Tuesday, September 27, 2011

ျမစ္ဆံုဆည္စီမံကိန္း ေလ့လာေတြ႔ရွိမႈမ်ား ျပည္သူကို ေျပာျပလိုတဲ့ ေဒါက္တာထင္လွ

ထြန္းထြန္း
ေသာၾကာေန႔၊ စက္တင္ဘာလ ၂၃ ရက္ ၂၀၁၁

နယူးေဒလီ (မဇၥ်ိမ) ။ ။ ျမစ္ဆံုဆည္ စီမံကိန္း ကန္႔ကြက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနခ်ိန္ ဆည္ တည္ေဆာက္ျခင္း ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာႏိုင္ေသာ အက်ဳိးဆက္မ်ားကို ေလ့လာခဲ့ေသာ ဇီဝမ်ဳိးစံုမ်ဳိးကြဲႏွင့္ သဘာဝ ထိန္းသိမ္းေရး အသင္း Biodiversity And Nature Conservation Association (BANCA) ဥကၠဌ ေဒါက္တာထင္လွက သူ၏ ေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္မ်ား ျပည္သူလူထုကို ခ်ျပလိုေၾကာင္းႏွင့္ ေျပာဆိုခြင့္ ရရွိရန္ အစိုးရႏွင့္ တ႐ုတ္ ကုမၸဏီကို ေတာင္းဆိုေပးပါရန္ ပန္ၾကား လိုက္သည္။

ေလ့လာမႈအတြက္ စီမံကိန္း ကုမၸဏီႏွင့္ သေဘာတူညီမႈတြင္ မည္သည့္ကိစၥကိုမွ် ထုတ္ေဖာ္ျခင္း မျပဳရန္ သေဘာတူညီ ထားသည့္ အတြက္ ေျပာဆိုခြင့္ မရျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ခြင့္ျပဳခ်က္ မရခ်င္း ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ရမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ဆုိသည္။

BANCA အဖြဲ႕မွာ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း ေရအား လွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းေၾကာင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ အေပၚ သက္ေရာက္မႈ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ငါးလၾကာ ေလ့လာ ဆန္းစစ္ခဲ့သည္။ ေလ့လာမႈမ်ား အတြင္း သစ္ေတာ ပ်က္စီးျခင္းမ်ား၊ သဘာဝ ေတာ႐ိုင္း တိရစၦာန္မ်ားအား စည္းကမ္းမဲ့ ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္၊ ေရာင္းခ်မႈမ်ား ေတြ႔ခဲ့ရသည္ဟု ေျပာသည္။

စက္တင္ဘာလ ၁၇ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ ဆည္စီမံကိန္းမ်ား အလုပ္႐ံု ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ လည္း ေလ့လာခဲ့မႈ မ်ားအား “သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လူမႈ ပတ္ဝန္းက်င္ ဆုိင္ရာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ” စာတမ္းကို တင္သြင္းခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းစာတမ္းမွ ေတြ႔ရွိမႈအားလံုး မဟုတ္ဘဲ တခ်ဳိ႕အဝက္ကိုသာ တင္ျပခြင့္ ရရွိခဲ့ျခင္းဟု သိရသည္။

ယင္းအျပင္ စက္တင္ဘာလ ၂၃ ရက္ေန႔တြင္လည္း သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ ျပဳလုပ္မည္ဟု သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚ ခဲ့ၿပီး ယင္းကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မဇၥ်ိမ သတင္းေထာက္ ထြန္းထြန္းက ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ထားသည္။


------------------------------////////////////////////////////////------------------------------------


ဒီကေန႔ ဆရာတို႔ BANCA က ေနျပည္ေတာ္မွာလုပ္တဲ့ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲမွာ တင္ျပခဲ့တဲ့ အစီရင္ခံ စာကို သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ လုပ္မယ္ သိရပါတယ္။ ဟုတ္ပါသလား။

