Friday, July 27, 2012

စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ မီဒီယာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးရႈေထာင့္

ရဲထြဋ္
26 Jul, 2012

၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ၀န္ၾကီးဌာနအေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအသက္၀င္လာပါက စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို အေျခခံဥပေဒပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ က်င့္သံုးႏုိင္ရန္ ျပင္ဆင္ရမည့္အခ်က္မ်ားကို ေလ့လာ မႈမ်ား စတင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႕အေနျဖင့္ အေျခခံဥပေဒက ေပးအပ္ထားသည့္ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီျခင္းမရိွသည့္ဥပေဒမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္တာ၀န္ရိွမႈ၊တာ၀န္ခံမႈတို႕ယွဥ္တြဲ ေဖာ္ေဆာင္ ႏုိင္မည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ မ်ားဖြဲ႕စညး္ျခင္း စသည္လုပ္ငန္းမ်ားကိုေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည့္နည္းလမ္းမ်ားကို သာ စိတ္၀င္စားခဲ့သည္။

ျပည္တြင္းစာနယ္ဇင္းသမားမ်ားဘက္ကလည္း စာေပစိစစ္ႏွင့္မွတ္ပံုတင္ဌာနမွ က်င့္သံုးေနသည့္ ဆင္ဆာစနစ္ဖ်က္သိမ္းေရးႏွင့္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ရရိွေရးကို တင္ျပေတာင္းဆိုေနၾကသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ၾကီးဌာနေရာ၊ စာနယ္ဇင္းသမား မ်ားကပါ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္အေရးကို ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖ ရွာဖို႕ ၾကိဳးစားေနသည္ဟုဆိုႏုိင္ပါသည္။

သို႕ေသာ္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစႏုိင္ငံမ်ားတြင္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ေျပာင္းလဲက်င့္ သံုးခဲ့သည့္အေျခအေနမ်ား ကို ေလ့လာႏုိင္ရန္အတြက္ ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးခ်ိန္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႕အေနျဖင့္ မီဒီယာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး ( Media Development ) ဆိုသည့္ အယူအဆႏွင့္စတင္မိတ္ဆက္ျခင္းခံရေတာ့သည္။

မီဒီယာ

မီဒီယာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအယူအဆကိုမေျပာမီ မီဒီယာ အေၾကာင္းစေျပာရမည္ထင္သည္။ ျပန္ၾကားေရး က႑ တြင္အေျပာင္းအလဲ မ်ားလုပ္သည့္အခါ ကၽြန္ေတာ္တို႕ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ားက ပံုႏိွပ္မီဒီယာ ထို႕ထက္ပိုျပီး ေျပာရလွ်င္ စာနယ္ဇင္း၊ ထိုအထဲမွာမွ ဂ်ာနယ္ႏွင့္ သတင္းစာမ်ားကို အဓိကထားျပီး ဘာလုပ္ရမလဲဟု စဥ္းစားသည္။ သူတို႕က မီဒီယာ ဟု ျခံဳငံုစဥ္းစားသည္။ ထိုသို႕စဥ္းစားရျခင္း မွာ ၁၉၇၀ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအထိသတင္းစာမ်ားသည္ ျပည္သူလူထုက သတင္းအခ်က္ မ်ားရရိွေရးအတြက္ အဓိကအားထားရာျဖစ္ ခဲ့ေသာ္ လည္း ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ၂၄ နာရီပတ္လံုး သတင္းႏွင့္ သတင္း မွတ္တမ္း အစီအစဥ္မ်ားသာထုတ္လႊင့္သည့္စီအင္န္အင္န္ (CNN) သတင္းဌာနေပၚေပါက္လာသည့္အခ်ိန္တြင္မူ သတင္းစာ မ်ား၏အခန္းက႑မွာေျပာင္းလဲသြားေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ယခုအခ်ိန္တြင္ CNN ကဲ့သို႕ေသာ ၂၄ နာရီသတင္း ထုတ္လႊင့္ သည့္ ရုပ္ျမင္သံၾကားသတင္းဌာနမ်ား အမ်ားအျပားေပၚေပါက္လာရံုသာမက သတင္း သက္ သက္ထုတ္လႊင့္သည့္ FM အသံလႊင့္ဌာနမ်ားလည္း ရိွလာျပီျဖစ္သည္။

