Monday, February 2, 2009

အနာဂတ္ ျမန္မာ့အေရးတြင္ အဓိကက်သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားက႑ - မင္းဇင္

Monday, 02 February 2009

ႏိုင္ငံေရး ေျပလည္မႈအတြက္လည္း ေရွ႕မဆက္ႏိုင္၊ ေရရွည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္လည္း ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ မ်ား ဆက္လက္ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေသးသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔မ်ား အေျခအေနသည္ တကယ့္ က်ဥ္းၾကပ္ ပိတ္ဆို႔ေနေသာ ေရွ႕မတိုး ေနာက္မဆုတ္သာ ေရရွည္အေျခအေန၏ သာဓကပင္ ျဖစ္သည္။

မည္သည့္ဘက္ကမွ အေျခအေနကို ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းလိုစိတ္ မရွိသကဲ့သို႔၊ ေျဖရွင္းရန္ တတ္ႏိုင္စြမ္း လည္း မရွိၾကပါ။ ဤအေျခအေနမွ ပို၍အရွိန္ျမွင့္ႏိုင္မည့္ ဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္က်င့္သံုးရန္လည္း အခက္အခဲ ရွိေနေပသည္။ ယခုအေျခအေနသည္ပင္ ျမန္မာစစ္အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔မ်ား ေနာက္ဆံုး မလႊဲမေရွာင္ သာ ႀကဳံလာၾကရသည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။ ေမးစရာ ရွိလာသည္မွာ အင္အားစု ဘက္ႏွစ္ဘက္လံုးက ထိပ္တိုက္ေတြ႔ရမည့္အေရးကို ေရွာင္လႊဲႏိုင္ရန္ႏွင့္ ေျပလည္မႈရလာေစရန္ မည္သည့္နည္းလမ္းဗ်ဴဟာမ်ား သံုး၍ ရႏိုင္ပါမည္နည္း၊ အျခားေရြးလမ္းမ်ားလည္း ရွိပါေသး၏ေလာ ဟူသည့္ ေမးခြန္းပင္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာစစ္အစိုးရက ၁၇ ဖြဲ႔ ေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး သေဘာ တူညီခ်က္ကို ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွ စတင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့သည္။ ၎အဖြဲ႔မ်ားကို လက္နက္ ဆက္လက္ ကိုင္စဲြခြင့္၊ နယ္ေျမအခ်ဳိ႕ကို ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးခဲ့သည္။ ဤမူအတိုင္း လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း က်င့္သံုး ဆက္ဆံလာျခင္းျဖစ္သည္။ စစ္အစိုးရဘက္က ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ဤအေျခအေနသည္ အလြန္အမင္း သည္းခံ ခြင့္ျပဳထားျခင္းပင္။ ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ ဗမာအမ်ားစုက အနည္းႏွင့္အမ်ားဆိုသလို လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒရွိၾက ၿပီး တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ဆိုလွ်င္ အကိုႀကီးက ညီငယ္မ်ားကို ဆက္ဆံသလို သေဘာထား ရွိတတ္ၾက သည္။

