May 2, 2011
ျဖစ္ရပ္ (၁)
စာသင္ခန္း တခုမွာပါ။
ျဖန္းခနဲ အသံနဲ႔အတူ သူမ လက္၀ါးတခုလံုး ပူထူသြားပါတယ္။ နာက်င္မႈေၾကာင့္ လက္ကို ႐ုတ္ လိုက္ခ်င္ေပမယ့္လဲ မ႐ုတ္ရဲ။ ကိုယ့္အျပစ္ကိုယ္ သိေနတာေၾကာင့္ ႀကိမ္ခ်က္မ်ားကို အံႀကိတ္ ခံေန လိုက္ရပါတယ္။
ဆရာမ က်က္ခိုင္းလိုက္တဲ့ စာကို သူမေသခ်ာ မက်က္ထားမိပါ။ တေခါက္၊ ႏွစ္ေခါက္သာ ဖတ္ထားခဲ့ပါတယ္။ အခ်က္ အလက္တခ်ဳိ႕ကို မွတ္မိေနေပမယ့္ စိတ္ထဲမွာေတာ့ ၀ိုးတ၀ါးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ စာမရတဲ့လူေတြ မတ္တပ္ရပ္ဆိုေတာ့လဲ သူမ မရပ္မိ။ ရပ္လိုက္မိရင္ေတာ့ မတ္တပ္ရပ္ရ ႐ံုေလာက္နဲ႔ပဲ ၿပီးသြားခဲ့မွာပါ။
အခုေတာ့ ဒီလိုမဟုတ္။ ဆရာေတြဆိုတာကလဲ တပည့္ရဲ႕ မ်က္ႏွာနဲ႔ မူဟန္ေတြကို ျမင္႐ံုနဲ႔ ဖတ္တတ္သည္လားမသိ။ ခါတိုင္း ေမးေနက်မဟုတ္ပဲ ေကာက္ခါငင္ခါ ထေမးေတာ့ သူမမွာ မေရမရာ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ တုတ္နဲ႔ လက္၀ါးေတြ႔ ကုန္ၾကပါေတာ့တယ္။
ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္တေန႔ နံနက္ ေက်ာင္းအ၀င္ ဂိတ္၀မွာ ဆရာမေစာင့္တာမို႔ ထပ္ဆံုေတာ့၊ ဆရာမ စိတ္ဆိုးေျပသည္လား၊ မေျပေသးဘူးလား မသိတာေၾကာင့္ မရဲတရဲနဲ႔ပဲ ႏွုတ္ဆက္လိုက္မိပါတယ္။ ဆရာမက ခပ္တည္တည္ပါပဲ။ ဒီေန႔စာ က်က္လာလားလို႔ ေမးပါတယ္။ က်က္လာပါတယ္လို႔ သူမကလဲ အျမန္ေျဖရပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့မွ ဆရာမက သူမ ပုခံုးကို လွမ္းပုတ္လိုက္ရင္း
“ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ဘယ္ေတာ့မွ မလိမ္နဲ႔ သမီး။ က်က္ထားတဲ့ စာေတြကို ၀ိုးတ၀ါးျဖစ္ေနရင္ revision ျပန္ၿပီး ေသခ်ာရ ေအာင္လုပ္၊ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတခုမွာ မရႏိုင္ေသးဘူးဆိုရင္လဲ မရဘူးေပါ့။ ျပတ္ျပတ္သားသား ၀န္ခံရဲရမယ္။ ရ သလိုလို၊ မရသလိုလိုနဲ႔ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ လိမ္ေနတဲ့လူဟာ သူမ်ားေတြကိုလဲ လိမ္ေနမိတတ္တယ္၊ အမ်ားေရွ႕မွာ ဟန္ေဆာင္ေနမိတတ္တယ္။ အဲဒါဟာ သူတပါးရဲ႕ ယံုၾကည္မႈကို အလြဲသံုးစားလုပ္တာနဲ႔ အတူတူပဲ။ မေန႔ကဆိုရင္ပဲ ၾကည့္။ ဆရာမက မတ္တပ္ရပ္ခိုင္းေတာ့ သမီး မရပ္ဘူးေနာ္။ တကယ္ေမးေတာ့ ဘာမွ ေရေရရာရာ မေျဖႏိုင္ဘူး။ အဲဒါ ကိုယ့္ကိုယ္ကို လိမ္တာျဖစ္သလို၊ ဆရာမကိုလဲ လိမ္တာပဲ။ ထိုင္ေနသူေတြ စာရလိမ့္မယ္ဆိုတဲ့ ဆရာမရဲ႕ ေမွ်ာ္ လင့္ခ်က္နဲ႔ယံုၾကည္မႈကို အလြဲသံုးစားလုပ္တာပဲ။ သမီးကို ဆရာမ႐ိုက္တာ စာမရလို႔ ႐ိုက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ၀ိုးတ၀ါး လုပ္ေနလို႔ ႐ိုက္တာ။ ေရလယ္မွာ ေလွေမွာက္ရင္ ကမ္းတခုခုကို ေရာက္ေအာင္ ကူးရမွာပဲ သမီး။ အဲဒီကမ္းဟာ ကိုယ္ သြားဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ ကမ္းလဲ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ ကိုယ္ထြက္လာတဲ့ ကမ္းလဲ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ကမ္း တခုခု ေပၚေရာက္သြားဖို႔ကသာ အဓိကက်တယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ေရထဲမွာ တ၀ဲလည္လည္ လုပ္ေနလို႔ မရဘူး။ ဆရာမ ေျပာတာကို သမီး နားလည္လား”
ဘ၀မွာ ဘယ္ေတာ့မွ ေမ့ႏိုင္မွာ မဟုတ္တဲ့ စကားလံုးေတြပါ။
ျဖစ္ရပ္ (၂)
“သမီးဘာျဖစ္ေနတာလဲ။ ဖုန္းနားက ခြာတယ္ကို မရွိဘူး၊ ညသန္းေခါင္ေရာက္ေနၿပီ။ အိပ္ေတာ့ေလ။ နက္ျဖန္ စာသြား သင္ရဦးမွာ မဟုတ္လား”
“မအိပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး ေမေမရယ္၊ စေပါ့ေတြ ေစာင့္ေနတာ”
“ေဟ”
ေမေမက ျပဴးတူးျပဲတဲနဲ႔ သူမကို ျပန္ၾကည့္ပါတယ္။
“ေမေမၾကည့္မယ္ဆိုလဲ ၾကည့္ေလာက္ပါရဲ႕။ ကိုယ္တိုင္စာေမးပြဲ ေျဖတုန္းကေတာင္ စေပါ့ေတြကို စိတ္သိပ္မ၀င္စားတဲ့ သူမတေယာက္၊ စာသင္မိေတာ့မွပဲ တပည့္ေတြစာေမးပြဲေျဖခါနီးညမွာ စေပါ့ ေစာင့္ေနရတဲ့ အျဖစ္ေပကိုး”
ေမေမက သူမေဘးမွာ ၀င္ထိုင္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ခပ္တိုးတိုးေမးတယ္။
“အဲဒီစေပါ့ေတြကို သမီးယံုလား” တဲ့။
ဒီတခါ ျပဴးတူးျပဲတဲ ျဖစ္သြားတာကေတာ့ သူမကိုယ္တိုင္ပါ။ တပည့္ေလးေတြက “မမ စေပါ့ရရင္ သမီးတို႔ဆီ ဖုန္းဆက္ ေနာ္၊ ေစာင့္ေနမယ္”လို႔ ေျပာၾကလြန္းလို႔၊ စေပါ့ထိုင္ေစာင့္ေပးေနမိတာပါ။ ဒီစေပါ့ေတြကို ယံုသလားလို႔ ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ္ေတာင္ ျပန္မေမးမိ။
“ေသခ်ာတပ္အပ္ႀကီးေတာ့ ေျပာလို႔ မရဘူး ေမေမ။ အမ်ဳိးမ်ဳိးေတာ့ ထြက္ေနတာပဲ။ ပါတာလဲရွိ၊ မပါတာလဲ ရွိမွာေပါ့”
“ေမေမ ေမးေနတာက အဲဒါေတြ ပါလာမယ္လို႔ သမီး ယံုသလားလို႔”
“ယံုတယ္လဲ မဟုတ္ဘူးေမေမ၊ မယံုဘူးလဲ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ စာေမးပြဲေျဖခါးနီးညမွာ စေပါ့လိုက္တာေတြကေတာ့ ထံုးစံလို ျဖစ္ေနတာမို႔ သမီးလဲ လိုက္လုပ္ေနတာပါ”
“ဒါဆို သမီးစိတ္ထဲမွာ မေရမရာ ျဖစ္ေနတယ္ေပါ့”
“အဲလိုပဲ ေျပာရမယ္ထင္တယ္”