အထူးသျဖင့္ သတင္းမ်ားကို အခ်ိန္ႏွင့္ တစ္ေျပးညီတင္ဆက္ေနသည့္ ရုပ္သံ လုိင္းမ်ားကသတင္းစာမ်ားထက္ ျပည္သူမ်ားအတြင္းသို႕ ပိုျပီးက်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ထိုးေဖာက္ႏုိင္ျပီး ျပည္သူမ်ား၊ အစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္တုိ႕၏သေဘာထားမ်ားကိုပိုမိုလႊမ္းမိုးလာႏုိင္ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ထို႕ေၾကာင့္ပင္အေမရိကန္ႏုိင္ငံေရးေလာကတြင္ CNN Effect ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရအသစ္တခုပင္ေပၚလာခဲ့ျပီး သမၼတ ကလင္တန္၏ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးအၾကံေပး အရာရိွ ျဖစ္သူ အန္တိုနီလိတ္ခ္ကေတာ့ အေမရိကန္ႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒက CNN ကင္မရာ ခ်ိန္တဲ့ဘက္ကိုလိုက္လုပ္ရတာ ပိုမ်ားလာ ျပီ ("American foreign policy is increasingly driven by where CNN points its cameras.") ဟုပင္ ဆိုခဲ့ရသည္။ထုိ႕ေၾကာင့္လည္း သူတို႕က စတုတၳမ႑ိဳင္ဟုေျပာရာတြင္ သတင္းစာသက္သက္ သာမဟုတ္ ပံုႏိွပ္မီဒီယာေရာ၊ ရုပ္သံ မီဒီယာမ်ားအားလံုးကိုပါ ျခံဳျပီး မီဒီယာသည္ စတုတၳမ႑ိဳင္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ေနာင္မၾကာ ေသာကာလမ်ားတြင္ မီဒီယာ သစ္မ်ားျဖစ္သည္ အြန္လိုင္းမီဒီယာမ်ားပါ စတုတၳမ႑ိဳင္ေနရာကို၀င္လာေတာ့မည္ဟုလည္းဆိုသည္။

ယူနက္စကိုအဖြဲ႕ကေတာ့ ေအာက္ပါ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ဆက္သြယ္ေရးနည္းလမ္းမွန္သမွ်ကို မီဒီယာဟု သတ္မွတ္သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္-

(က) ႏုိင္ငံသားမ်ားအေနျဖင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ပညာေရးဆုိင္ရာမ်ားကို အျပန္အလွန္ဖလွယ္ျခင္း။

(ခ) အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမ်ား၊သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား၊ ပံုျပင္၊ ၀တၳဳႏွင့္အျခားအေၾကာင္းအရာ မ်ားကို ျဖန္႕ခ်ိျခင္း။

(ဂ)အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအၾကား၊ ျပည္သူမ်ားအတြင္းရိွ အုပ္စုအမ်ိဳးမ်ိဳးၾကား အျပန္အလွန္ဆက္သြယ္ ျခင္း။

(ဃ) အယူအဆအမ်ိဳးမ်ိဳးရိွသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊အုပ္စုမ်ားၾကား အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးျခင္း၊ အျငင္းပြားမႈ မ်ားကို ဒီမိုကေရစီနည္းက်ေျဖရွင္းႏုိင္ေအာင္အေထာက္အကူျပဳျခင္း။

(င) သက္ဆုိင္ရာလူမႈအဖြဲဲ႕အစည္းအတြင္းမွ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတုိ႕အေၾကာင္းကို သိရိွေအာင္၊ မိမိတို႕ တန္ဖိုးထားေသာ အစဥ္အလာ၊ဓေလ့ထံုးစံမ်ား၊ တန္ဖိုးမ်ားကို နားလည္လက္ခံလာေအာင္ အေထာက္ အကူျပဳျခင္း။

(စ)ႏုိင္ငံအခ်င္းခ်င္းႏွင္ မိမိႏုိင္ငံအတြင္း ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံမ်ားကို သိရိွေအာင္၊ ကြဲျပားျခားနားသည့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားအတြင္ စုစည္းညီညြတ္မႈရေအာင္ အေထာက္အကူျပဳျခင္း။

(ဆ)အစိုးရအဖြဲ႕၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကိုေစာင့္ၾကည့္ျခင္း၊ အစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိကက႑နွစ္ခုလံုးတြင္ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈရိွ ေအာင္ ေဆာင္ ရြက္ျခင္း၊ အဂတိလိုက္စားမႈ၊ အက်င့္ပ်က္မႈ၊ မွားယြင္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို စိစစ္တင္ျပျခင္း။