ျမန္မာစစ္အစိုးရက ဤအေျခအေနကို အနည္းဆံုး အေၾကာင္းျပခ်က္ ၃ ခုျဖင့္ လက္ခံထားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပထမ အခ်က္မွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ျပဳထားျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ လူထု အံုႂကြမႈႀကီးအၿပီးတြင္ စစ္မ်က္ႏွာေပါင္းစံု ဖြင့္ထားရျခင္းမွ ေရွာင္လႊဲႏိုင္လိမ့္ မည္ျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး အတိုက္အခံမ်ားကို ေခ်မႈန္းႏိုင္ေရးအတြက္ အေလးေပး အာရံုထား ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ဒုတိယအခ်က္မွာ နယ္စပ္ေဒသမ်ားတြင္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲထားႏိုင္ျခင္းအားျဖင့္ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို အထူး တိုးခ်ဲ႕ႏိုင္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္ လံုၿခဳံေရးအရ၊ စီးပြား ေရးအရ တိုး၍ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လာႏိုင္သည္။ တခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံ နယ္စပ္ရွိ တိုင္းရင္းသား သူပုန္မ်ား ကို ၾကားခံဇုန္အျဖစ္ အဓိကထား၍ ေထာက္ခံေပးေနသည့္ အေျခအေန၊ သေဘာတရားေရးရာ နီးစပ္မႈ ေၾကာင့္ ကူညီေနသည့္ အေျခအေနမွ ျမန္မာ စစ္အစိုးရႏွင့္ စီးပြားေရးအရ အျပည့္အ၀ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ လာၾကသည့္ အေျခအေနသုိ႔ ေရာက္လာသည္။ ဤႏိုင္ငံမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၊ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမ်ား အႀကီးအက်ယ္ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္မွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ေၾကာင့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္၊ ဒီမိုကေရစီ အံုႂကြမႈႀကီး ကို ေသြးထြက္သံယို အၾကမ္းဖက္ ေခ်မႈန္းခဲ့ၿပီးခ်ိန္မွစ၍ စစ္အစိုးရက အလြန္အမင္း လိုခ်င္ေနသည့္ ႏိုင္ငံေရး အရ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ တရား၀င္မႈကိုလည္း ရလာေစသည္။ စစ္အစိုးရက အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး ျပဳထား သည့္ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔မ်ားကို ေထာက္ျပ၍ အၿမဲတေစဆိုသလို "အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး" မူ၀ါဒ ကို က်င့္သံုးေနေၾကာင္း ၀ါႂကြားေျပာဆိုခဲ့ၿပီး သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေနမႈအတြက္ တရား၀င္မႈ ရွိသေယာင္ ေဖာ္ျပ ေျပာဆိုခဲ့ၾကသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ စစ္အစိုးရက သည္းခံၿပီး က်င့္သံုးခဲ့သည့္ မဟာဗ်ဴဟာ၏ ေအာင္ျမင္မႈကို ယခုအခါ စမ္းသပ္စစ္ေဆး မွတ္ေက်ာက္တင္ရေတာ့မည့္ အခ်ိန္ပင္ ျဖစ္သည္။ စစ္အစိုးရ ေျပာေျပာေနသည့္ "စည္း ကမ္း ျပည့္၀ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္" ထူေထာင္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အခ်က္ ၂ ခ်က္ ရွိေနပါသည္။

အခ်က္အားလံုးအနက္ အေရးႀကီးသည့္ အခ်က္မွာ စစ္အစိုးရက ၎၏ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒအတိုင္း ေျမပံုမ်ားကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ရန္ လိုအပ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အေျခခံ ဖြဲ႔စည္းပံုျဖစ္သည့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ဗဟိုခ်က္မ ေဒသမ်ားတြင္ရွိသည့္ တိုင္း ေဒသႀကီး ၇ ခုႏွင့္ ၎တို႔ကို ၀န္းရံထားသည့္ တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္ ၇ ခုမွာ ယခင္အတိုင္း မေျပာင္းမလဲ ဆက္လက္ ျပဌာန္းထားသည္။

ဤအခ်က္အရ တိုင္းေဒသႀကီး ၇ ခုတြင္ ေနထိုင္ေသာ ဗမာ လူမ်ားစု၏ လႊမ္းမိုးထားမႈကို အသာေပးထား ျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ေသာ ျပည္နယ္မ်ား ေျမပံု ျပန္လည္ ေရးဆြဲခံရမည္ ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႔စည္းပံု အသစ္တြင္ စစ္အစိုးရက ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ၅ ခု (နာဂ၊ ဓႏု၊ ပအို႔၀္၊ ပေလာင္ႏွင့္ ကိုးကန္႔ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္) ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း ၁ ခု ( ၀ တိုင္းရင္းသားမ်ား အတြက္) ဟူ၍ ျပဌာန္းထားသည္။ အေျခခံဥပေဒသစ္အရ စစ္အစိုးရက ေျမပံုမ်ားကို ျပန္လည္ေရးဆြဲ ျပဌာန္းသည့္အခါ အပစ္ရပ္အဖြဲ႔မ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ေပးခဲ့ေသာ အထူးေဒသ (၁၇) ခု သည္လည္း သက္တမ္းကုန္ နိဂံုးခ်ဳပ္ ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ေျမပံု ျပန္လည္ေရးဆြဲမူကုိ မဲဆႏၵနယ္မ်ား ျပန္လည္သတ္မွတ္ရန္ လိုအပ္ခ်က္ ႏွင့္အညီ အျမန္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရေပေတာ့မည္၊ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္း အသီးသီးအၾကား ေျမပံုျပန္လည္ေရးဆြဲသတ္မွတ္မည့္ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေက်လည္မႈ မရႏိုင္ၾကေသးဘဲ၊ အျငင္းပြားဖြယ္ကိစၥရပ္ ျဖစ္ေနသည္။

ဒုတိယအခ်က္မွာ စစ္အစိုးရက တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားကို လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းရန္၊ သူတို႔ထံမွ နယ္ေျမကို ျပန္လည္ထိန္းခ်ဳပ္ရန္၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းၿပီး ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ေရးအတြက္ အဓမၼ တိုက္တြန္းရန္ စသည္တုိ႔ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္က ပို၍ အေရးႀကီးသည္။ ဤႀကိဳးပမ္းေနမႈမ်ားသည္ပင္ စစ္အစိုးရက ေျပာေနသည့္ "ေဘာ္လကန္ႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ ကြဲထြက္မသြားေစရန္ ထိန္းသိမ္း စုစည္းထားရပါသည္" ဟူေသာ အဆိုကို မွတ္ေက်ာက္တင္ရေတာ့မည့္ အခ်ိန္ ျဖစ္ေနသည္။ အကယ္၍ ဤရည္ရြယ္ခ်က္သာ အထမေျမာက္ဘဲ၊ ေသနတ္ ျပန္ေဖာက္လာမည္ ဆိုပါက အဆိုးရြားဆံုး ေသာ အေျခအေနကို ႀကဳံၾကရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ေဒသဆိုင္ရာ မတည္ၿငိမ္မႈ အဆိုးရြားဆံုး ကာလ ေနာက္ တခုကိုလည္း ျဖတ္သန္းၾကရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ ေမးခြန္းမွာ တိုင္းရင္းသား အပစ္ရပ္အဖြဲ႔မ်ားက စစ္အစိုးရ၏ အနာဂတ္ အစီအစဥ္ကို မည္သို႔မည္ပံု တုံ႔ျပန္ႏိုင္မည္နည္း ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ျမင္ရသေလာက္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားမွာ တိုင္းရင္းသား အုပ္စုမ်ားက စစ္ အစိုးရ ေတာင္းဆိုေနသည့္အတိုင္း လြယ္လြယ္ လိုက္ေလ်ာဖြယ္ မရွိပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ၀ ျပည္ ေသြးစည္း ညီညြတ္ေရးပါတီ (UWSP) က ယခုအခါ သူ႔ကိုယ္သူ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ ၀ျပည္နယ္ အထူး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသ အစိုးရအျဖစ္ ေခၚေ၀ၚ အသုံးျပဳေနသည္။ UWSP က ၀ တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသကို "ျပည္နယ္" အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းျပဌာန္း ရန္ ကာလၾကာရွည္စြာကပင္ ေတာင္းဆိုထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ သူတို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ "ရွမ္းျပည္နယ္ အထူးေဒသ ၂" ေအာက္ရွိ ေဒသ မ်ားကို စစ္အစိုးရက အေျခခံဥပေဒသစ္တြင္ သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားသည့္ "ရွမ္းျပည္နယ္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ရတိုင္း" အျဖစ္ ေခၚဆိုရန္ ျငင္းဆန္ေနသည္။

အျခား အင္အားေကာင္းသည့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး အဖြဲ႔ႏွစ္ခုျဖစ္ေသာ ကခ်င္ လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႔ (ေက အိုင္အို) ႏွင့္ မြန္ ျပည္သစ္ပါတီ (NMSP) တို႔က လာမည့္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ သူတို႔အဖြဲ႔အစည္း မ်ားက ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း တရား၀င္ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္ထားၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ ထိုမွ် မက မြန္ျပည္သစ္ပါတီသည္ စစ္တပ္က ေရးဆြဲထားသည့္ ဖြဲ႔စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒကို လက္မခံ ေၾကာင္းအထိ တိုး၍ေျပာထားၿပီး ျဖစ္သည္။