“ကိုယ္တိုင္ မေရမရာ ျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥေတြကို သူမ်ားေတြကို ဘာလို႔ ခ်ျပခ်င္ရတာလဲ သမီးရယ္”
“ကေလးေတြက ေစာင့္ေနၾကတယ္ ေမေမ။ သူတို႔က လိုခ်င္ေနတာကို သမီးက မေပးရင္၊ သူတို႔ ဘယ္ေက်နပ္မလဲ”
“သမီးရဲ႕ အလုပ္က သူတို႔ေက်နပ္ေအာင္ လိုက္လုပ္ျပဖို႔လား”
“ေမေမဘာကို ဆိုလိုတာလဲ”
“သမီးအလုပ္က Guide ေလ။ သူတို႔ စာေတြကို ေၾကညက္ေအာင္၊ စာေမးပြဲေအာင္ေအာင္ လမ္းညႊန္ျပင္ဆင္ေပးရ တာ။ သူတို႔လိုခ်င္တာကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ လိုအပ္တာကို လမ္းညြန္ေပးရမွာ။ သမီး တတ္ႏိုင္သ ေလာက္ တႏွစ္ပတ္လံုး ဒါေတြ လုပ္ေပးခဲ့တယ္ဆိုတာ ေမေမယံုၾကည္တယ္။ ခုလို စာေမးပြဲ မေျဖခင္ညမွာ သမီးတို႔ အၾကားမွာ ရွိေနရမွာကလဲ ဒီလိုယံုၾကည္ခ်က္ပဲ။ သမီးဆီမွာ ငါ့ကေလးေတြကို လိုအပ္တဲ့ ျပင္ဆင္မႈေတြ လုပ္ေပးခဲ့ၿပီး ၿပီဆိုတဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္၊ သမီးရဲ႕ တပည့္ေလးေတြဆီမွာလဲ ငါတို႔ စာေမးပြဲအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ျပင္ဆင္မႈေတြ လုပ္ၿပီး သြားၿပီဆိုတဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္။ ခုက်ေတာ့ သမီးတို႔က ဒီလိုမဟုတ္ဘူး။ တပည့္ေတြကလဲ ငါတို႔ က်က္ၿပီးသေလာက္နဲ႔ ျဖစ္ပါ့မလား၊ အသစ္ထပ္က်က္ထားဖို႔ေတြမ်ား လိုမလား၊ မက်က္ထားတာေတြ ပါလာမလားလို႔ ေတြေ၀ေနတယ္။ သမီးကိုယ္တိုင္ကလဲ အဲဒီေတြေ၀မႈေတြကို ထိန္းေက်ာင္းေပးၿပီး၊ သူတို႔ယံုၾကည္ခ်က္ေတြ ရွိလာေအာင္ မလုပ္ေပးပဲ၊ စေပါ့လိုက္ေပးေနတယ္။ သမီးကိုယ္တိုင္ေတာင္ ဇေ၀ဇ၀ါ မေရမရာျဖစ္ေနတာေတြကို တပည့္ေတြကို လိုက္လုပ္ခိုင္းဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ အဲဒီစေပါ့ေတြ ရလာရင္ သမီးတို႔ ဘာလုပ္ၾကမလဲ။ ငါတို႔ျပင္ဆင္ထားတာေတြ ဟုတ္မဟုတ္ ျပန္ ၾကည့္ၾကမယ္၊ မျပင္ထားတာေတြ ျဖစ္ေနရင္ သမီးက လိုက္အေျဖရွာမယ္၊ ဖုန္းနဲ႔ အေျဖေတြ၊ မွတ္စုေတြ ေပးမယ္။ ဟိုက ကေလးေတြက လိုက္က်က္ၾကမယ္။ ခု ဘယ္ႏွစ္နာရီ ထိုးေနၿပီလဲ။ သန္းေခါင္ျဖစ္ေနၿပီ။ ဒါေတြကို တညလံုး မအိပ္မေန လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ သမီးတပည့္ေလးေတြ စာေမးပြဲခန္းထဲမွာ ဘာျဖစ္သြားမယ္ ထင္သလဲ။ စေပါ့ေတြ တိုး တာ၊ မတိုးတာေတာ့ မသိဘူး။ လူေတြေတာ့ အိပ္ခ်င္မူးတူးနဲ႔ ေတာင္ေရာက္ေျမာက္ေရာက္ေတြ ျဖစ္ကုန္လိမ့္မယ္။ တႏွစ္လံုး ျပင္ဆင္ထားတာေတြ ပါလာရင္ေတာင္ ေသေသခ်ာခ်ာ ေျဖႏိုင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီ မေရမရာ အလုပ္ ေတြဟာ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ျပင္ဆင္ထားခဲ့တာေတြအားလံုးကို အလဟႆ ျဖစ္သြားေစႏိုင္တယ္ေနာ္ သမီး”
“ေမေမ ေျပာတာကို သမီး နားလည္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကေလးေတြက သမီးကို အားကိုး ေနၾကတယ္”
“ဒီလို ဆိုရင္ေတာ့ သမီးကို ညံ့တယ္လို႔ပဲ ေမေမ သတ္မွတ္ရလိမ့္မယ္”
“ရွင္”
“သူတို႔ေတြက အားကိုးခံရတာကို ဂုဏ္ယူစရာလို႔ သမီးထင္ေနလား။ သူတို႔ေတြက သမီးကို အားကိုးတယ္ ဆိုက တည္းက သူတို႔ေတြ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈရွိေအာင္ သမီးက လမ္းညႊန္ မေပးခဲ့လို႔ေပါ့။ ခုဆိုၾကည့္- စေပါ့လိုက္ေပး ဖို႔ ဂိုက္ကို အားကိုးတယ္။ ဂိုက္က အားကိုးခံရတယ္ဆိုၿပီး၊ ကိုယ္တိုင္ေတာင္ မေရမရာ မေသမခ်ာျဖစ္ေနတဲ့ အရာေတြ ကို သူတို႔ကုိ ျပန္ခ် ေပးတယ္။ ကိုယ့္ကို အားကိုးခံ ရတယ္ဆိုၿပီး၊ မေရမရာကိစၥေတြကို မသိနားမလည္သူေတြကို လိုက္ လုပ္ခိုင္းတာ သိပ္အႏၱရာယ္ႀကီးတယ္ေနာ္သမီး။ ကေလးေတြ ေရွ႕ေရးထိခိုက္ သြားလိမ့္မယ္။ သမီး အလုပ္က စာေမး ပြဲေအာင္ေအာင္ လမ္းညႊန္ျပရမယ့္အလုပ္၊ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အေႏွာင့္ အယွက္ေတြကို ဖယ္ရွားေပး ရမယ့္အလုပ္၊ သူတို႔ လမ္းမွားလိုက္ေနရင္ လမ္းမွန္ျပ ေပးရမယ့္အလုပ္။ မျဖစ္ႏိုင္မွန္း သိေနရက္နဲ႔ သူတို႔ေက်နပ္္ေအာင္ လိုက္လုပ္ေပးေန ရမယ့္ အလုပ္ မဟုတ္ဘူး။ မေရမရာကိစၥေတြေၾကာင့္ သမီးတို႔ ေရွ႕မွာ ျပင္ဆင္ထားတာေတြ အားလံုးအလ ဟႆ ျဖစ္ သြားမွာကို ေမေမ သိပ္စုိးရိပ္တာပဲ”
ဘ၀မွာ အေတြးအေခၚသစ္ေလးတခ်ဳိ႕ကို ၀င္သြားေစခဲ့တဲ့ ညတညပါ။
ျဖစ္ရပ္ (၃)
“တေန႔က မ်ဳိးမ်ဳိးေျပာတဲ့ လုပ္ငန္းကိစၥကို မမႀကီး စိတ္၀င္စားတယ္။ အေသးစိတ္ ျပန္ေျပာပါဦး”
မမႀကီးေမးလာတာမို႔ လုပ္ငန္းတခုမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ ကိစၥေတြကို အားပါးတရ ေျပာျပမိပါတယ္။ အခြင့္အလမ္းေတြ၊ အလားအလာေတြကို ေျပာျပေနတာကို မမႀကီးက စိတ္၀င္တစားနဲ႔ နား ေထာင္ေပးပါတယ္။
“ဒါပဲလား ငါ့ညီမ”
အားလံုးေျပာၿပီးခ်ိန္မွာ မမႀကီးက အဲလိုေျပာလိုက္ေတာ့ သူမစိတ္ထဲ တမ်ဳိးျဖစ္သြားပါတယ္။ ဘာမ်ား က်န္ခဲ့ပါလိမ့္ ဆိုၿပီး၊ အေျပးအလႊားဆန္းစစ္ေနမိတယ္။ မမႀကီး ဘာကို သိခ်င္တာပါလိမ့္ လို႔လဲ ေတြးမိတယ္။
“အလုပ္တခုမွာ အေရးႀကီးဆံုး ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္ risks ေတြကိုေကာ ဆန္းစစ္ၿပီးၿပီလား”
“ဒါကေတာ့ မမႀကီးရယ္။ အလုပ္လုပ္ရင္ေတာ့ risks ဆိုတာ ရွိမွာပဲ။ risks ကို ေၾကာက္ေနလို႔မွ မရတာ။ အခ်ိန္ကုန္ခံ ဆန္းစစ္ဖို႔ လိုလို႔လား”
“မ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာသလိုပါပဲ။ risks ကို ေၾကာက္လို႔ မရဘူး။ risks ဆိုတာ အလုပ္တိုင္းမွာ ရွိမွာပဲ။ risks ဆိုတာကိုက မေသ ခ်ာ၊ မေရရာမႈ (uncertainty) က ထြက္ေပၚလာတဲ့ အရာေတြပဲ။ ဒါေပမယ့္ risks ဆိုတာမွာ ထိန္းခ်ဳပ္လို႔ ရတာ ရွိ တယ္၊ ထိန္းခ်ဳပ္လို႔ မရတာလဲ ရွိတယ္။ လက္ခံလို႔ရမယ့္ အတိုင္းအတာ ဆိုတာ ရွိသလို၊ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ အတိုင္းအ တာလဲ ရွိတယ္။ အခု မမႀကီးတို႔ စီးပြားေရး လုပ္ေနတယ္။ လုပ္ၿပီဆိုကတည္းက ေစ်းကြက္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မေသခ်ာ မေရရာမႈေတြ၊ ေငြေစ်းအတက္အက်နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မေသခ်ာ မေရရာမႈေတြ ၾကံဳေနရတာပဲ။ ဒီအထဲမွာမွ ဘာေတြက ကိုယ့္လုပ္ငန္းကို ႀကီးႀကီးမားမား ထိခိုက္ႏိုင္တယ္၊ ဘာေတြက နည္းနည္းေလးပဲ ထိခိုက္ႏိုင္တယ္ဆိုတာ ကြဲကြဲျပား ျပား သိထားရင္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားလို႔ ရတာေပါ့။ လိုအပ္တဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ စီမံထားလို႔ရတာေပါ့။ ခရီးထြက္တဲ့အခါ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ သေဘာထားၿပီး ထြက္တာထက္စာရင္ လမ္းမွာ ကားပ်က္ႏိုင္တယ္၊ ကားဘီးေပါက္ႏိုင္တယ္၊ လုယက္ခံ ရႏိုင္တယ္ စတဲ့ risks ေတြ ရွိႏိုင္မယ္လိ္ု႕ ႀကိဳတင္တြက္ဆထားတာက မေကာင္း ဘူးလား”
“ဒါေပမယ့္ ဒီလို risks ေတြကို ေၾကာက္ၿပီး ခရီးမသြားရဲေတာ့တာေကာ မျဖစ္လာႏိုင္ဘူးလား။ မ်က္ကန္းတေစၦမေၾကာက္ ဆိုတာမ်ဳိးေပါ့”
“တေစၦေၾကာက္စရာ မလိုေပမယ့္ ေခ်ာ္လဲႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးပိုမ်ားတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ငါ့ညီမ လက္ခံ တယ္မလား”
ျငင္းလို႔ မရတာေၾကာင့္ သူမ ေခါင္းညိတ္လိုက္မိပါတယ္။
“ကဲပါ။ မမႀကီးတို႔က စကားပံုေတြနဲ႔ စကားႏိုင္လုေနၾကရမယ့္ အရြယ္ေတြမွ မဟုတ္တာ။ စကားပံုကိစၥအသာထား။ ေၾကာက္ၿပီး ခရီးမသြားရဲေတာ့တာေကာ မျဖစ္ ႏိုင္ဘူးလားဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ပဲ မမႀကီး ေျပာခ်င္တယ္။ risks ကို သိတာနဲ႔ ေၾကာက္တာက မဆိုင္ဘူး မ်ဳိးမ်ဳိး။ risks ကို သိလာတဲ့အခါ ဒါဟာ ဘယ္အတိုင္းအတာအထိ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ၊ ျပင္ဆင္မႈ လုပ္လို႔ရ မလဲဆိုတာကို သိလာႏိုင္တယ္။ ဥပမာ- ကားပ်က္ႏိုင္တဲ့ risks ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားထားရင္၊ မ သြားခင္ကတည္းက ကားစစ္ေဆးမႈ လုပ္သြားႏိုင္တယ္၊ မေတာ္တဆ ပ်က္ခဲ့ရင္ ဘာလုပ္ရမလဲဆိုတဲ့ အေရးေပၚ လုပ္ နည္းလုပ္ဟန္ေတြကို ႀကိဳေတြးထားႏိုင္တယ္။ ကားဘီးေပါက္ႏိုင္တဲ့ risks ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစား ထားရင္ အပိုဘီး ေဆာင္ထားတာေတြ၊ ကားဘီးလဲတတ္ေအာင္ သင္ယူထားတာေတြ လုပ္ႏိုင္တယ္။ ဒါကေတာ့ ထိန္းခ်ဳပ္လို႔ရတဲ့ controllable risks ေတြေပါ့။ ဒါေပမယ့္ uncontrollable risks ေတြလဲ ရွိတယ္။ ဥပမာ- ဓားျပတိုက္ခံရတာမ်ဳိးေပါ့။ ဒါမ်ဳိးက်ေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် (probabilities) ေတြ ထည့္စဥ္းစားဖို႔ လိုလာၿပီ။ လမ္းခရီးအေျခအေနေတြကို သံုးသပ္ဖို႔ လိုလာၿပီ။ အဲဒီမွာမွ high risk ရွိေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ သြားမယ့္ ခရီးစဥ္ရဲ႕ လိုအပ္မႈ၊ အသံုး၀င္မႈနဲ႔ risk ေၾကာင့္ သက္ ေရာက္လာမယ့္ ဆိုးက်ဳိးေတြကို ခ်ိန္ဆဖို႔ လိုလာၿပီ။ ဒီေတာ့မွ သြားမယ္၊ မသြားဖူးဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ရလိမ့္ မယ္။ ဒါေၾကာင့္ မမႀကီးက risks ကို ထည့္စဥ္းစားၿပီးၿပီလားလို႔ မ်ဳိးမ်ဳိးကို ေမးေနတာ”
ဒီတုန္းက မမႀကီးစကားေတြဟာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအတြက္ ရည္ရြယ္ေျပာခဲ့ေပမယ့္၊ တျခားေနရာ ေတြမွာလဲ အသံုး၀င္တယ္ဆိုတာ သူမေနာက္မွ သိခဲ့ရပါတယ္။
ျဖစ္ရပ္ (၄)
“စစ္ပြဲတခုရဲ႕ အႀကီးက်ယ္၊ အခမ္းနားဆံုး သြင္ျပင္လကၡဏာ တရပ္က ဘာလဲ”
ဆရာ့စကားအဆံုးမွာ သူမတို႔ေတြ ကိုယ္စီအေတြးေတြနဲ႔ လက္ေထာင္မိၾကတယ္။ စစ္ဗ်ဴဟာ အခင္းအက်င္း၊ ေထာက္ လွမ္းေရးသတင္း၊ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာမႈ၊ တာ၀န္ေက်ျပြန္မႈ၊ ကၽြမ္းက်င္မႈ စသျဖင့္ အေတြးအျမင္ေတြကို ေျပာျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာလိုခ်င္တဲ့ အေျဖကိုေတာ့ သူမတို႔အားလံုး ဘယ္သူက မေျဖႏိုင္ခဲ့ၾကဘူး။ ဆရာ့အေျဖက uncertainty ဆိုတဲ့ မေရရာ၊ မေသခ်ာမႈပါပဲ။ စစ္စကားအရဆိုရင္ေတာ့ Fog of War ပါ။ ဒီလို မေရရာမႈေတြေၾကာင့္၊ စစ္ပြဲေတြမွာ အႏိုင္ရေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စီမံခ်က္မ်ဳိးစံုကို ခ်မွတ္လို႔ ရပါတယ္။ ဒီစီမံခ်က္ ေတြအားလံုးဟာ၊ သူ႕ရွဳေထာင့္နဲ႔ သူေတာ့ မွန္ေနတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အေရးႀကီးဆံုးက ဘယ္ရွဳေထာင့္နဲ႔ ဘယ္စီမံခ်က္ မွန္ကန္တယ္ဆိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္ လို လုပ္ငန္းေတြကို စီမံခ်က္တခုအေနနဲ႔ ေပါင္းစပ္လုပ္ေဆာင္ရင္ စစ္ပြဲကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေအာင္ျမင္ေစမလဲဆို တာကသာ တပ္မွဴးေတြ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရမယ့္ အေရးႀကီးဆံုးအရာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စစ္ေရးစီမံခ်က္ဆိုင္ရာ အဆင့္ဆင့္ျဖစ္စဥ္ေတြ၊ ျပႆနာေတြ၊ war gaming နဲ႔ decision-theoretic planning ေတြကို ဆရာက အက်ယ္တ၀င့္ ဆက္ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။ ကမၻာတ၀ွမ္းက စစ္ဆင္ေရးေတြမွာ အသံုးျပဳေလ့ ရွိတဲ့ Operations Research (OR) Planning ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကို မီးေမာင္းထိုးျပၿပီး၊ Markov Decision Process (MDP) မွာ အေျခခံတဲ့ စီမံခ်က္ေရးဆြဲမႈေတြကိုလဲ သင္ၾကားေပးခဲ့ပါတယ္။ မေရရာမႈေတြဟာ double edged sword လိုပဲ အခြင့္အလမ္းေတြကိုလဲ ဖန္တီးေပးႏိုင္သလို၊ အရာရာကိုလဲ ဖ်က္ဆီးႏိုင္စြမ္း ရွိတယ္ဆိုတာကို သင္ခန္းစာမ်ားစြာနဲ႔ သင္ၾကားျပေပးခဲ့ပါတယ္။
“Effects Based Operations (EBO) ဆိုတာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စစ္ဆင္ေရးစီမံခ်က္ေတြမွာ အသံုး၀င္လာတဲ့ ရလဒ္ အေျချပဳ (outcome-centric) သေဘာတရားျဖစ္တယ္။ သူ႕ရဲ႕ အေျခခံ သေဘာတရားက ဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာက မစပဲ၊ ပန္းတိုင္ကေန စၿပီး စဥ္းစားရတယ္။ ဥပမာ- စစ္ပြဲမွာ အႏိုင္ရဖို႔ ဘာေတြလိုအပ္မလဲ။ ခံစစ္စြမ္းရည္၊ တိုက္စစ္ စြမ္းရည္နဲ႔ စိတ္ဓာတ္ေတြ က်ဆင္းသြားဖို႔ လိုအပ္မယ္။ တခုခ်င္း ျပန္ၿပီး စဥ္းစားၾကည့္ရေအာင္။ တိုက္စစ္စြမ္းရည္က်ဖို႔ ဘာေတြ လုပ္ႏိုင္ဖို႔ လိုမလဲ။ လက္နက္ခဲယမ္းမီးေက်ာက္ သိုေလွာင္႐ံုေတြနဲ႔ Airfield ေတြကို ဖ်က္ဆီးရမယ္။ ေထာက္ ပို႔စြမ္းရည္ က်ဆင္းေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ေျခလ်င္တပ္ေတြကို ေရြ႕လ်ားသြားလာႏိုင္မႈ ေႏွးေကြးေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ဒီ အတြက္ တခုခ်င္းဆီမွာ သီးျခားလုပ္ေဆာင္ရမယ့္ စီမံခ်က္ေလးေတြရွိတယ္။ ခံစစ္စြမ္းရည္က်ဖို႔ကို ဆက္စဥ္းစား ၾကည့္ရေအာင္။ ရန္သူရဲ႕ ဆက္သြယ္ေရး စနစ္နဲ႔ ေရဒါေတြ ပ်က္စီးသြားေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ရန္သူ႔တပ္ေတြကို ေခ်မႈန္း ရမယ္။ တၿပိဳင္တည္းမွာပဲ စိတ္ဓာတ္စစ္ေဆးေရး လုပ္ဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ဘယ္လိုအေျခအေနေတြမွာ စိတ္ဓာတ္က်ဆင္း ေအာင္ လုပ္လို႔ ရႏိုင္မလဲ။ ေခါင္းေဆာင္မႈ အားနည္းခ်က္နဲ႔ အေတြးအေခၚေတြ ရွဳပ္ေထြးေစမႈေတြဟာ စိတ္ဓာတ္စစ္ ဆင္ေရးရဲ႕ အဓိက လက္နက္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီအတြက္ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ဖမ္းဆီးၿပီး၊ commander capability ေလ်ာ့သြားေအာင္ လုပ္ဖို႔နဲ႔ ၀ါဒ ျဖန္႔ခ်ိေရးယႏၱရားေတြကို အသံုးျပဳၿပီး အေတြးအေခၚ ရွဳပ္ေထြးေစမႈေတြကို ဟန္ခ်က္ ညီလုပ္ႏိုင္ရင္ ရန္သူကို စိတ္ဓာတ္က်ဆင္းေအာင္ လုပ္ယူလို႔ ရႏိုင္မယ္”
ဆရာက ဒီစကားေတြကို ႏွုတ္ကလဲေျပာ၊ slide show နဲ႔ နမူနာပံုေတြကို ျပသခဲ့သလို၊ ကြန္ပ်ဴတာလက္ေတြ႔ သင္ခန္း စာ အခ်ိန္မွာလဲ Probabilistic Graphic Models ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး၊ စီမံခ်က္ေတြ ေရးဆြဲေစခဲ့ပါတယ္။
ဘ၀ ရပ္တည္မႈ အလုပ္အကိုင္ေတြအတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တဲ့ သင္ခန္းစာေတြပါပဲ။
နိဂံုး
ဘ၀မွာ မေရရာ၊ မေသခ်ာမႈ (uncertainty) နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ လူအမ်ဳိးမ်ဳိးဆီက အေတြး အျမင္မ်ားစြာကို ရခဲ့ဖူးပါတယ္။ အယူအဆေတြကေတာ့ အမ်ဳိးမ်ဳိးပါပဲ။ အမွန္တရား ဆိုတာကလဲ ရွာေဖြေလ၊ ခက္ခဲေလ။ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ မေသခ်ာ၊ မေရရာတဲ့ ေလာကႀကီးမွာ ဘယ္သူ႕အျမင္၊ ဘယ္သူ႕အေတြး၊ ဘယ္သူ႕အလုပ္ကက မွန္ကန္တယ္ဆိုတာ ေသခ်ာေပါက္ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္၊ လက္ေတြ႔မွာ အက်ိဴးေက်းဇူးျဖစ္ထြန္းေစတဲ့ အေတြးအျမင္၊ သင္ခန္းစာေတြကို အသံုးျပဳရင္းနဲ႔ မေရရာ၊ မေသခ်ာမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းၾကမယ္ ဆိုရင္ျဖင့္ … ။
ခင္မမမ်ဳိး (၁၊ ၅၊ ၂၀၁၁)
Ref;Naytthit
0 comments:
Post a Comment