(ဇ)စီးပြားေရးစြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္မားေအာင္ အေထာက္အကူေပးျခင္း။
(စ်)ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္မ်ား ထြန္းကားေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ျပီးတရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားျဖစ္ေအာင္ အေထာက္အကူျပဳျခင္း။

(ည) ကြဲျပားျခားနားသည့္တန္ဖိုးမ်ားကို ေလးစားျပီး လူမႈအခြင့္အေရးမ်ား ( Social Rights) မ်ားအတြက္ လံႈ႕ေဆာ္ျခင္း။

စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္

ေနာက္ထပ္ေျပာဖို႕လိုတာက စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကိစၥျဖစ္သည္။ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ဟုဆိုလွ်င္ စာနယ္ ဇင္းမ်ားကို ထုတ္ေ၀ ျခင္းမျပဳမီ အစိုးရစိစစ္သည့္ ဆင္ဆာစနစ္မွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရိွျခင္းဟုသာ ေယ်ဘူယ်နားလည္ခဲ့သည္။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕ေလ့လာ သည့္အခါ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္တြင္ ပိုင္ရွင္မ်ား၏ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမွ ကင္းလြတ္ ျခင္း၊ ေၾကာ္ျငာရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း မ်ား၏ ဖိအားေပးမႈမွကင္းလြတ္ျခင္းမ်ားပါ ပါ၀င္သည္ကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း အေနာက္ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အယ္ဒီ တာလြတ္လပ္ခြင့္( Editorial Independent ) ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အစိုးရကလည္းေကာင္း၊ သမဂၢမ်ား ကလည္းေကာင္း အေလး ထားကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ တြင္ ဂုဏ္သိကၡာၾကီးမားသည့္ သတင္း စာတစ္ ေစာင္ကို စီးပြားေရး လုပ္ငန္းတစ္ခုက ၀ယ္ယူရန္ၾကိဳးစားသည့္အခါမ်ိဳးတြင္ ပိုင္ရွင္သစ္က ၎တို႕သာ ပိုင္ဆုိင္ခဲ့လွ်င္ သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာလြတ္ လပ္ခြင့္ ကို အာမခံေၾကာင္း အေလးထား ကတိ က၀တ္ျပဳရသည္ ကိုေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။

ထိုကဲ့သို႕ ဖိအားေပးမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးမွ ကင္းလြတ္ေသာ စာနယ္ဇင္းကိုသာ လြတ္လပ္ ေသာစာနယ္ဇင္း ( Independent Press) ဟု ျပည္သူေတြက အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။ ထိုမီဒီယာမ်ား၏ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ား၊ ေခါင္းၾကီးမ်ားကို အေလးထားၾကသည္။ ေစာင္ေရမ်ား ရံုသက္သက္ျဖင့္၊ ၀င္ေငြေကာင္းရံုသက္သက္ျဖင့္ ေလးစားခံရသည့္ လြတ္လပ္ေသာ စာနယ္ဇင္းအျဖစ္ ကို မရရိွႏုိင္၊ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ၁၉၉၁ ယူနက္စကို အေထြေထြညီလာခံက အတည္ျပဳ ခဲ့သည့္ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္၊ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား၏ဘ၀လံုျခံဳေရးတို႕ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ၀င္းဟုခ္ေၾကညာခ်က္ Declaration of Windhoek တြင္ လြတ္လပ္ေသာစာနယ္ဇင္းဆိုသည္မွာ အစိုးရ၊ ႏုိင္ငံ ေရးႏွင့္ စီးပြားေရး ထိန္းခ်ဳပ္ မႈမ်ားမွကင္းလြတ္ျခင္း၊ စာနယ္ဇင္းထုတ္ေ၀ျဖန္္႕ခ်ိျခင္းလုပ္ငန္းကိုေဆာင္ရြက္ရန္လိုအပ္သည့္ အေျခခံ အေဆာက္အဦမ်ား၊ ပစၥည္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ျခင္းကို ဆိုလိုသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ကိုေတြ႕ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

“By an independent press, we mean a press independent from governmental, political or economic control or from control of materials and infrastructure essential for the production and dissemination of newspapers, magazines and periodicals.”

မီဒီယာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး ( Media Development )

ဒီမိုကေရစီလူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတြင္ ရိွရမည့္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္မႈ စနစ္၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ားရရိွေစရန္အတြက္ မီဒီယာမ်ားက အေရးၾကီးေသာက႑မွာရိွသည္။ သို႕ေသာ္ တစ္ခါတစ္ရံတြင္ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံ ေရး အင္အားၾကီးအုပ္စုမ်ားကမီဒီယာမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားသည့္အခါ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ ရိွသည့္တိုင္ အင္အားနည္းအုပ္စုမ်ား၊ လူနည္းစုမ်ား၏ သေဘာထားမ်ား၊ ခံစားခ်က္မ်ား၊ နစ္နာခ်က္မ်ားကို မီဒီယာမ်ားမွ တဆင့္တင္ျပႏုိင္ခြင့္မရေတာ့ဘဲ လ်စ္လ်ဴရႈခံ ရသည့္အေျခအေနသို႕ ေရာက္သြားတတ္ျပန္သည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ မီဒီယာက ပဋိပကၡမ်ား၊ သေဘာထားကြဲျပားမႈမ်ားကို ေျပေလ်ာ့သြားေအာင္လုပ္ရမည့္ အစား ပိုမိုအားေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ေပးသလို ျဖစ္သြားတတ္သည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳးကို ဒီမိုက ေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ားအျပား ေတြ႕ႏုိင္သလို ဖြံ႕ျဖိဳးျပီးႏုိင္ငံမ်ားတြင္လည္း ေတြ႕ရတတ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း ယူနက္စကိုအပါအ၀င္ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို အေလးထား ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားက စာနယ္ဇင္းလြတ္ လပ္ခြင့္သည္ မျဖစ္ မေနလိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ္လည္းဤအခ်က္တစ္ခုတည္းျဖင့္ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ မႈမ်ား ရရိွေစရန္အတြက္ လံုေလာက္မႈမရိွပဲ ေအာက္ပါအေျခအေနမ်ားကိုပါျဖည့္ဆည္းေပးရန္လုိအပ္သည္ဟု ေထာက္ျပ ၾကသည္-

(က)မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ရိွရမည့္အျပင္ အင္အားနည္းအုပ္စုမ်ား၊လူနည္းစုမ်ားအေနျဖင့္ မီဒီယာမ်ားထံမွ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လြယ္ကူစြာရယူႏုိင္ျခင္း၊ မီဒီယာမ်ားေပၚတြင္ ၎တို႕၏ သေဘာထားအျမင္ မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္တင္ျပခြင့္ရိွျခင္း။ ( Independence and Access)

(ခ) မီဒီယာက႑ကို လက္ဝါးၾကီးအုပ္ျခင္းမွ ကာကြယ္ျခင္းႏွင့္ ပုဂၢလိက မီဒီယာလုပ္ငန္းငယ္မ်ား ျပည္သူ႕ ေရးရာ၀န္ေဆာင္မႈ မီဒီယာမ်ားရွင္သန္ႏုိင္ေအာင္ အကာအကြယ္ေပးသည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းမ်ား ရိွျခင္း။ ( Pluralism and Diversity )

(ဂ) စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား၊ ရုပ္သံသတင္းေထာက္မ်ား၊ သတင္းတင္ဆက္သူမ်ား၊ မီဒီယာလုပ္ငန္းစီမံခန္႕ခြဲ သူမ်ားစသည့္ မီဒီယာ ေလာကသားမ်ား၏ အရည္အခ်င္းကို ျမွင့္တင္ေပးမည့္ ေလ့က်င့္ေရးစနစ္မ်ားရိွ ျခင္း။ ( Professional Capacity of Media Workers)

(ဃ) မီဒီယာလုပ္ငန္းမ်ားတုိးတက္ေရးအတြက္အေျခခံအေဆာက္အအုံေကာင္းမ်ားရိွျခင္း။ ( Infrastructural Capacity)

ထို႕ေၾကာင့္ယူနက္စကိုအဖြဲ႕ၾကီးက အထက္ပါအေျခအေနမ်ားအားလံုးကို ျဖည့္ဆည္းႏုိင္ရန္အတြက္ ႏုိင္ငံတစ္ခု ၏ မီဒီယာက႑ အေျခ အေန ကို သံုးသပ္ရာတြင္ မီဒီယာဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးဆိုသည့္အယူအဆဘက္မွ ခ်ဥ္းကပ္ေလ့လာ ရန္သတ္ မွတ္ ခဲ့သည္။ မီဒီယာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအယူအဆအရႏုိင္ငံတစ္ခုတြင္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္အပါအ၀င္ မီဒီယာ က႑ဘက္စံု ဖြံ႕ျဖိဳးတိုး တက္ေရး အတြက္ အေျခအေနငါးရပ္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးရမည္ျဖစ္သည္။