အပစ္ရပ္အဖြဲ႔မ်ား လုပ္ေဆာင္သင့္သည့္၊ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းလည္း ရွိသည့္ အခ်က္ ၂ ခု ရွိပါသည္။ ပထမ အခ်က္မွာ စစ္အစိုးရက အတင္းအက်ပ္ လက္နက္ျဖဳတ္လာမည့္ကိစၥကို လက္ရွိ အေျခအေနတြင္ ျငင္းဆန္ အံတုရန္ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ အဖြဲ႔မ်ားက သူတို႔၏ အဆြယ္အပြား ပါတီမ်ားမွ တဆင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္ ေရာက္ႏိုင္ေသာ္လည္း သူတို႔က စစ္အစိုးရ ေတာင္းဆိုသည့္အတိုင္း လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး၊ တပ္ဖ်က္ေရး၊ သို႔မဟုတ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ နယ္ေျမမ်ား စြန္႔လႊတ္ေရး ကိစၥမ်ားကို အလြယ္တကူ မလိုက္ေလ်ာသင့္ပါ။

ဒုတိယအေနႏွင့္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ တိုင္းျပည္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ေခ်ာေမြ႔စြာ အာဏာလႊဲေျပာင္းေရးတုိ႔ကုိ ျဖစ္ေပၚေစလိမ့္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုလားေန သည့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အခြင့္အေရးလည္း ေပၚေပါက္လာမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ သည့္ တရုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ေဒသဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္သည့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ႏိုင္ငံမ်ားအသင္း (အာဆီယံ) တို႔ သိေစရန္ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဖြဲ႔စည္းပံုကို ျပန္လည္မသတ္မွတ္မီတြင္ စစ္မွန္ေသာ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး၊ ႏိုင္ငံ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို တင္ႀကိဳ လုပ္ေဆာင္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ေဒသ ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းတို႔ကိုလည္း " ေဘာလ္ကန္ႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ ယခု ကြဲမထြက္သြားေစရန္ ထိန္းခ်ဳပ္ထား သည့္ အေျခအေန" မွေန၍ အခ်ိန္မေရြး ေဒသအလိုက္ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ား ျပန္လည္ ျဖစ္ပြားလာႏိုင္ သည့္ အေျခအေန၊ မတည္ၿငိမ္မႈ တိုးပြားလာႏိုင္သည့္ အေျခအေနကို သတိေပး ေျပာဆိုၾကရမည္ ျဖစ္ပါ သည္။ အကယ္၍ အပစ္ရပ္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ စစ္အစိုးရအၾကား ႏိုင္ငံေရး ေျပလည္မႈ ရရွိသည့္တိုင္ ညိႇႏိႈင္း အေပးအယူ ျပဳႏိုင္ျခင္း မရွိပါက စုစုေပါင္းလိုက္လွ်င္ လက္နက္ကိုင္ အင္အား ၄၀,၀၀၀ ေက်ာ္ ရွိ သည့္ က်န္အပစ္ရပ္ ၁၄ ဖြဲ႔၏ အေျခအေနသည္လည္း စိုးရိမ္ဖြယ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားလာႏိုင္သည့္ အေျခအေနကို တရုတ္ႏိုင္ငံကလည္း စိုးရိမ္ပူပန္ႏိုင္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အင္အား ေကာင္းသည့္ ကခ်င္ႏွင့္ ၀ တပ္ဖြဲ႔မ်ား ထိန္းခ်ဳပ္ထားရာ တရုတ္ ျမန္မာ နယ္စပ္ေဒသသည္ပင္ မတည္ၿငိမ္ ေပါက္ကြဲမႈမ်ား ေပၚေပါက္လာဖြယ္ေဒသ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္။

အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ အာခံဆန္႔က်င္မႈ၊ သတိေပး ေျပာဆိုမႈမ်ားႏွင့္အတူ ေတာင္းဆိုခ်က္၂ ခု ကိုလည္း ထည့္သြင္းျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကို ျပန္လည္ ျပဳျပင္ေရးကိစၥႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ေရးကိုလည္း ေတာင္းဆိုရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား မ်ားဟု ဆိုရာ၌ တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ရွမ္း အပစ္ရပ္အဖြဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေဆထင္၊ ရွမ္းျပည္မွ ေရြးခ်ယ္ခံ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အမတ္ ခြန္ထြန္းဦးတို႔လည္း အပါအ၀င္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား သည္ ျပည္မရွိ အဓိက အတိုက္အခံ အင္အားစုမ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားႏွင့္လည္း တသားတည္း ျဖစ္ သည္။ ႏိုင္ငံတကာက ေတာင္းဆိုေနသည္မွာလည္း ဤအခ်က္မ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္လည္း အပစ္ရပ္အဖြဲ႔မ်ားက မဟာဗ်ဴဟာက်က် လႈပ္ရွားၾကရန္ လိုအပ္ၿပီး လႈပ္ရွားမႈကိုလည္း ခ်ိန္ ကိုက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေနပါသည္။ သို႔မဟုတ္ပါက အဖြဲ႔တြင္း အားၿပိဳင္မႈ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ၾကရမည္ျဖစ္ၿပီး အကြဲအျပဲမ်ားလည္း ႀကဳံရႏိုင္ပါေသးသည္။ တခ်ဳိ႕အဖြဲ႔မ်ားက လက္နက္စြန္႔ေရးကို လိုက္ေလ်ာလိုသည္၊ တခ်ဳိ႕က ဆန္႔က်င္လိုသည္ စသည္ျဖင့္ အဖြဲ႔အတြင္း သေဘာထားကြဲမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာ ႏိုင္သည္။ ထို႔အျပင္ လက္နက္ခ်မည္၊ ဆက္တိုက္ၾကမည္ စသျဖင့္ အကြဲအျပဲမ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္။

အမွန္ဆိုရလွ်င္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႔မ်ားအၾကား အတိတ္ကာလကပင္ ပူးေပါင္းရပ္တည္ခဲ့ၾကသည့္ ႏိုင္ငံေရး ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား ရွိေနပါသည္။ စစ္အစိုးရက ၂၀၀၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ ျပန္လည္ စတင္သည့္ အခါ၊ အပစ္ရပ္အဖြဲ႔မ်ား စုေပါင္း၍ စစ္အစိုးရထံ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား ၂ ႀကိမ္တိုင္တိုင္ တင္သြင္းခဲ့ၾကပါသည္။ ပထမအႀကိမ္တြင္ ၈ ဖြဲ႔၊ ဒုတိယ အႀကိမ္တြင္ ၁၃ ဖြဲ႔ (KIO ႏွင့္ NMSP တို႔က ႏွစ္ႀကိမ္စလံုးတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၾက သည္) စသျဖင့္ စုေပါင္း ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကဖူးပါသည္။ ၎ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံ၏ ဒီမို ကေရစီနည္းမက်သည့္ မူ၀ါဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို ေဆြးေႏြးညိႇႏိႈင္းခြင့္ရရန္ႏွင့္ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ခြင့္ ရရန္ ကိစၥ၊ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အမ်ဳိးသားညီလာခံတြင္ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရရန္၊ ျပည္နယ္မ်ားသို႔ အာဏာမ်ား အတိအက် ခြဲေ၀ေပးရန္ စသည့္ ကိစၥမ်ားလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။

အလားတူ စုေပါင္းႀကိဳးပမ္းခ်က္မ်ဳိးကို ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္ ၂ ခု ျဖစ္သည့္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပန္လည္သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား လြတ္ေျမာက္ေစေရးအတြက္ ယခုအခါ ျပန္လည္စတင္သင့္ၿပီ ျဖစ္သည္။ က်ယ္ျပန္႔သည့္၊ စနစ္တက် ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈရွိသည့္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ဳိးကို မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္စြာ ေဆာင္ရြက္သင့္ေပသည္။ တိုင္းရင္းသား အုပ္စုမ်ား၏ ျပည္တြင္းအားကိုသာမက အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားက ပါ၀င္လာၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ားက လက္ခံႏိုင္သည့္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မ်ား ျဖစ္ထြန္းလာေစရန္ ၀ိုင္း၀န္း ႀကိဳးပမ္းလာေစေရးအတြက္ စတင္ လႈပ္ရွားသင့္ေသာ အခ်ိန္ပင္ ျဖစ္ပါ သည္။