“မဟုတ္ပါဘူးခင္ဗ်။ အဲဒါက က်ေနာ္တို႔ နာမည္ကို က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရဘဲနဲ႔၊ က်ေနာ္ တို႔ကိုလည္း ခြင့္မေတာင္း ဘဲနဲ႔ အဲဒီ ျမန္မာႏုိင္ငံ ငွက္နဲ႔ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး အသင္းသား ဦးစိုးညြန္႔တို႔ အလြဲသံုးစား လုပ္ၿပီး သူတုိ႔ လုပ္မယ္ဆုိၿပီး ေျပာထားတာပါ။ သူ ဘာလို႔ အဲဒီလုိ လုပ္လဲေတာ့ က်ေနာ္တို႔လည္း ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုေတာ့ မသိပါဘူး။ က်ေနာ္တုိ႔ သတိေတာ့ ေပးထားပါတယ္။ ဒါမလုပ္သင့္တဲ့ဟာလုိ႔ က်ေနာ္တို႔ သတိေပး ထားပါတယ္။ က်ေနာ္လည္း ျပန္ၿပီးေတာ့ ဂ်ာနယ္ထဲမွာ ျပန္ထည့္ ထားပါတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ လုပ္တဲ့ဟာ မဟုတ္ပါဘူးဆိုတာ”

“အင္တာနက္ေပၚကို က်ေနာ္တုိ႔ တင္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကိုလည္း မတုိင္ပင္ဘူး။ က်ေနာ့္ နာမည္ေတာ့ သုံးၿပီးေတာ့ အလြဲသံုး စားလုပ္ၿပီးေတာ့ သံုးသြားတာပါ”

“က်ေနာ္လုပ္ခ်င္ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ လုပ္မွာေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ကို အားကိုးစရာမွ မလိုဘဲဟာကို။ က်ေနာ့္ကို ေတြ႔ခ်င္တဲ့ သူေတြက အခုအခ်ိန္မွာ အမ်ားၾကီး။ က်ေနာ္က ေျပာခြင့္ မရလို႔သာ မေျပာတာ။ က်ေနာ္လည္း ကိုယ့္တုိင္းျပည္ ခ်စ္တဲ့သူပဲဗ်ာ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔ လုပ္သင့္တာက ဒီအခ်ိန္မွာေတာ့ အစိုးရဆီကေန ၿပီး BANCA ကို လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ေျပာခြင့္ေပး ေပးပါဆိုတာ ခြင့္ေတာင္းလိုက္။ အဲဒါဆို က်ေနာ္ အကုန္ လုပ္ေပးလုိ႔ ေျပာတာ။ သူတို႔က အဲဒါကို ဇြတ္လုပ္ ပစ္လုိက္တယ္။ က်ေနာ္မသိဘဲ လုပ္တယ္ဗ်ာ”

ဘယ္အခ်ိန္က်ရင္ေကာ BANCA အေနနဲ႔ သီးသန္႔ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ လုပ္ဖို႔ရွိလဲ။

“အဲဒါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ မဆိုင္ေတာ့ဘူးနဲ႔ ထင္တယ္ဗ်။ ဒါကေတာ့ အစိုးရကေန တ႐ုတ္က စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္သြားတဲ့ CPI တို႔က ေနၿပီးေတာ့ ဒါကို လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလိုက္ၿပီ။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ေျပာပါေတာ့လို႔ေျပာမွ က်ေနာ္တို႔ က ေျပာလို႔ ရမွာေလ”

ေနျပည္ေတာ္မွာ တင္သြင္းခဲ့တာကေကာ CPI ရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ တင္သြင္းခဲ့တာလား။

“ဟုတ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ အဲဒီေလာက္ေတာ့ ေျပာလို႔ ရပါတယ္ဆိုလို႔ အဲဒီေလာက္ ေျပာတာပါ။ က်ေနာ္ သတင္းထဲမွာ ပါတဲ့ ဟာထက္ေတာ့ ပိုမေျပာႏုိင္ဘူးဗ်။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္က က်ေနာ္ ေျပာတယ္မလား။ စာခ်ဳပ္ရွိတယ္ ဆိုေတာ့ က်ေနာ့္မွာ ေျပာပိုင္ခြင့္ မရွိဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါပါပဲ။ က်ေနာ္ အဲဒီထက္ ေျပာလို႔ရွိရင္ က်ေနာ့္ကို တရား စြဲလိမ့္မယ္ဗ်”

ေနျပည္ေတာ္မွာ တင္သြင္းခဲ့တဲ့ အစီရင္ခံစာကေကာ ေလ့လာမႈ ျပဳလုပ္တုန္းက ေတြ႔ရွိခဲ့တာေတြကို အေျခခံ ေရးသား ထားတာလား။

“ဟုတ္ပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ အဲဒါကို ျပန္စစ္ၿပီးမွ မွန္ကန္ပါတယ္ ဆိုၿပီး က်ေနာ္တို႔က၊ သူတို႔လည္း က်ေနာ္ တို႔ကုိ ျပန္စစ္ခိုင္းပါတယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ အေျပာခံရမွာ စိုးလို႔ ျပန္စစ္ခိုင္း ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ စစ္ၾကည့္ေတာ့လည္း က်ေနာ္တို႔ ေျပာခိုင္းတဲ့၊ က်ေနာ္တို႔ ေရးထားတဲ့ဟာပါပဲ”

“အကုန္လံုးေတာ့ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ တခ်ဳိ႕ဟာေတြက အမ်ားႀကီး ခ်န္တာေပါ့။ အဲဒါေတြက Details ေတြ ကေတာ့ သူတို႔ကို ေမးမွ အဲဒါရမွာပါ”

ပညာရွင္တေယာက္အေနနဲ႔ တိုင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈမွာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈ၊ မထိခိုက္မႈဟာ ဘယ္ေလာက္ထိ အေရး ၾကီးတယ္လို႔ ေျပာႏုိင္ပါသလဲ။

“က်ေနာ္တို႔က တုိင္းျပည္ Develop ျဖစ္ဖို႔ ဆိုတာထက္ ေရရွည္ Develop ျဖစ္ဖို႔ ေပါ့ဗ်ာ။ အခု Develop ျဖစ္ၿပီး ပ်က္သြားလုိ႔ ရွိရင္လည္း မေကာင္းဘူးေလ။ အဲဒီေတာ့ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္လို႔ရွိရင္ Development မွန္သမွ် အကုန္လံုးက ေရရွည္ခံမွာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ေနာက္လာ ေနာက္သားေတြ အတြက္ကလည္း ဘာမွ က်န္မွာ မဟုတ္ဘူး။ Resources ေတြ ဘာမွ က်န္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ အကုန္လံုး သြားေနတာ အကုန္လံုးက Sustainable Development ေပါ့။ ေရရွည္တည္တံ့ ခိုင္ၿမဲတဲ့ Development ကို က်ေနာ္တုိ႔ သြားေနတာပါ။ အဲဒီမွာ ပတ္ဝန္းက်င္က အေရး အႀကီးဆံုးပါပဲ”

တုိင္းျပည္ ဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔ အတြက္ လွ်ပ္စစ္ထုတ္ရင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ မထိခိုက္ဘဲ ထုတ္ႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္း ရွိပါသလား။
“အဲဒါေတြကေတာ့ အခုလို Environment Impact Assessment ေတြ အခုလို လုပ္၊ လုပ္ၿပီးလုိ႔ရွိရင္ ေရ အသံုးခ်မႈ မ်ားျပားတဲ့၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးႏုိင္တဲ့ ေျမ အသံုးခ်မႈ၊ ေရ အသံုးခ်မႈေပါ့။ ၿပီးေတာ့ ေလ အသံုးခ်မႈ မ်ားျပားတဲ့ ဟာေတြ အကုန္လံုးကုိ က်ေနာ္တို႔ EIA လုပ္ၿပီးေတာ့ Potential Impact ေတြ ရွာ။ ရွာၿပီးေတာ့ အဲဒီဟာေတြ အကုန္လံုးကို က်ေနာ္တို႔က ဘယ္လို ေျဖေလ်ာ့တဲ့ နည္းေတြ ရွိမလဲ ဆိုတာေတြရွာ။ တခုနဲ႔ တခုေတာ့ မတူဘူး ေပါ့ဗ်ာ”

“အဲဒါေတြကို EIA လုပ္ၿပီးေတာ့၊ လုပ္သြားလို႔ရွိရင္ေတာ့ ဒါ ေရရွည္ Development အတြက္ ေကာင္းပါတယ္။ အဲဒီလို လုပ္သင့္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတကာလည္း အဲဒီလိုပဲ ခ်ိတ္ဆက္ ေနၾကတာပါပဲ”

ေလ့လာမႈ ခရီးစဥ္အတြင္း သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေတြ႔ခဲ့ရတာထဲက အမွတ္တရ တခုက ဘာရွိႏုိင္မလဲ။ ဥပမာ သစ္ေတာ ပ်က္စီးမႈ လိုဟာမ်ဳိးေပါ့။

“ေရႊတူးတာတို႔၊ အဲဒီ ေျမေတြ ပ်က္စီးကုန္တာေပါ့ေလ။ သစ္ေတြ အတိုင္းအဆမရွိ ထုတ္ေနၾကတဲ့ ဟာေတြကေတာ့ က်ေနာ္ သြားတဲ့အခ်ိန္မွာ အဲဒါေတြ ေတြ႔တဲ့အခါက်ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသတာေပါ့။ အဲဒီေလာက္ထိေအာင္ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ မထင္ဘူးေပါ့။ အဲဒါ က်ေနာ္ရဲ႕ ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသတဲ့ အခ်က္ထဲမွာ အဲဒါပါတယ္။ အဲဒီေလာက္ ထိေအာင္ လုပ္ေနၾကတယ္ ဆိုတာ မသိဘူး”

“ျမစ္ဆံုဆုိတာ အရင္က ေမခေကာ၊ မလိခေကာက ေရၾကည္ၾကည္ေလးေတြနဲ႔ အင္မတန္ လွတဲ့ ေနရာေတြက အခုက ေရႊတူး တာတို႔၊ ေတာမရွိတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေရတိုက္စားလို႔ ျမစ္ေရေတြက အကုန္ ေနာက္ေနၿပီ။ ျမစ္ဆံုက က်ေနာ္တုိ႔ လြန္ခဲ့တဲ့ ၁ဝ ႏွစ္ေလာက္က ေတြ႔ခဲ့တဲ့ ျမစ္ဆံုနဲ႔ မတူေတာ့ဘူးေပါ့။ အဲဒါ တခုေတာ့ က်ေနာ္ ေတာ္ေတာ္ အံ့ၾသပါတယ္”

“ေရႊတူးတာေတြေပါ့ဗ်ာ။ ေရႊတူးတာေတြကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ဆုိးပါတယ္။ ေနာက္ အဖြဲ႔အစည္း ကလည္း ေပါင္းစံု ဆိုေတာ့ အဲဒီနားက အုပ္ခ်ဳပ္မႈက အင္မတန္ ႐ႈပ္ေထြးတာကိုဗ်။ သူ႔နယ္ ကိုယ့္နယ္၊ ဘယ္ဘက္က ဘယ္သူ ဘာညာဆုိေတာ့ က်ေနာ္ ဘယ္သူ႔ကို အျပစ္ တင္ရမွန္းေတာင္ မသိေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ အကုန္လံုး ကေတာ့ ဒီလိုဟာမ်ဳိး ႐ႈပ္ေထြးတဲ့ ေနရာဆိုေတာ့ ဝိသမ ေလာဘသားေတြ ကေတာ့ လုပ္လို႔ ကိုင္လို႔ ေကာင္းတာ ေပါ့ခင္ဗ်ာ။ ဟိုဘက္ကမ္း ဒီဘက္ကမ္း၊ ဟုိဘက္ရြာ ဒီဘက္ရြာေတာင္ မတူဘူးေလ။ က်ေနာ္ ဘယ္သူ႔ လက္ညွိဳးထိုးၿပီး ဘယ္သူ႔ အျပစ္ တင္ရမွန္းေတာင္ မသိပါဘူး။ လုပ္ေနၾကတာ ကေတာ့ အမ်ားၾကီးပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔ အဲဒီေတြ အကုန္လံုး ေတြ႔ခဲ့တာပဲ။ အဲဒါတခုကေတာ့ က်ေနာ့္ကို အင္မတန္ အံ့ၾသေစတယ္ေပါ့ဗ်ာ”