ပထမအေျခအေနမွာ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ မီဒီယာမ်ားေပၚတြင္ မတူကြဲျပားေသာ အျမင္မ်ား ေဖာ္ျပခြင့္ရေစရန္ အေထာက္အကူျပဳသည့္ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ားရိွျခင္းျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနကို ရရိွေစရန္အတြက္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ ေဖာ္ ေျပာဆိုခြင့္ကို ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒျဖင့္အာမခံရမည့္အျပင္ လက္ေတြ႕တြင္လည္း လိုက္နာ က်င့္သံုးမႈရိွရမည္ျဖစ္သည္။ထို႕ျပင္ မီဒီယာမ်ား၏သတင္းရယူခြင့္၊ သတင္းအရင္းအျမစ္ကိုကာကြယ္ႏုိင္ခြင့္ အယ္ဒီတာ လြတ္လပ္ခြင့္ စသည့္အခြင့္အေရး မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ ျပီး ဥပေဒမ်ားျဖင့္အကာအကြယ္ေပးထားရမည္ျဖစ္သည္။ ရုပ္သံလႊင့္ မီဒီယာမ်ားအတြက္ဆိုပါက ရုပ္သံထုတ္လႊင့္ခြင့္လိုင္စင္ ထုတ္ေပး ျခင္း၊ လိႈင္းႏႈန္းခြဲေ၀သံုးစြဲျခင္းမ်ားႏွင့္ ရုပ္သံထုတ္လႊင့္ရာ တြင္လိုက္နာရမည့္စည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒမ်ားရိွရ မည္ ျဖစ္သည္။

ဤအေျခအေနတြင္ အျငင္းပြားဖြယ္ရာအျဖစ္ဆံုးကိစၥမွာ အသေရဖ်က္မႈ ( Defamation Law) ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အသ ေရဖ်က္မႈကို ျပစ္မႈ ေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆိုခြင့္ျပဳထားျပီး အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံမ်ားတြင္တရားမမႈအျဖစ္သာ တရားစြဲဆိုခြင့္ျပဳထားသည္။ Article 19 ကဲ့ သို႕ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ေဆာင္ရြက္ေနသည့္အဖြဲ႕မ်ားကေတာ့ တရားမမႈအျဖစ္သာစြဲဆိုသင့္သည္ဟု ယူဆ ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ျပစ္မႈေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆိုခြင့္ျပဳျခင္းကိုေထာက္ခံသူမ်ားကမူ မီဒီယာမ်ား၏ မမွန္မကန္ေရးသားခ်က္ ေၾကာင့္ အစုရွယ္ယာေစ်းမ်ားထုိးက်သြားျခင္း၊ေရြးေကာက္ပြဲကာလတြင္ နစ္နာမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္း၊ လူမိ်ဳးေရး၊ ဘာသာေရးအရ ထိခိုက္ နစ္နာ ေစျခင္း စသည့္ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ တရားမေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆိုမႈသည္ နစ္နာမႈမ်ားအတြက္ လံုေလာက္မႈ မရိွေၾကာင္းေထာက္ ျပၾကသည္။

ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကိုအပါအ၀င္ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ကိုေဆာင္ရြက္ေနသည့္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အသေရဖ်က္ မႈႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ျပစ္မႈေၾကာင္းအရ တရားစြဲဆိုႏုိ္င္ရန္ဥပေဒျပ႒ာန္းမည္ဆိုပါက လူပုဂၢိဳလ္ သို႕မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အက်င့္ စာရိတၳကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္အတြက္သာ ရည္ရြယ္ျပ႒ာန္းျခင္းျဖစ္ရန္၊ အစိုးရ သို႕မဟုတ္ ျပည္သူ႕၀န္ထမ္းမ်ား၏ ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ေ၀ဖန္ျခင္းမျပဳႏုိင္ေအာင္ ဟန္႕တားသည့္သေဘာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳရန္၊ ခုခံကာကြယ္သူအေနျဖင့္ ဥပေဒအရအသံုးျပဳႏုိင္မည့္ ကင္းလြတ္ခြင့္မ်ား တိတိက်က် ေဖာ္ျပေပးရန္ စသည္ျဖင့္ လိုက္နာသင့္ေသာ အေျခခံမူမ်ားကို အၾကံျပဳ ထားသည္ကိုလည္းေတြ႕ရသည္။

