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ မွတဆင့္ ခုံ႐ုံးသို႔ ေပးပို႔ရမည္ ဟု ပါရွိပါသည္။ ခုံ႐ုံး၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ အၿပီးအျပတ္ အတည္ျဖစ္သည္ ဟု ပုဒ္မ ၂၃ တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ႐ုပ္သိမ္းျခင္း မျပဳလုပ္သေရြ႔ ဤဥပေဒသည္ အတည္ျဖစ္သည္ ဟုလည္း ပုဒ္မ ၃၇ တြင္ ျပ႒ာန္းထားေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ ဥပေဒမ်ဳိးကို ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္ ဥပေဒျပဳ အဖြဲ႔ကသာ စုေပါင္းေရးဆြဲၿပီး ျပ႒ာန္းသင့္သည့္ ဥပေဒမ်ဳိးသာ ျဖစ္ပါသည္။
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလုံး၏ ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းက သက္ဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ မွတဆင့္ ခုံ႐ုံးသို႔ ပုဒ္မ ၁၅ (ဃ) အရ ဥပေဒအတိုင္း အပစ္ရပ္ ၁၃ ဖြဲ႔ တင္ျပခဲ့သည့္ ၇ ခ်က္ကို ထပ္ဆင့္တင္ျပလွ်င္ ခုံ႐ုံးက မုခ်လက္ခံ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေပးရပါမည္။ အကယ္၍ လက္မခံလွ်င္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲထားသည့္ အဖြဲ႔အားလုံးက ဘာလုပ္ၾကမည္နည္။ တျခားေရြးလမ္း ရွိပါေသး၏ေလာ။
Ref;mizzima
Friday, March 4, 2011
အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အပစ္ရပ္မ်ား
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment