Monday, January 14, 2013

ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္နဲ႔ …

ကိုစိုး
January 12, 2013

“ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္”လို႔ ဆိုတဲ့ စကားလုံးကို ေတြ႕လိုက္ရေတာ့ အလြန္ စိတ္၀င္စားသြားပါတယ္။

ေနျပည္ေတာ္ရွိ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီေတာ္ႀကီးကို မၾကာေသးခင္က သြားေရာက္ဖူးေျမာ္ခဲ့ရစဥ္ ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရတာပါ။ ေစတီေတာ္ ရင္ျပင္ ေပၚကို ဓာတ္ေလွကားနဲ႔ တက္လာခဲ့ရာ အေရွ႕ေတာင္အရပ္မွာ အျမင့္ေပ ၁၀၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ ကမၸည္းေမာ္ကြန္းတိုင္ ရွိပါတယ္။ ေမာ္ ကြန္းတိုင္မွာ ေရးထိုးထားတဲ့ ေမာ္ကြန္း ကမၸည္းလႊာက စစခ်င္း စကားလုံးပါ။

ေမာ္ကြန္းလႊာကို ဆက္ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ -

“ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္
ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီေတာ္ ပရိ၀ုဏ္
သာသနမဟာဓဇဂၢ ၊ သာသနာ့မဟာတံခြန္တိုင္ေတာ္
ေမာ္ကြန္း ကမၸည္းလႊာ…” အစခ်ီၿပီး ေမာ္ကြန္းတိုင္ စတည္တဲ့ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၀ ရက္၊ စေနေန႔၊ တံခြန္တိုင္ အျမင့္ ၁၀၈ ေပ၊ တံခြန္တိုင္ အခ်င္း၊ တံခြန္တိုင္ ထိပ္မွာရွိတဲ့ ဟသၤာ႐ုပ္ အျမင့္၊ နတ္မင္းႀကီး ေလးပါးအျမင့္ ေတြကို အဂၤလိပ္၊ ျမန္မာ ႏွစ္ ဘာသာ နဲ႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ေမာ္ကြန္းလႊာ ေအာက္ဆုံးမွာလည္း -

“ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္၊ ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္၊ ဥပၸါတသႏၲိ ကုန္းေတာ္ျပင္ရွိ ျမန္မာမႈ အႏုလက္ရာ တန္ဖိုး မျဖတ္ႏုိင္ သည့္ အနဂၣရတနာ စုံလင္စြာျဖင့္ ေ၀ဆာဆန္းျပား ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ သပၸာယ္ေတာ္ မူလွေသာ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီေတာ္ ျမတ္ႀကီး အား အထြတ္အျမတ္ ပူဇာ အေဆာင္အေယာင္ တန္ဆာ အျဖစ္ အေလာင္းေတာ္ ေရႊဟသၤာမင္းပုံ၊ စတုေလာကပါလ နတ္မင္းႀကီး ေလးပါး၊ တံခြန္လုံး အစုံမ်ားပါရွိသည့္ ဤသာသနမဟာဓဇဂၢ၊ သာသနာ့မဟာ တံခြန္တိုင္ေတာ္ႀကီးျဖင့္ ရင္ျပင္ေတာ္ အေရွ႕ေတာင္ ေထာင့္ အရပ္တြင္ ထားရွိ၍ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ပါသည္။”လို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။

အဲဒီ ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္ ဆိုတဲ့ စကားလုံးက အေတြးကို ဆြဲဆန္႔ေစခဲ့ပါတယ္။ ရာဇဓာနီ(ရာဇဌာနီ) ဆိုတာ ပါဠိစကားပါ။ အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သူ ရွင္ဘုရင္ စံျမန္းရာ ၿမိဳ႕ေတာ္ လို႔ အဓိပၸာယ္ယူရင္ ရပါမယ္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္၊ ရာဇဓာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္ ဆုိေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံကို အုပ္စိုးတဲ့ ဘုရင္မင္းျမတ္ စံျမန္းနန္းစိုက္ရာ ၿမိဳ႕ေတာ္ ေနျပည္ေတာ္ လို႔ ဆိုရမွာပါ။