ေနာက္ထပ္အျငင္းပြားေလ့ရိွသည့္အခ်က္မွာ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္အေပၚ ကန္႕သတ္ခြင့္ရိွမရိွဆိုသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္။ တကယ္ ေတာ့ လူ႕အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္းပုဒ္မ ၁၉ တြင္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို အာမခံထားသကဲ့ သို႕ လူ႕အခြင့္ အေရးေၾကညာ စာတမ္း ပုဒ္မ ၂၉ (Article 29 of Universal Declaration of Human Rights ) တြင္ ဤေၾကညာ စာတမ္းပါ အခြင့္ အေရးမ်ားကိုက်င့္သံုးရာ၌ အျခားသူမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကိုေလးစားရန္၊ ဒီမိုကေရစီလူ႕အဖြဲ႕ အစည္းတစ္ခု တြင္ ရိွသင့္၊ ရိွအပ္သည့္ ျပည္သူမ်ား၏ အက်င့္စာရိတၳ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈႏွင့္ အေထြ ေထြအက်ိဳးစီးပြားမ်ားကို မထိခိုက္ေစရန္ အ တြက္ အေလးဂရုျပဳရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ျပည္သူမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံတကာကြန္ဗင္းရွင္း ပုဒ္မ ၂၀ (Article 20 of International Covenant on Civil and Political Rights) တြင္မူ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး မုန္း တီးမႈမ်ား၊ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈမ်ားႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစမည့္ လံႈ႕ေဆာ္ေရးသားမႈမ်ား၊ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို ဥပေဒျဖင့္ တားျမစ္ ရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထား သည္ကိုေတြ႕ရသည္။

အလားတူပင္ ဥေရာပလူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာေၾကညာစာတမ္း အပိုဒ္ ၁၀ (Article 10 of European Convention on Human Rights) တြင္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ကို က်င့္သံုးရာ၌ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး၊ နယ္ေျမပိုင္ဆုိင္ မႈ၊ ျပည္သူမ်ား ၏လံုျခံဳေရးအတြက္လည္းေကာင္း၊ ရာဇ၀တ္မႈခင္းမ်ားကို ကာကြယ္ႏုိင္ရန္အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူမ်ား၏ အက်င့္စာရိတၳႏွင့္ က်န္းမာေရးအတြက္ လည္းေကာင္း၊ တရားေရးမ႑ိဳင္၏လြတ္လပ္မႈကို မထိပါးေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း ရည္ရြယ္ ျပ႒ာန္းထား သည့္ ဒီမိုကေရစီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတြင္ရိွသင့္ရိွအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းကမ္း ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားကို လုိက္နာရန္လို အပ္သည္ ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ကုိေတြ႕ရသည္။

ထို႕ေၾကာင့္ ယူနက္စကိုအဖြဲ႕က သက္ဆုိင္ရာနုိင္ငံတစ္ခုအေနျဖင့္ ႏုိ္င္ငံလုံုျခံဳေရး၊ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမႈကိုလံႈ႕ ေဆာ္ျခင္း၊ ပုဂၢလိလြတ္ လပ္ ခြင့္ကိုကာကြယ္ျခင္း၊ တရားရံုး၏လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကို ကာကြယ္ျခင္း၊ မဖြယ္မရာ ေစာ္ကား ေျပာဆိုျခင္းမ်ား ႏွင့္ပတ္ သက္ျပီး ကန္႕သတ္တား ျမစ္သည့္ဥပေဒမ်ားျပ႒ာန္းသင့္သည္ကိုလက္ခံေသာ္လည္း ထိုဥပေဒမ်ားအေနျဖင့္ လိုရာဆြဲျပီး အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူ၍ မရေအာင္ တိတိက်က် ျပ႒ာန္းရန္၊ ဒီမိုကရက္စီ လူ႕ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအေနျဖင့္ တစ္ဦးခ်င္းႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕ အစည္း၏ အက်ိဳးစီးပြားကိုကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အနည္းဆံုး လိုအပ္သည့္ ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားသာျဖစ္ရန္၊ ႏုိင္ငံတကာစံမ်ားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီ ေထြရိွေစရန္ လိုအပ္သည္ဟု သတ္မွတ္ ထားပါသည္။


ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္

Ref: ျမစ္မခ

0 comments:

အေပၚသို႔