အျခားဘယ္ဟာေတြ ပ်က္စီးတာေကာ ေတြ႔ခဲ့ရသလဲ။
“ေနာက္တခုကေတာ့ ဒါ ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းနဲ႔ေတာ့ မဆိုင္ဘူးေပါ့ေလ။ ေတာ႐ိုင္း တိရစၦာန္ အေရာင္း အဝယ္ေတြ။ ၿပီးေတာ့ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ေနၾကတယ္ ေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါေတြက်ေတာ့ တ႐ုတ္ေတြ ကလည္း ၾကိဳက္တာကိုးဗ်။ သူတို႔က ေတာသားဆိုရင္ ၾကိဳက္ၾကတာကိုး။ အဲဒါေတြကလည္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ႐ႈပ္ေထြးေတာ့ ဘယ္သူမွလည္း မသြားႏုိင္ဘူး။ လာလည္း မတားဆီးႏုိင္ဘူး။ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ လုပ္ေနေတာ့ အဲဒီနားေလးက Biodiversity hotspot ပါ”

“အဲဒါေတြကို အထိန္းအကြပ္မရွိဘဲ လုပ္ေနေတာ့ အဲဒါေလးတခုေတာ့ က်ေနာ္ ေတာ္ေတာ္ေလး စိုးရိမ္ေနတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆုိေတာ့ အင္မတန္ ရွားပါးတဲ့ ဇီဝမ်ဳိးစံုကြဲေတြ အဲဒီေနရာမွာ ရွိတာကိုး။ အဲဒါကို မထိန္းဘဲ ဒီလိုပဲ ဆက္သြယ္မယ္ ဆုိရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ Resources ေတြ မၾကာခင္ ေပ်ာက္သြားမွာပဲ။ အလုပ္သမားေတြအ မ်ားၾကီး ပိုဝင္လာလို႔ရွိရင္ သူတို႔က အဲဒါေတြကို ၾကိဳက္တာကိုး။ ၾကိဳက္ေတာ့ ပိုဆိုးလိမ့္မယ္လုိ႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ အဲဒါေတြကို အခ်ိန္မီ တားေပးဖို႔ က်ေနာ္ တ႐ုတ္ေတြကိုလည္း ေျပာပါတယ္။ သူတို႔လည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္မယ္လုိ႔ က်ေနာ့္ကို ေျပာတာပဲ။ အခုေတာ့ လုပ္၊ မလုပ္ေတာ့ အဲဒီကို မေရာက္တာ ေတာ္ေတာ္ၾကာၿပီ ဆုိေတာ့ က်ေနာ္ မသိဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီကလည္း သိပ္ၿပီး ေတာ့ မၿငိမ္းခ်မ္း ေသးေတာ့ သြားလို႔ မရေသးဘူးေပါ့။ အဲဒါ ေနာက္ထပ္ ထူးျခားတဲ့တခု ေတြ႔တာပါ”

ေနာက္ထပ္ေကာ ရွိေသးလားဆရာ။

“အဲဒီေလာက္ပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေလာေလာဆယ္ အဲဒါေတြကို ထိန္းလို႔ရွိရင္ ထိန္းလို႔ရေသးတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေျပာထားတဲ့ အတိုင္း ကာကြယ္ဖုိ႔လုပ္၊ Potential Area Management ေတြ ေကာင္းေကာင္း လုပ္မယ္ဆိုလို႔ ရွိရင္ေတာ့ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္မယ္။ ဒါေမပဲ့ ဒီထက္ ေနာက္က်သြားမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္၊ ေနာက္ ၂၊ ၃ ႏွစ္မွ လုပ္လို႔ရွိရင္ ထိန္းလုိ႔ မရဘူးထင္တယ္”

“ဆည္ေတြရဲ႕ သက္တမ္းလည္း ခံမွာ မဟုတ္ဘူးထင္တယ္။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ေတာေတြ မရွိေတာ့ ေရတိုက္စားမႈေတြ မ်ားၿပီး ဆည္ထဲမွာ ႏုန္းေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္မွာေလ။ ဆိုေတာ့ အဲဒါေတြက အခ်ိန္မီ ထိန္းေပး ဖို႔လိုမယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္ေပါ့ေလ”