ရာဇဌာနီ မင္းေနျပည္ေတာ္ကို စဥ္းစားရင္း မ်က္စိထဲမွာလည္း စစ္အာဏာရွင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး သန္းေရႊကို ခ်က္ခ်င္းျမင္ေယာင္ မိပါတယ္။

နအဖ စစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးဟာ အခုဆိုရင္ အၿငိမ္းစားယူသြားတာ တႏွစ္ေက်ာ္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ လူအမ်ားက လည္း သူ႔ကို မေမ့ၾကေသးပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ စစ္ အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကိုပါပဲ။

အဲဒီ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြထဲမွာ ေနျပည္ေတာ္ ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕ တည္ေဆာက္တာ၊ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီေတာ္ႀကီးကို ဦးေဆာင္ တည္တာ ေတြဟာ ထူးျခားတဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ျပည္တြင္း ျပည္ပက အလြန္စိတ္၀င္တစား ရွိၾကပါတယ္။ သူ႔ကို ေနာက္ကြယ္ မွာ ဘ၀ရွင္ မင္းၾတားႀကီး အစရွိတဲ့ ပေဒသရာဇ္ အာဏာရွင္ ဘုရင္တပါးလို ေခၚေ၀ၚ သုံးစြဲၾကတာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိပါတယ္။

အခုလို ၿမိဳ႕သစ္ နန္းသစ္ ေရႊ႕ေျပာင္းတည္ေဆာက္တာ၊ ဘုရားတည္ ေက်ာင္းေဆာက္တာေတြဟာ ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္(၁၇၅၂ ကေန ၁၈၈၅ ခုႏွစ္အထိ) ျဖစ္တဲ့ မင္းတုန္းမင္း(နန္းစံ ႏွစ္ ၁၈၅၃-၁၈၇၈) အပါအ၀င္ ေရွးျမန္မာ ရွင္ဘုရင္ အဆက္ဆက္ ျပဳခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာ ထုံးတမ္း တခု လိုပါပဲ။ မင္းတုန္းမင္းက ရတနာပုံ မႏၲေလး ေနျပည္ေတာ္ ကို အမရပူရ ကေန မႏၲေလးၿမိဳ႕ကို ေျပာင္း ေရႊ႕တည္ေထာင္ခဲ့တာပါ။

ထိုင္းႏုိင္ငံက သုေတသန ပညာရွင္ ဒူယာပက္ ပရီခ်ာရာ့ရွ္ (Dulyapak Preecharushh) ေရးတဲ့“ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္သစ္ ေနျပည္ေတာ္” (Naypyidaw , The New Capital of Burma) ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ျမန္မာဘုရင္ေတြ နန္းစိုက္ရာ ၿမိဳ႕ေတြကို ေျပာင္း ေရႊ႕ရျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သုံးသပ္ထားပါတယ္။

လံုၿခံဳေရးနဲ႔ စစ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာအရ ေျပာင္းေရႊ႕တာ။ အင္အား အာဏာ အားေကာင္းဖို႔ စုစည္းလိုမႈ၊ ဘုန္းတန္ခိုး စြမ္းအားျပလိုမႈ နဲ႔ ႏုိင္ငံေရး ပဋိပကၡေတြေၾကာင့္ ေျပာင္းေရႊ႕တာ။ ေနာက္တခုကေတာ့ ဘာသာေရး အေၾကာင္းျပခ်က္ပါ။ ဗုဒၶက ဗ်ာဒိတ္ေပး ခဲ့တယ္ ဆုိတဲ့ေနရာ၊ နကၡတၱ ေ၀ဒ ပညာရွင္ေတြ၊ ပုဏၰား ပညာရွိေတြရဲ႕ အႀကံေပးခ်က္အရ ေျပာင္းေရႊ႕တာ။ စိုက္ပ်ိဳးေရး ျဖစ္ ထြန္းတဲ့ ကုန္းတြင္းပိုင္းကို ေျပာင္းေရႊ႕တာ။ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးနဲ႔ ဓေလ့ထုံးတမ္း အစဥ္အလာေတြအေပၚ စဥ္းစားခ်က္အရ ေနရာေရြးခ်ယ္ၿပီး ေျပာင္းေရႊ႕ နန္းစိုက္တာေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ ဒူယာပက္ ပရီခ်ာရာ့ရွ္ က ဆိုထားပါတယ္။

