Wednesday, October 26, 2011

သတင္းေတြ အျပင္ဆက္ပို႔မယ္ ဆိုတဲ့ Burma VJ

ထြန္းထြန္း
အဂၤါေန႔၊ ေအာက္တုိဘာလ ၂၅ ရက္ ၂၀၁၁

နယူးေဒလီ (မဇၥ်ိမ) ။ ။ တုိင္းျပည္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ မီဒီယာအား ကိရိယာတခု အေနျဖင့္ အသံုးျပဳ ၍ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားအား ဆက္လက္ ေဖာ္ထုတ္သြားမည္ဟု Burma VJ အဖြဲ႔က ေျပာဆုိသည္။

အဖြဲ႔အေနျဖင့္ လက္ရွိတြင္ လြတ္လပ္စြာ ရပ္တည္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ လတ္တေလာျဖစ္ပ်က္ေနသည့္ လူအခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈ ဗီဒီယိုႏွင့္ ဓာတ္ပံုမွတ္တမ္းမ်ားကိုလည္း လူမႈကြန္ယက္ တခုျဖစ္သည့္ Facebook
တြင္ “Burma VJ Media Network” အမည္ျဖင့္ ဆက္လက္ ေဖာ္ထုတ္သြားမည္ သိရသည္။

Burma VJ အဖြဲ႔ကို ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္မွစ၍ တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ကာ ေနာ္ေဝအေျခစိုက္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမီဒီယာ တခု
ျဖစ္သည့္ ဒီမိုကရက္တစ္ ျမန္မာ့အသံ - DVB ႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈဆိုင္ရာ သတင္းမ်ားႏွင့္
ျပည္တြင္းသတင္းမ်ားကို ထုတ္လႊင့္ခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ DVB သတင္းဌာနတြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သုံးသိန္းခန္႔ ေငြကြာဟမႈ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ လဆန္း ပိုင္းတြင္း ေပၚေပါက္လာခဲ့ျပီးေနာက္ Burma VJ အဖြဲ႔ဝင္မ်ား ႏုတ္ထြက္ခဲ့ၾကသည္။

VJ အဖြဲ႔၏ ရပ္တည္ခ်က္၊ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္၊ အဖြဲ႔ဘ႑ာေရးႏွင့္ သီးသန္႔ မီဒီယာ ေထာင္လာႏုိင္ေျခ ရွိ၊ မရွိႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဖြဲ႔ဝင္ တဦးျဖစ္သည့္ ကိုေအာင္ႀကီးအား မဇၥ်ိမ သတင္းေထာက္ ထြန္းထြန္းက ဆက္သြယ္ ေမးျမန္း ထားသည္။

----------
အရင္ဆံုး Burma VJ အဖြဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာပံုေလး အက်ဥ္းေလး ရွင္းျပေပးပါဦး။

“က်ေနာ္ကေတာ့ Burma VJ စၿပီးေတာ့ Founding လုပ္တဲ့ထဲမွာ ပါတာေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္တုိ႔ Burma VJ ဆိုတဲ့ ႐ုပ္ရွင္ကားကို ၂ဝဝ၆ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္ကတည္းက စၿပီးေတာ့ ႐ိုက္ဖို႔ဆိုၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ထုိင္းကို ထြက္လာတယ္။ ထုိင္းကို ထြက္လာၿပီးေတာ့ ဘန္ေကာက္မွာေပါ့ေနာ္။ အဲဒီမွာ စတည္တယ္။

“က်ေနာ္တို႔ Burma VJ မီဒီယာအဖြဲ႔ စေပၚလာခဲ့ၾကတာက တကယ့္ပတ္ကား ႐ုပ္သံမီဒီယာ ဂ်ာနယ္လစ္ေတြနဲ႔ စတည္ေထာင္ခဲ့တာ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ထဲမွာရွိတဲ့ Political Activist ေတြကေနစတာ။ အထူး သျဖင့္ က်ေနာ္ အပါအဝင္ ေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္က အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ေထာင္တခါ က်ထားတယ္။ ေနာက္ တျခား Burma VJ အဖြဲ႔ဝင္ေတြ အမ်ားစုကလည္း အကုန္လံုးကလည္း ေထာင္က်ဖူးတဲ့သူေတြ။ ေထာင္ထြက္ေတြ ခ်ည္း
ပဲ။ က်ေနာ္တို႔ အဓိက က ႏုိင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ လုပ္တာ။ က်ေနာ္တို႔က မီဒီယာကို ႏုိင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ Tool တခုအေနနဲ႔ အသံုးခ်ၿပီးေတာ့ လုပ္တဲ့သေဘာပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ အားလံုးက မီဒီယာသမား သက္သက္ မဟုတ္ဘူး။ တဖက္အျခမ္းမွာ က်ေနာ္တုိ႔က Activist ေတြ ျဖစ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ Burma VJ စၿပီးေတာ့ တည္ခဲ့တဲ့ အျပင္ ဘက္က လူေတြေကာ၊ အထဲက လူေတြေကာက၊ Burma VJ အဖြဲ႔ရဲ႕ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းက ေထာင္ထြက္ေတြခ်ည္းပဲ။ အရင္တုန္းက ႏုိင္ငံေရးလုပ္ခဲ့တဲ့ သူေတြခ်ည္းပဲ”