အကယ္၍ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး အဖြဲ႔မ်ားသာ ယခုကဲ့သို႔ အေရးပါလွသည့္ သမိုင္း၀င္ အလွည့္အေျပာင္းတြင္ ညီညြတ္စြာ ပူးေပါင္းရပ္တည္ျခင္း မရိွခဲ့ပါက၊ ဗ်ဴဟာေျမာက္စြာ မလႈပ္ရွားႏိုင္ပါက သူတို႔အဖို႔ အေျခပ်က္ၾကရ မည္ ျဖစ္သည္။ စစ္အစိုးရ က်င့္သံုးေနသည့္ "ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရး" ေထာင္ေခ်ာက္ ေက်ာ့ကြင္းထဲသို႔ သက္ဆင္းၾကရဖြယ္ ရွိေနသည္။

ေရရွည္ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ စစ္အစိုးရ ေရးဆြဲထားသည့္ အေျခခံဥပေဒေအာက္တြင္ အမ်ားဆံုး နစ္နာၾကမည့္ သူမ်ားမွာ တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ ဗဟိုဦးစီးခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ကဲလြန္းေသာ ႏိုင္ငံတခုအျဖစ္ ဆက္လက္ရွိေနေပဦးမည္။ သမၼတကို အပ္ႏွင္းထား သည့္ ဒီမိုကေရစီနည္း မက်လွေသာ အာဏာႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဆင့္တိုင္းတြင္ စစ္တပ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္ေနမည္ ဆိုျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းလာဖြယ္ မရွိပါ။ တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုလားေနၾကသည့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သည္လည္း ေပၚေပါက္လာဖြယ္ မရွိေခ်။

ဤအေျခအေနတြင္ စစ္တပ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ စစ္အစိုးရႏွင့္ နီးစပ္သူ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္ ကုန္သည္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသား မူးယစ္ရာဇာမ်ား၊ လူကုန္ထံမ်ားကသာ တိုင္းရင္းသားမ်ား နယ္ေျမအတြင္းရွိ သဘာ၀ သယံဇာတရင္းျမစ္မ်ားကို စိတ္ႀကိဳက္ထုတ္ယူ သံုးစြဲၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ေဒသခံ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူမ်ားအတြက္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ဆက္လက္ ျငင္းပယ္ခံရဦးမည္ ျဖစ္သည္။ အလားတူ အေျခအေနမ်ဳိးကို ေနရာ အႏွံ႔အျပားတြင္ ႀကဳံေတြ႔ရၿပီး ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ တရုတ္သစ္ကုမၸဏီမ်ားက သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ သစ္ခုတ္သမားမ်ား၊ ကားေမာင္းသူမ်ား၊ လုပ္သား မ်ားျဖင့္ လာေရာက္၍ ၀ ေဒသအတြင္း သစ္ကြက္မ်ားကို ခုတ္လွဲေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ေဒသခံလူထုက ဆင္းရဲ ၿမဲ၊ လူမႈဒုကၡမ်ား ခံစားရၿမဲ ရွိေနၾကသည့္အျပင္ မူးယစ္ေဆးစြဲမႈ၊ ျပည့္တန္ဆာျဖစ္ရမႈ၊ ေရာဂါဘယ ထူေျပာမႈ မ်ားသာ ပိုမိုမ်ားျပားလာရသည္။

၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ညံ့ဖ်င္းသည့္ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ေလာဘေဇာတက္ေနၾကသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားတြင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးဆံုးရႈံးရမႈ မ်ား၊ ပိုမိုဖ်က္ဆီးခံရမႈမ်ား ႀကဳံေတြ႔ရရန္သာ အေၾကာင္းရွိေနသည္။ တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈ၊ စာေပ၊ ၀ိေသသလကၡဏာမ်ား ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းေရး ဆိုသည္မွာပင္ ၿခိမ္းေျခာက္ခံေနရသည့္ အေျခအေနျဖစ္ သည္။ အေၾကာင္းမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆံုးျဖတ္ခြင့္အာဏာ လံုး၀ကင္းမဲ့ေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။