အဲဒီထဲမွာပါတဲ့ တာတမံဆိုးက်ဳိး၊ ေကာင္းက်ဳိးဆုိၿပီး ေဖာ္ျပထားတဲ့ေနရာမွာ ဆုိးက်ဳိးဆိုတာက ေလ့လာမႈေတြ အရ သိရတာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တျခားေသာ ႏိုင္ငံတကာက ဗဟုသုေတြေတြကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားတာလား။


“က်ေနာ္တို႔ Environment Impact Assessment မွာ က်ေနာ္တို႔က Potential Impact (ျဖစ္ႏုိင္ေျခ အက်ဳိး သက္ေရာက္မႈ) ပဲ ေျပာလို႔ ရပါတယ္။ ဒါေတြက Prove (အတည္ျပဳ) လုပ္တယ္ ဆိုတဲ့ဟာက ဆည္ၾကီး ၿပီးေတာ့မွ။ ေနာက္မို႔ဆို က်ေနာ္တို႔မွာ Evidence (သက္ေသ) မရွိပါဘူး။ Potential Impact ဟာ တခုအေနနဲ႔ပဲ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ။ က်ေနာ္တို႔လည္း အဲဒီလုိပဲ ေျပာထားပါတယ္”

အစီရင္ခံစာမွာ ျပည္သူေတြကို ခ်ျပသင့္တယ္လို႔ အႀကံျပဳထားေတာ့ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

“ဒါကေတာ့ EIA Report မွန္သမွ်ကေတာ့ ႏုိင္ငံတကာ က်င့္ပံု က်င့္နည္းအရေတာ့ ျပည္သူေတြကို ခ်ျပတာပဲေလ။ သူတို႔ရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ ယူတာပဲ။ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္ငံလည္း လမ္းစဥ္က ေျပာင္းၿပီဆိုေတာ့၊ ဒါကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ခ်ျပၿပီး လုပ္ရင္ေတာ့ လုပ္ရ ကိုင္ရတဲ့ သူေတြ အကုန္လံုး သံသယ ကင္းကင္းနဲ႔ လုပ္ႏုိင္တာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ က်ေနာ္ အၾကံေပးတာပါ”

ပုဂၢိလ္ေရးအေနနဲ႔ အခု ေလ့လာဆန္းစစ္မႈေတြအားလံုး ျပည္သူကို ခ်ျပသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါသလား။

“က်ေနာ္ အဲဒီလို ထင္လို႔လဲ အဲဒီလို ခ်ျပသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲ လိုဟာမ်ဳိးမွာ ေျပာရဲတာေပါ့ ေလ”

ကန္ထ႐ိုက္စာခ်ဳပ္အရ ေျပာခြင့္မရဘူးဆုိေတာ့ ဘယ္လိုျဖစ္ေစခ်င္သလဲ။

“သူတို႔ကို ေတာင္းဆိုေပးပါ။ က်ေနာ္တို႔က ေတာင္းဆုိလို႔မွ မရဘဲဗ်ာ။ သူတို႔ ေတာင္းဆုိ ေပးပါေပါ့။ ေတာင္းဆို ေပးလို႔ အစိုးရနဲ႔ CPI က ခြင့္ျပဳရင္ က်ေနာ္ ေျပာလို႔ရပါတယ္”

ေလ့လာမႈေတြအရ ျပည္သူသိသင့္တာေတြ ရွိေနတဲ့အတြက္ ေျပာျပခ်င္တဲ့သေဘာလား။

“ဟုတ္ပါတယ္။ အတိအက်ပါပဲ”

အခု ေလ့လာမႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေကာ သီးျခားေျပာဆိုခ်င္တာ ရွိပါေသးလား။