“က်ေနာ္ အဓိက ေျပာခ်င္တာကေတာ့ Burma VJ ဆိုတဲ့ တခ်ဳိ႕မီဒီယာေတြမွာ ေျပာေနတာ Burma VJ ဆိုတာ မရွိခဲ့ဘူးေပါ့ေနာ္။ တကယ္မရွိဘူး၊ အဖြဲ႔ဆုိတာ မရွိခဲ့ဘူး။ တကယ္ ဒါက ျပည္သူေတြသာ ျဖစ္တယ္ ဆုိတဲ့ ဟာခ်ည္း ကေတာ့ က်ေနာ္ ပါခဲ့တဲ့ လူတေယာက္အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အဲဒါက မမွန္ဘူးေလ။ ဒါကေတာ့ ကာယကံရွင္ေတြ ေသေသခ်ာခ်ာ သိမွာပဲေလ”

လက္ရွိ ရပ္တည္ေနေသးတဲ့အဖြဲ႔ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေကာ။

“အဓိက ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ လတ္တေလာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရတဲ့ ကိစၥေတြ အားလံုးကို ႏုိင္ငံတကာကို တေျပးညီသိေအာင္လို႔ လုပ္ေပးေနတယ္။ အဓိက ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ရည္ရြယ္ ခ်က္ကေတာ့ အဲဒါပဲ။ ကေလးစစ္သားကိစၥမ်ဳိးေတြ လုပ္ခဲ့တာ ရွိတယ္။ အရင္တုန္းကလည္း ႏ်ဴကလီးယား ကိစၥ
ေတြ က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔ကပဲ လုပ္ေပးခဲ့တာပဲ။ ၂ဝဝ၇ (ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး) Revolution တုန္းက ႐ိုက္ခဲ့တဲ့ အ႐ုပ္ေတြ၊ ဂ်ပန္ (သတင္းေထာက္) ေသခဲ့တဲ့ အ႐ုပ္ဆုိလည္း က်ေနာ္တုိ႔ အဖြဲ႔က လူေတြပဲ ႐ိုက္ခဲ့တာပဲ”

“အဲဒီတုန္းလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံရတဲ့ကိစၥေတြကို ဟုိးအရင္တုန္း ကလည္း လုပ္ခဲ့တယ္။ အခုအခ်ိန္မွာလည္း ႏုိင္ငံတကာကို လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရတဲ့ကိစၥကို သိေအာင္ ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတုန္းပဲ။ အဓိက က်ေနာ္တုိ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ကမၻာကို Burma VJ ကားထဲကလို အပိတ္ခံထား ရတဲ့ တိုင္းျပည္ တျပည္ ကေနၿပီးေတာ့ သတင္းေတြ အကုန္လံုးကို ႏိုင္ငံတကာကို သိေအာင္ တတ္ႏုိင္သေလာက္ ေျပာဖို႔ပဲ”

အခုေကာ Burma VJ မွာ အဖြဲ႔ဝင္အင္အား ဘယ္ေလာက္ေလာက္ ရွိေနေသးလဲ။

“က်ေနာ္ အဲဒီအေရအတြက္ကေတာ့ ေျပာဖို႔ မလိုဘူး ထင္တယ္။ အဓိက က်ေနာ္တို႔ Burma VJ နာမည္ အေနနဲ႔ ဆက္သြားေနတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႔အေနနဲ႔ ဆက္ၿပီး ရပ္တည္ဖို႔ ၾကိဳးစားေနတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ အထဲက ႐ိုက္ေနတဲ့ အ႐ုပ္ေတြေပါ့ေနာ္။ အထဲက က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔ေတြက ဆက္ၿပီးေတာ့ ႐ိုက္ေနတယ္။ လံုၿခံဳေရးအရ က်ေနာ္ အေရအတြက္ ကိုလည္း မေျပာခ်င္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ ဆက္ၿပီးေတာ့ ရွိေနတယ္။ က်ေနာ္တို႔ Activities ေတြ ဆက္ရွိတယ္ ဆိုတာ သိခ်င္တယ္ဆုိရင္ Face Book မွာလည္း တက္ၾကည့္လုိ႔ရတယ္။ Burma VJ Media Network ဆုိၿပီး ေတာ့ ေန႔စဥ္ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ ဓာတ္ပံုေတြ၊ ဗီဒီယို သတင္းေတြ ေတာက္ေလ်ာက္ တင္ေနတာ ေပါ့ေနာ္”