ထိုမွ်မက တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးကာလတြင္ စစ္တပ္အေရးကိစၥ သက္သက္ကိုသာ လြတ္လပ္စြာ ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ေတာ့မည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပို၍ဒုကၡမ်ားဖြယ္ ရွိေန သည္။ စစ္တပ္အတြက္ လူအင္အားစုေဆာင္းမႈ၊ ကေလးစစ္သားမ်ား ျပႆနာ၊ အဓမၼ ေျပာင္းေရႊ႔ေနရာခ် ထားမႈ၊ အဓမၼလုပ္အားခိုင္းေစမႈ၊ ေျမျမဳပ္မိုင္း ျပႆနာ၊ ျပည္တြင္း ထြက္ေျပးေနၾကရသည့္ အေျခမဲ့ ဒုကၡ သည္မ်ား၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ဒုကၡသည္မ်ား ထြက္ေျပးေနရျခင္း၊ မုဒိမ္းျပဳက်င့္မႈမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ား စသည့္ စစ္တပ္ကို အထိန္းအကြပ္မရွိ အာဏာသံုးခြင့္ ေပးထားေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေနသည့္ အမူအက်င့္မ်ားကိုလည္း မေျဖရွင္းႏိုင္ဘဲ ဆက္လက္ ႀကဳံေတြ႔ေနၾကရဦးေတာ့မည္ ျဖစ္ သည္။ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားတြင္ ပို၍ ဆိုးရြားစြာ ခံစားေနခဲ့ၾကရသလို ဆက္၍လည္း ခံစားရ ဖြယ္ ရွိေနသည္။

စဥ္ဆက္မျပတ္ ႀကဳံေတြ႔လာခဲ့ရေသာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ား၊ စီးပြားေရးအရ ကမၻာလႊမ္းပတ္ ဆက္သြယ္မႈအရ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ ဆိုးက်ဳိးမ်ားေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားသည္ ပညာရွင္ေဟာ့ဘ္ (Hobbes) ေဖာ္ျပခ့ဲသလို "အထီးက်န္ ျဖစ္ေနရေသာ၊ ဆင္းရဲေသာ၊ ညစ္ညမ္းေသာ၊ ရက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ၊ မဖံြ႔ၿဖိဳးေသာ" ေဒသ မ်ားသာ ျဖစ္ေနၾကေပမည္။

ေရြးခ်ယ္မႈက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သေဘာသာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ သူတို႔၏ တိုင္းရင္း သား လူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ အႏွစ္ ၆၀ ေက်ာ္ဆင္ႏႊဲလာခဲ့သည့္ ေတာ္လွန္ေရးကို သစၥာေဖာက္ၾကမည္ေလာ၊ သို႔ မဟုတ္ ထိေရာက္ေသာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္က်င့္သံုးၿပီး တိုင္းရင္းသားမ်ား တန္းတူအခြင့္အေရးအတြက္ အတူ တကြ ရပ္တည္တိုက္ပြဲ၀င္ၾကမည္ေလာ ဟူ၍ ေရြးခ်ယ္ရေတာ့မည့္ အေျခအေန ျဖစ္သည္။ က်န္သည့္ ကိစၥ မ်ားကို သမိုင္းကသာ အဆံုးျဖတ္ေပးမည္ ျဖစ္ပါသည္။

မင္းဇင္ေရးသားသည့္ Ethnic Minorities Hold the Key to Burma’s Future ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။

ကိုမင္းဇင္သည္ ျပည္ပအေျခစိုက္ သတင္းေထာက္တဦး ျဖစ္ၿပီး ကယ္လီဖိုးနီးယား တကၠသိုလ္ (ဘာကေလ) သတင္းစာပညာ ေက်ာင္း၌ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေနသည့္ ဆရာတဦးျဖစ္ပါသည္။္



မင္းဇင္
REF: ဧရာဝတီ

0 comments:

အေပၚသို႔