စစ္အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးကေတာ့ အဘယ္သို႔ေသာ စဥ္းစားခ်က္ အေျခခံမူအရ ေနျပည္ေတာ္ကို ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ အျဖစ္ ေျပာင္းေရႊ႕ တည္ေဆာက္ရသလဲ ဆိုတာ မသိရွိရပါ။ ဒါေပမယ့္ စစ္အာဏာရွင္ႀကီး အေနနဲ႔ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္တပါးလို ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵရွိပုံ တခ်ိဳ႕ကို ၂၀၀၇ ခု ႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွာ သိရွိခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီ ကာလအတြင္း ပုဂံ ကိုသြားၿပီး ဘုရားဖူး လွဴဒါန္း တာေတြ လုပ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရႊစည္းခုံ ဘုရားမွာ ပန္းေရာင္းတဲ့ မိန္းကေလးတဦးကိုေခၚ မင္းသမီးလို ၀တ္ခိုင္းၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မႉးႀကီးကို ပန္းဆက္ ခိုင္းတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။

အစိုးရနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ သံဃာေတာ္ တပါးကေတာ့ ဒီလုပ္ရပ္ဟာ ေဗဒင္ ယၾတာေခ်တာ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘုန္းတန္ခိုး အာဏာ ထက္တဲ့ ပေဒသရာဇ္ ရွင္ဘုရင္တပါးရဲ႕ ျပဳမူပုံမ်ိဳးလို႔လည္း ယူဆစရာပါ။ ၿပီးေတာ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္ အိုႀကီးက ပုဂံမွာရွိတဲ့ မင္းအိုခ်မ္း သာ ဘုရား၊ မ်က္ေတာ္ေျပ ဘုရား၊ ဆင္မ်ားရွင္ ဘုရား ေတြမွာလည္း ယၾတာေခ်ျခင္း အမႈေတြ ျပဳခဲ့ပါေသးတယ္။ ဘုရား ဘြဲ႕အမည္ ေတြကလည္း စိတ္၀င္စားစရာပါ။

အဲဒီ အာဏာရွင္ႀကီးက အစိုးရ ၀န္ႀကီးဌာနေတြကို ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလအတြင္းမွာ ေနျပည္ေတာ္ကို ေျပာင္းေရႊ႕လိုက္ၿပီး ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ အတြင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ အျဖစ္ သတ္မွတ္ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။

၂၀၀၆ အတြင္းမွာပဲ ဥပၸါတသႏၲီ ေစတီႀကီးကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ေရႊတိဂုံ ေစတီ ပုံစံယူၿပီး စတည္ခဲ့တာပါ။ ၂၀၀၉ ခု မွာ ေစတီႀကီး အၿပီး သတ္ ထီးေတာ္တင္လို႔ ပြဲလမ္းသဘင္ေတြလည္း ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ဥပၸါတသႏၲိ ဆိုတဲ့ ဘြဲ႕အမည္ကို သတ္ မွတ္တာက ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းေ၀းျခင္း အဓိပၸာယ္ကို ယူၿပီး သတ္မွတ္တာလို႔လည္း သိရပါတယ္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီးက ေရွးေခတ္ ပေဒသရာဇ္ ရွင္ဘုရင္ေတြ အလားသ႑န္ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီႀကီးကိုလည္း ရွင္ဘုရင္ေတြက နန္းဦး ေစတီ၊ နန္းတက္ ဘုရား သဖြယ္ တည္သလိုမ်ိဳး တည္တာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံက တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သူေတြ ဘုရားတည္တဲ့ အေၾကာင္းေတြးရင္ တပါတီ အာဏာရွင္ ဦးေန၀င္းကိုလည္း သတိရေစပါတယ္။

ဦးေန၀င္းဟာ မဟာ၀ိဇယေစတီ ကို ၁၉၈၀ ေလာက္ က သာသနာသန္႔ရွင္းေရး အထိမ္းအမွတ္ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေရႊတိဂုံ ေစတီ အနီးမွာ စတင္ တည္ခဲ့တာပါ။ ၁၉၈၆ ခုမွာ အၿပီးသတ္ၿပီးေနာက္ ၂ ႏွစ္ ေလာက္အၾကာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ ေတာ္လွန္ေရး လူထုအုံႂကြမႈ ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ဦးေန၀င္း အာဏာ လက္လႊတ္ခဲ့ရပါတယ္။