“ေနာက္ၿပီးေတာ့ မီဒီယာတခု အေနနဲ႔လည္း ဆက္ၿပီးေတာ့ ရပ္တည္ဖို႔ အတြက္ကို ႀကိဳးစားေနတယ္။ က်ေနာ္
ေျပာႏုိင္တာကေတာ့ က်ေနာ္ ဆက္ၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္ေနတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္ထဲမွာလည္း ထပ္ၿပီး
ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လူေတြ အလုပ္လုပ္ေနတယ္။ အျပင္မွာလည္း က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔က ဆက္ၿပီး အလုပ္ လုပ္ေနတယ္ ဆိုတာေတာ့ အေသအခ်ာ ေျပာႏိုင္တယ္”

အဖြဲ႔ရဲ႕ ေရွ႕ေရးအတြက္ေကာ ဘာေတြဆက္လုပ္သြားဖုိ႔ ရွိလဲ။

“အရင္တုန္းကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က သတင္းဌာနတခုေအာက္မွာပဲ ရွိေနတာေပါ့ေနာ္။ အခုကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ကေတာ့ အဲဒီလို သတင္းဌာနတခုေအာက္ကေနၿပီးေတာ့၊ သတင္းဌာနတခုရဲ႕ ေပၚလစီေအာက္ကေနၿပီး ေတာ့ လုပ္ေနတဲ့ဟာမ်ဳိးေတာ့ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ ပိုၿပီးေတာ့ လြတ္လပ္လာတယ္လုိ႔ ထင္တယ္။ အခုက အရင္တုန္းထက္ပိုၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံတကာမီဒီယာေတြကို ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးေတာ့ ၾကိဳးစားေန တယ္။ ဥပမာ က်ေနာ္တို႔ကို မီဒီယာတင္ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ တျခား ႏုိင္ငံတကာမွာ ရွိတဲ့ ကြန္ဖရင့္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အထဲက လူေတြရဲ႕ Message ေတြ၊ Video Message ေတြဘာေတြရေအာင္ လုပ္ေပး တယ္။ ဒါက မီဒီယာလို႔ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအရ လုပ္ေပးတဲ့ဟာေတြလည္း ရွိတယ္”

အခုေကာ ဘာလုပ္ငန္းေတြ ဆက္လုပ္ေနတာ ရွိလဲ။

“က်ေနာ္တုိ႔ ဆက္လုပ္ေနတာေတာ့ အထဲမွာ ရွိေနတဲ့ သတင္းေတြေပါ့ေနာ္။ အထူးသျဖင့္ ဗီဒီယိုနဲ႔ ဓာတ္ပံု သတင္းေတြကို တတ္ႏုိင္သေလာက္ ရေအာင္ အရင္တုန္းကလိုဘဲ ဆက္ၿပီးေတာ့ ယူေနတယ္။ ယူေနၿပီးေတာ့ တျခား လိုခ်င္တဲ့ မီဒီယာေတြကိုလည္း က်ေနာ္တုိ႔ ေပးတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ Facebook ေပၚမွာလည္း တင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔လည္း ေျပာထားတယ္ေလ။ က်ေနာ္တို႔စီက လိုခ်င္တဲ့ ဗီဒီယုိေတြ၊ ဓာတ္ပုံေတြ အကုန္လံုးကို လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ သံုးလုိ႔ရတယ္။ က်ေနာ္တို႔ နာမည္ကိုပဲ Credit ေပးၿပီးေတာ့ သံုးလို႔ရတယ္။ အလကားသံုးလို႔ ရတယ္ ဆိုတာလည္း က်ေနာ္တုိ႔ Facebook မွာ ၾကည့္ျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္”

အခုထပ္လုပ္ေနတဲ့ဟာေတြကို Facebook တင္ မဟုတ္ဘဲ တျခား ဘယ္ေနရာေတြမွာ သံုးဖုိ႔ ရွိေသးလဲ။