“က်ေနာ္ကလည္း ဒီထက္ပို ေျပာေတာ့ ေျပာခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေျပာပိုင္ခြင့္ မရွိေတာ့ ေျပာလို႔ မရဘူးဗ်ာ။ အဲဒီလို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေျပာလို႔ ရေအာင္လို႔ အၾကံဉာဏ္ေပးတာပါ။ အကုန္လံုးလည္း ဝိုင္းၿပီးေတာ့ ေျပာၾကပါ။ အဲဒါမွလည္း အားလံုး ေကာင္းမွာေပါ့ေလ။ ရွင္းရွင္း လင္းလင္းေတြ ျဖစ္သြားတာေပါ့ဗ်ာ။ Transparency ရွိရွိ ျဖစ္သြားတာေပါ့ဗ်ာ။


















ျမစ္ကို ထိခိုက္ပ်က္စီးေစသည္။
သန္႔ရွင္းေသာေရႏွင့္ ေဂဟစနစ္ကို ပ်က္စီးေစသည္။
ျမစ္က်ဳိးအင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္းေၾကာင့္ ေျပာင္းေရႊ႔က်က္စားတတ္ေသာ ငါးမ်ားကို သက္ေရာက္မႈ ျဖစ္ေပၚေစသည္။
ႏုန္းပို႔ခ်မႈကို ပ်က္ျပားေစသည္။
တမံက်ဳိးေပါက္ျခင္းေၾကာင့္ တမံေအာက္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္သည့္ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ အသက္ အိုးအိမ္မ်ားကို ပ်က္စီးေစေသာ အႏၲရာယ္ရွိသည့္ ေရလႊမ္းမိုးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစသည္။
ကုန္က်စရိတ္မ်ားျပားၿပီး ပမာဏၾကီးမားေသာ တမံမ်ား၏ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးအက်ဳိးအျမတ္ မ်ားသည္ ေသခ်ာေရရာမႈ မရွိပါ။
ေရလႊမ္းမိုးမႈေၾကာင့္ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ ေနထိုင္ေသာ ေနရာေဒသမ်ားကို ဆံုး႐ႈံးေစပါသည္။
သဘာဝေရစီးႏႈန္း၊ ႏုန္းအနည္အနစ္ႏွင့္ ႐ိုးရွင္းေသာ ေဂဟစနစ္ကို ပ်က္စီးေစသည္။
ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ေလ်ာ့နည္းေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ္လည္း ပ်က္စီးမႈအားလံုးအား ေလ်ာ့ပါးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။
၁၀ ႏွစ္စဥ္ေရၾကီးမႈကို ကာကြယ္ႏုိင္ေသာ္လည္း ႏွစ္မ်ားစြာၾကာမွ တခါတရံျဖစ္ေပၚေသာ ေရၾကီးေရလွ်ံမႈ ကိုမူ ကာကြယ္ႏုိင္ျခင္းမရွိေပ။
၁၁ တမံအနီးဝန္းက်င္တြင္ ေနထိုင္သူမ်ားအတြက္ က်န္းမာေရးဆုိင္ရာအႏၲရာယ္မ်ား ျဖစ္ေပၚေစသည္။
၁၂ ေရအားလွ်ပ္စစ္သည္ သန္႔ရွင္းေသာ စြမ္းအင္မဟုတ္ပါ။
၁၃ ေရေလွာင္ကန္သည္ ဖန္လံုအိမ္ဓာတ္ေငြ႔မ်ား ထုတ္လႊင့္ပါသည္။
၁၄ ေနစြမ္းအင္ကဲ့သုိ႔ ေခတ္မီနည္းပညာရပ္မ်ား အသံုးျပဳပါက တမံမ်ား တည္ေဆာက္မႈကို ေလ်ာ့ခ်ႏုိင္ပါသည္။
၁၅ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးမႈႏွင့္ လူေနမႈဘဝ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ေလ်ာ့က်ေစျခင္းသည္ စဥ္ဆက္ မျပတ္ မျဖစ္ေပၚႏိုင္ပါ။
၁၆ ေဂဟဆုိင္ရာ၊ လူမႈစီးပြားေရးဆုိင္ရာ၊ က်န္းမာေရးဆုိင္ရာ ကုန္က်စရိတ္မ်ားသည္ တည္ေဆာက္ ေရး၏ အက်ဳိးတရားႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေနပါသည္။
၁၇ တမံႀကီးသည္ ကုန္က်စရိတ္ ႀကီးမားပါသည္။


Ref: မဇၽၥိမ

0 comments:

အေပၚသို႔