တိုက္ဆိုင္မႈလို႔ပဲ ဆိုရမလား။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး သန္းေရႊလည္း ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီႀကီး အၿပီးသတ္ တည္ၿပီး ေနာက္ ၂ ႏွစ္ေလာက္ အၾကာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရကို အာဏာလႊဲေပးလိုက္ရ ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေနျပည္ေတာ္ကို လွ်ပ္စစ္မီးေတြ ထိန္ထိန္လင္းလို႔ လမ္းမက်ယ္ႀကီးေတြ၊ တိုက္တာ အေဆာက္အအုံႀကီးေတြ၊ အစိုးရ ႐ုံး ဌာနေတြ၊ ဟိုတယ္ ေတြ၊ တည္းခိုခန္းေတြ၊ ေစ်းေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ၊ ႐ုပ္ရွင္႐ုံေတြ၊ အထူးကု ေဆးခန္းေတြ ေဆး႐ုံေတြ၊ အေ၀းေျပး ကား၀င္း၊ ေဘာလုံး ကြင္း၊ အားကစားကြင္း၊ ေရတြင္း ေရကန္ ပန္းၿခံေတြ၊ အပန္းေျဖ အနားယူစရာ ေနရာေတြနဲ႔ ျပည့္စုံေအာင္ တည္ေဆာက္ ထားၿပီးပါၿပီ။ ေဒသခံတဦးေျပာတဲ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ မီးမလင္းလို႔ ဘယ္ရမလဲ ဆိုတဲ့ စကားကိုလည္း သတိရမိပါတယ္။

တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ မူရင္းေဒသခံေတြ အေနနဲ႔ ဆုံး႐ႈံးနစ္နာမႈေတြ ရွိသလို၊ တခ်ိဳ႕ ေနရာေတြမွာေတာ့ မူလထက္ တန္ဖိုး အဆ ရာေထာင္ခ်ီ တက္သြားတာေတြ ရွိပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ နယ္ေျမဟာ က်ယ္၀န္းလို႔ သြားေရး လာေရး ခက္ခဲတဲ့ ေနရာေတြ ရွိသလို၊ စည္ကားတဲ့ ေနရာေတြလည္း ရွိေနပါၿပီ။ ေနျပည္္ေတာ္မွာရွိတဲ့ လမ္းေတြအမ်ားႀကီးထဲက ပ်ဥ္းမနားနဲ႔ ပုဗၺသီရိ ၿမိဳ႕နယ ္ၾကား က ရာဇဌာနီလို႔ အမည္ေပးထားတဲ့ လမ္းမႀကီးကေတာ့ လူသုံးနည္းေနပါေသးတယ္။။

ဒါေပမယ့္ ေမးစရာ ေမးခြန္းလည္း ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီ ရန္ကုန္ကို ေျခစုံကန္ ပစ္ထားခဲ့ၿပီး တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ ေနျပည္ေတာ္ ရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္ ဘတ္ဂ်က္ဟာ ဘယ္ေငြစာရင္း ေခါင္းစဥ္အရ သုံးတာလဲ။ ဘယ္က ရတဲ့ ေငြေတြလဲ။ ကုန္က်စရိတ္ ဘယ္ေလာက္ ရွိလဲ ဆိုတာပါပဲ။

ေနျပည္ေတာ္ ဥပၸါတသႏၲိ ေစတီႀကီးရဲ႕ ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚမွာ လက္ယာရစ္ ပူေဇာ္ရင္းနဲ႔ အေတြးဆင့္ပြားေနရာမွ ၀န္းက်င္ကို စူးစမ္း မိေတာ့ အမ်ားျပည္သူ နားရက္ျဖစ္လို႔ ဘုရားဖူးလာသူေတြနဲ႔ စည္ကားေနတာကို သတိထားမိပါတယ္။ ညေနခင္း အခ်ိန္ ျဖစ္လို႔ လည္း ေစတီေတာ္ႀကီးနဲ႔ ေန၀င္ဆည္းဆာကို ယွဥ္တြဲ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္ … ။

Ref: ဧရာ၀တီ

0 comments:

အေပၚသို႔