“ေလာေလာဆယ္ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ အျခား လုပ္ထားတဲ့ဟာေတြ ေပါ့ေနာ္။ သံုးခ်င္တဲ့ ဘယ္မီဒီယာကို မဆို က်ေနာ္တုိ႔က ခုခ်ိန္မွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပးသုံးဖို႔ အားလံုးကို သေဘာတူထားတယ္ေလ။ အျခားမီဒီယာ တခု
ေအာက္မွာ လုပ္ဖို႔ဆိုတဲ့ အစီအစဥ္ကေတာ့ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ မရွိေသးဘူးေပါ့။

အခု အဖြဲ႔ရပ္တည္ေရး အတြက္ေကာ ကူညီေထာက္ပံ့တာေတြ ရွိေသးလား။

“ေလာေလာဆယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္က အကူအညီ၊ အေထာက္အပံ့မွေတာ့ မရွိေသးဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အထဲက သတင္းေထာက္ေတြကလည္း လုပ္ခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးေနတဲ့ သေဘာပဲ”

ဒါဆိုေတာ့ အဖြဲ႔မွာေကာ အခက္အခဲမရွိဘူးလား။

“က်ေနာ္တုိ႔ ေငြေရးေၾကးေရး အခက္အခဲကေတာ့ အရင္ကထက္စာရင္ေတာ့ အမ်ားၾကီးေတာ့ ရွိသြားတာ ေတာ့ အမွန္ပဲေလ။ အရင္ကေလာက္ က်ေနာ္တို႔ ေငြမသံုးႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ တတ္ႏုိင္ သေလာက္ေပါ့ဗ်ာ။ လုပ္ႏုိင္တဲ့ အတုိင္းအတာနဲ႔ ဆက္ၿပီး လုပ္ေနတာပဲ”

အခု Facebook မွာလည္း လုပ္ေနတယ္ဆိုေတာ့ သီးျခား မီဒီယာတခု ပံုစံမ်ဳိး လုပ္လာဖုိ႔ ရွိလား။

“စိတ္ကူးေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါကို က်ေနာ္တုိ႔ သြားဖို႔ အတြက္ေတာ့ အမ်ားႀကီးေတာ့ စိန္ေခၚမႈေတြ ရွိတာေပါ့။ အဲဒါေတြကိုေတာ့ တတ္ႏုိင္သေလာက္ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ေအာင္ေတာ့ လုပ္ေနတယ္။ ဘာလို႔ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာျပည္က လြတ္လပ္တဲ့ သတင္း ေအဂ်င္စီတခု အေနနဲ႔ သြားဖို႔ ဆိုတဲ့ဟာမ်ဳိး စိတ္ကူးေတာ့ ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါကိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ အတတ္ႏုိင္ဆံုးေတာ့ ေငြေရးေၾကးေရး အပိုင္းေကာ၊ အျခား နည္းပညာ အပိုင္းေကာ၊ လူအင္အားအပိုင္းေကာ အကုန္လံုးကို ျဖည့္ဆည္းၿပီး လုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္။ အဲဒါက ဘယ္ေလာက္ အတုိင္းအတာထိ ျဖစ္မလဲဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ေပၚ မူတည္တာေပါ့ေနာ္”

လုပ္ျဖစ္ရင္ေကာ ျပည္ပ အေျခစိုက္လား၊ ျပည္တြင္းအေျခစိုက္လုပ္မွာလား။

“ေလာေလာဆယ္ကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ျပည္တြင္းအေျခစိုက္ အေနနဲ႔ကေတာ့ မရွိပါဘူး။ မရွိပါဘူး ဆုိတာက က်ေနာ္ တို႔က အရင္တုန္းက DVB နဲ႔လုပ္ခဲ့တဲ့ ပံုစံအတုိင္းပါပဲ။ သတင္းေတြ အျပင္ကို ပို႔မယ္၊ အျပင္က ေနၿပီးေတာ့မွ ႏုိင္ငံတကာသိေအာင္ လုပ္မယ္”

သီးျခား ေျပာဆိုခ်င္တာ ရွိပါေသးလား ခင္ဗ်။

“အရင္တုန္းက လုပ္ခဲ့သလိုပဲ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ အထဲမွာရွိတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ ေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဘက္ေတြကလည္း ၾကိဳးစား ေပးေနတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ကလည္း တတ္ႏုိင္ သေလာက္ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနတဲ့ဟာကို၊ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ အားလံုးကို ႏုိင္ငံတကာ သိေအာင္ ထိေရာက္တဲ့ နည္းလမ္းကို ရွာၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတယ္ ဆိုတဲ့ဟာကိုေတာ့ ေျပာခ်င္ပါတယ္”

Ref: မဇၽၥိမ

0 comments:

အေပၚသို႔